Etter at min svoger og jeg byttet registeret (som medførte toppakningsbytte) så har vår 02 2,5TDI Syncro blitt tungstartet når den har stått mer enn en time.
Dette er noe som bør repareres før vinteren.
- Den er altså tungstartet om morgenen og ellers når den har stått litt. Helt temperatur uavhengig.
- Den blir noe bedre om den står med nesen nedover i bakken her hjemme, står normalt med nesen opp.
- Når den først har startet så starter den normalt om den stoppes og startes igjen.
- Sviver normalt, går som den skal og bruker akkurat passe med drivstoff (kjørte 99mil på 80l på ferie i sommer).
- Bilen var også inne på Gumpens Auto Vest i Kristiansand for dynamisk justering, jeg fikk ingen negative tilbakemeldinger der som gjelder dette.
Så over på mulige feilkilder :
- Liten lekasje i returslanger på dyser ? (kobberringer på banjoer og enveisventil er byttet)
- Når vi hadde av toppen hadde vi også ute en dyse, kan dette ha noe å si ?
- Alle dieselrør har vært av, har prøvd å etterstramme disse noe. Ingen synlige lekasjer.
- Dieselfilter ble byttet samtidig med register.
- Gløding ?
Jeg regner med at noen her vil antyde at registeret er galt og tanken har slått meg, men ville den da ikke vært vanskelig å starte hele veien ? Jeg lener meg mot en liten diesellekasje som gjør at dieselen renner tilbake i tank eller liknende. Evt gløding..?
På forhånd takk