Veldig tungstartet 2,5TDI, årsak ?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
daain83
-
-

Post by daain83 »

Da var tiden kommet for å be om deres hjelp rundt dette problemet. Dvs jeg har mistanker og erfaringer, så får vi se om dere er enig eller ikke.

Etter at min svoger og jeg byttet registeret (som medførte toppakningsbytte) så har vår 02 2,5TDI Syncro blitt tungstartet når den har stått mer enn en time.

Dette er noe som bør repareres før vinteren.

- Den er altså tungstartet om morgenen og ellers når den har stått litt. Helt temperatur uavhengig.

- Den blir noe bedre om den står med nesen nedover i bakken her hjemme, står normalt med nesen opp.

- Når den først har startet så starter den normalt om den stoppes og startes igjen.

- Sviver normalt, går som den skal og bruker akkurat passe med drivstoff (kjørte 99mil på 80l på ferie i sommer).

- Bilen var også inne på Gumpens Auto Vest i Kristiansand for dynamisk justering, jeg fikk ingen negative tilbakemeldinger der som gjelder dette.

Så over på mulige feilkilder :

- Liten lekasje i returslanger på dyser ? (kobberringer på banjoer og enveisventil er byttet)

- Når vi hadde av toppen hadde vi også ute en dyse, kan dette ha noe å si ?

- Alle dieselrør har vært av, har prøvd å etterstramme disse noe. Ingen synlige lekasjer.

- Dieselfilter ble byttet samtidig med register.

- Gløding ?

Jeg regner med at noen her vil antyde at registeret er galt og tanken har slått meg, men ville den da ikke vært vanskelig å starte hele veien ? Jeg lener meg mot en liten diesellekasje som gjør at dieselen renner tilbake i tank eller liknende. Evt gløding..?

På forhånd takk ;)
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Veldig tungstartet 2,5TDI, årsak ?

Post by Neergård »

Luft i diesel er min første og største mistanke.
Plastdetaljer oppå filter kan sprekke, og da får man luft inn.

Se på den "klare" returslangen når det startes. Det skal ikke være nevneverdig med luft i den. Mengder med luft er det samme som problem.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Jeg heller mot feilinnstillt pumpe. Min oppførte seg på samma måten og der var det lett å se at strammehjulet på pumpa var helt feil. Leverte bilen inn på garantijobb (fordelen med at VW utførte jobben i utgangspunktet) og fikk timer på nytt. Nå har jeg ingen kaldstartproblemer. På varm motor hadde jeg heller aldri problem.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
daain83
-
-

Post by daain83 »

Neergård wrote:Luft i diesel er min første og største mistanke.
Plastdetaljer oppå filter kan sprekke, og da får man luft inn.

Se på den "klare" returslangen når det startes. Det skal ikke være nevneverdig med luft i den. Mengder med luft er det samme som problem.
Ventilen oppå filter er ny. Noe annet der som kan bli kleint ?

Tror ikke jeg har den klare slangen... Vi hadde av alle de små slangene mellom dysene, disse må jo kunne være en potensiell feilkilde ?
daain83
-
-

Post by daain83 »

Der Postmeister wrote:Jeg heller mot feilinnstillt pumpe. Min oppførte seg på samma måten og der var det lett å se at strammehjulet på pumpa var helt feil. Leverte bilen inn på garantijobb (fordelen med at VW utførte jobben i utgangspunktet) og fikk timer på nytt. Nå har jeg ingen kaldstartproblemer. På varm motor hadde jeg heller aldri problem.
Jeg er 99% sikker på at reimene er riktig, jeg vil også innen rimlighetens grenser eliminere andre feilkilder før jeg begynner på den jobben igjen (mest pga tilgang på måleur).

Jeg syntes også det er rart at problemet forsvinner så fort motoren har vært igang. Den starter helt normalt når den først har vært startet, og det at den starter lettere når den står i nedoverbakke - da klarer ikke jeg å se sammenhengen med pumpeinnstillingen ?

Du må gjerne motbevise meg ;)
Der Postmeister
-
-

Skal ikke motbevis noe som helst, bare konstaterer at min oppførte seg akkurat som du forklarte. Grunn til at de er slik er jo at pumpa forandrer innsprøytnibgstidspunkter ved kald motor. Det blir som de gamle 2.4D der du dro ut kaldstaethendelen for lettere start. TDi gjør dette selv slik jeg forstår det.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
daain83
-
-

Post by daain83 »

Jeg kunne kjøpt den påstanden om problemet hadde vært der hver gang jeg skulle starte....

Om jeg starter bilen, lar den svive 10 sek og dauer den så starter den helt normalt etterpå.

Er derfor litt mer på en eller annen form for diesellekasje...?
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Som beskrevet, feil på tidspunkt vil gjøre den tungstartet kald, og etter ti sekunder er det faktisk blitt ganske mye temperatur i sentrale områder. Neste start blir vesentlig lettere da!!

Eneste som gjør at jeg mistenker luft i diesel er at det er forskjell på hvordan den står parkert, nese opp eller ned i bakken...
Frode Neergård

daain83
-
-

Post by daain83 »

Henter fram denne igjen da jeg har litt mer erfaringer å dele...

Det er ingen fast rytme, den kan starte på første eller fjerde forsøk, totalt uavhengig av temperatur og tid siden forrige start.
Den starter fortsatt lettere på flatmark eller utforbakke enn i oppforbakke.

Diskutert litt rundt, lekkasje i dyser er nevnt, lekkasje innv. i pumpe er nevnt, returslanger mellom dyser.

Er det fødepumpe i tank på disse? Finnes det andre ventiler?

Sendt fra mobilen min.
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Jeg tror ikke du kommer noen vei før du kontrollere reg og pumpereima og så let etter andre muligheter.
Du skriver at du er 99% sikker og det er ikke nok siden problemene startet etter bytte av reima.
daain83
-
-

Post by daain83 »

Indian wrote:Jeg tror ikke du kommer noen vei før du kontrollere reg og pumpereima og så let etter andre muligheter.
Du skriver at du er 99% sikker og det er ikke nok siden problemene startet etter bytte av reima.
Ok, men da lurer jeg på en ting ; kan man få justert pumpa dynamisk riktig om den ikke står riktig på registeret? Altså vil man se dette på dataen? Jeg syntes det virker rart om ikke, og da burde jo Gumpen gitt meg beskjed når bilen var inne til dynamisk justering...?

Sendt fra mobilen min.
Neergård
-
-

Post by Neergård »

daain83 wrote:
Indian wrote:Jeg tror ikke du kommer noen vei før du kontrollere reg og pumpereima og så let etter andre muligheter.
Ok, men da lurer jeg på en ting ; kan man få justert pumpa dynamisk riktig om den ikke står riktig på registeret? Altså vil man se dette på dataen? Jeg syntes det virker rart om ikke, og da burde jo Gumpen gitt meg beskjed når bilen var inne til dynamisk justering...?

Sendt fra mobilen min.
dynamisk vil si at du måler elektronisk men må justere fysisk fordi.
Det er stor forskjell på startvillighet i hver ende av toleransen...
Frode Neergård

daain83
-
-

Post by daain83 »

Neergård wrote:dynamisk vil si at du måler elektronisk men må justere fysisk fordi.
Det er stor forskjell på startvillighet i hver ende av toleransen...
Ok, så det du sier er : Selv om pumpa ikke er korrekt justert fysisk så kan den dynamiske/elektroniske justeringa bli "korrekt" ? Uten at den utførende person legger merke til det ?

Det var meg selv som justerte pumpa fysisk og jeg vet jeg traff bra, MEN skal ikke påstå at det var riktig fordi. Er første gang jeg har gjort det...

Etter jeg har byttet slangene mellom dysene og resultatet fortsatt er nedslående skal jeg bestille time på verksted for sjekk av timingen.
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Det jeg forsøkte å si, er at justering skjer på samme måte uansett målemetode, men den dynamiske justeringa benytter elektronisk utlesing med motor og alle systemer i drift, mot statisk hvor du kun måler mekanisk i stillstand.
Frode Neergård

lassemann
-
-
Car: 2004 T4 Multivan
Phone: 91114856

Post by lassemann »

Hei!

Er problemet knyttet til mengde diesel i tanken? Det hender nemlig at røret inne i selve tanken kan sprekke og suge luft når dieselen kommer under et visst nivå. Blir da ekstrem tungstartet og enda verre i kandt vær.

Når bilen først starter og det er mye luft i systemet vil røyken også være ganske hvit og tett.

mvh
lassemann
daain83
-
-

Post by daain83 »

lassemann wrote:Hei!

Er problemet knyttet til mengde diesel i tanken? Det hender nemlig at røret inne i selve tanken kan sprekke og suge luft når dieselen kommer under et visst nivå. Blir da ekstrem tungstartet og enda verre i kandt vær.

Når bilen først starter og det er mye luft i systemet vil røyken også være ganske hvit og tett.

mvh
lassemann
Til en viss grad muligens, det har jeg ikke sjekket så nøye, men vi (eller kåna) kjører stort sett med under halv tank - ho gidder ikke stå å fylle så lenge av gangen :p Og vi har jo en forholdsvis bratt bakke der bilen står. Skal få ho til å fylle full tank og så sjekka da.

Når den endelig starter så røyklegger vi halve nabolaget med tett gråhvit røyk ja :p

Blir veldig usikker på hele greia, hvis noen forteller meg hva som er galt så kan jeg som regel reparere det, men feilsøking er ikke min sterkeste side. Vi får hvertfall begynne med det billigste :)

Fikk forresten ikke svar på det, er det fødepumpe i tanken på disse ? 02 Syncro 2,5TDI (AXL).
daain83
-
-

Post by daain83 »

Neergård wrote:Det jeg forsøkte å si, er at justering skjer på samme måte uansett målemetode, men den dynamiske justeringa benytter elektronisk utlesing med motor og alle systemer i drift, mot statisk hvor du kun måler mekanisk i stillstand.
Jeg skjønner at dette må jeg ha med t-skje :p

All justering foregår altså på pumpa/pumpehjulet ved begge metoder ? Eller misforstår jeg deg nå ?
Neergård
-
-

Post by Neergård »

daain83 wrote:
Neergård wrote:Det jeg forsøkte å si, er at justering skjer på samme måte uansett målemetode, men den dynamiske justeringa benytter elektronisk utlesing med motor og alle systemer i drift, mot statisk hvor du kun måler mekanisk i stillstand.
All justering foregår altså på pumpa/pumpehjulet ved begge metoder ?
korrekt!
Frode Neergård

Der Postmeister
-
-

Ok. Du står med noen valg.
Ja, jeg er oppgitt akkurat nå.
1. Du kan begynne med det aller enkleste. Siden du sjøl har bytta regreim etter det jeg forstår, er jeg rimelig sikker på at dere har føkka opp dette ifra første stund. Altså begynn med sjekk av innsprøytningstidspunkt. Dette er jeg mer og mer sikker på er på tur. Enten dette alene eller også på tur imot reimsystemet på andre sia motoren.

2. Du kan begynne å bruke masse penger på å bytte et lass deler som mest sannsynlig er fullstendig i orden. Dette er penger utav vindu og siden du sier du skl gjøre det billigste først: hopp til punkt 1.

3. Selg skiten å la nestemann slite. Dette taper du og et lass pent på da nestemann fort vil merke samma problem og vil forfølge deg langt inn i drømmeland med telefoner og mas fordi hn eller hun føler seg lurt. Dermed er også punkt 1 fortsatt det billigste.

det er lite vits å komme med et lass med råd når vi ikke har fått ting utav sjekklista. Og ikke en kjeft kan garantert komme med løsning når det er en del løse ender. Så begynn med sjekk av innsprøytningstidspunkt. Når det er funnet ok og iorden SÅ kan vi gå videre. Inntil da blir det famling i blinde med en masse tips du i værste fall både kaster bort din og vår tid samt kanskje og masse arbeid og penger.

detta innlegg kommer jeg enten til å få et lass med kjeft for eller verre ting, men vær så snill, begynn med det enkleste. Det er ofte det beste.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Neergård
-
-

Post by Neergård »

daain83 wrote:
lassemann wrote:Hei!

mvh
lassemann
Fikk forresten ikke svar på det, er det fødepumpe i tanken på disse ? 02 Syncro 2,5TDI (AXL).
Kan ikke erindre at noen t4 diesel har fødepumpe nei.

Uansett, gjør som beskrevet i forrige innlegg! Sjekk innspr. tidspunkt igjen, da det er vesentlig å få sjekka ut dette 110%! Alt under er for utrygt.
Som postmesteren sier, daførst kan man evt komme med annen kvalifisert gjetning.
Frode Neergård

highline 2001
-
-
Car: transporter t5 2013
Phone: 41313922

Post by highline 2001 »

Hei
Har hatt samma jeg og, ryker den mye når du får start på den?
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert

x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
daain83
-
-

Post by daain83 »

Der Postmeister wrote:Ok. Du står med noen valg.
Ja, jeg er oppgitt akkurat nå.
1. Du kan begynne med det aller enkleste. Siden du sjøl har bytta regreim etter det jeg forstår, er jeg rimelig sikker på at dere har føkka opp dette ifra første stund. Altså begynn med sjekk av innsprøytningstidspunkt. Dette er jeg mer og mer sikker på er på tur. Enten dette alene eller også på tur imot reimsystemet på andre sia motoren.

2. Du kan begynne å bruke masse penger på å bytte et lass deler som mest sannsynlig er fullstendig i orden. Dette er penger utav vindu og siden du sier du skl gjøre det billigste først: hopp til punkt 1.

3. Selg skiten å la nestemann slite. Dette taper du og et lass pent på da nestemann fort vil merke samma problem og vil forfølge deg langt inn i drømmeland med telefoner og mas fordi hn eller hun føler seg lurt. Dermed er også punkt 1 fortsatt det billigste.

det er lite vits å komme med et lass med råd når vi ikke har fått ting utav sjekklista. Og ikke en kjeft kan garantert komme med løsning når det er en del løse ender. Så begynn med sjekk av innsprøytningstidspunkt. Når det er funnet ok og iorden SÅ kan vi gå videre. Inntil da blir det famling i blinde med en masse tips du i værste fall både kaster bort din og vår tid samt kanskje og masse arbeid og penger.

detta innlegg kommer jeg enten til å få et lass med kjeft for eller verre ting, men vær så snill, begynn med det enkleste. Det er ofte det beste.
Jeg skal la vær å kjefte, har telt til ti ;)

Jeg kan være enig med deg, eller jeg er forsåvidt enig med deg, men når jeg så hvor mye Gumpen tok for den dynamiske justeringen så er det pengene som rår. Hadde jeg hatt ræva full av penger hadde jeg jo ikke giddet bytte registeret selv heller...see ? Og da er jeg litt der at jeg vil eliminere de tingene jeg kan (som ikke koster noe særlig eller ingenting), før jeg bestiller en ny time på Gumpen ! Dette gjør jeg også litt på bakgrunn av brainstorming med andre kyndige mennesker, og bare så det er sagt så er flertallet enig i min tankegang. Og dette er folk jeg vet kan endel om bil, jeg har skjønt at både du postmannen og neergård jobber i møller systemet, men det betyr ikke at dere sitter på fasiten nødvendigvis. Jeg er også, dessverre for dere kanskje, av typen som syntes det er ok å sette seg inn i ting og lære litt underveis og om man alltid tar enkleste og kjappeste rute så kan man gå glipp av endel nyttig informasjon.

Postmannen : Jeg håper virkelig ikke du er så nærtagende at du tror jeg gjør dette for å irritere deg ;)

Anyhuu, det er et par ting jeg vil sjekke før jeg bestiller ny time. Kan jeg forresten reklamere på den jobben som allerede er utført ? Jeg skjønner ikke helt hvordan Gumpen kan levere tilbake bilen til meg og si at alt er greit om det da ikke er det...? Ser man ikke dette når man har koblet på dataen ?
daain83
-
-

Post by daain83 »

highline 2001 wrote:Hei
Den ryker endel jah :p
Der Postmeister
-
-

Skal mer til.
Jeg jobber ikke i VW systemet heller. Jeg kjører transport. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
highline 2001
-
-
Car: transporter t5 2013
Phone: 41313922

Post by highline 2001 »

daain83 wrote:
highline 2001 wrote:Hei
Den ryker endel jah :p
Hei
Jeg hadde sprekk i dieselfiltret + at den tappeskruen på undersiden av filtret var knekt av, etter et kuldesjokk i vinter. Skiftet filter å vips så var bilen god som ny.
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert

x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Post Reply