Saukjerrings '91 TD Konesyncro

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Re: Saukjerrings '91 TD Konesyncro

Post by Bugman »

Janton?

Hvis du ikke allerede har satt inn igjen varmeapparatet, så finnes (fantes?) det noen Clips som skulle benyttes langs flensen ved sammensetting igjen!

Bare sånn hvis noen evt. skal bytte noe der ...igjen! :)
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Rapidspeed wrote:skeptisk til isolasjon som kan holde vann oppunder der... vinterstid er det der fukt setter seg når du varmer opp bilen..
Det er asfaltgummi så den tar ikke opp vann. Jeg hadde ikke klemt opp noe skumgummigreier sånn uten videre.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

VonZu wrote:
Rapidspeed wrote:skeptisk til isolasjon som kan holde vann oppunder der... vinterstid er det der fukt setter seg når du varmer opp bilen..
Det er asfaltgummi så den tar ikke opp vann. Jeg hadde ikke klemt opp noe skumgummigreier sånn uten videre.
Akay..... var vanskelig å se på bildene...:)
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Bugman wrote:Janton?

Hvis du ikke allerede har satt inn igjen varmeapparatet, så finnes (fantes?) det noen Clips som skulle benyttes langs flensen ved sammensetting igjen!

Bare sånn hvis noen evt. skal bytte noe der ...igjen! :)
Jeg så noe om det i ei av bøkene... Men da hadde jeg allerede bestilt deler. Nå kommer jeg nok til å montere igjen uten slike klips. Litt usikker på hvordan jeg kommer til å gjøre det. Forrige eier hadde brukt polycement, og det var egentlig ganske greit å få fra hverandre.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Rapidspeed wrote:
VonZu wrote:
Akay..... var vanskelig å se på bildene...:)
Vi sto faktisk og diskuterte å isolere på det viset også. Men vi kom frem til at det er så mange kronglete plasser vi ikke uten videre får isolert. Og da blir det fort at de plassene mater skumgummien med vann.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Den nye vifta manglet pakning og hadde en skade på flensen.

Image

Jeg kjøpte rørisolasjon fra Biltema. Veldig lett å jobbe med, og så tåler den 95 grader. Jeg satser på det er gode greier.
Image

Funker tilsynelatende bra, og vifta satt som et skudd oppi huset etter å ha lagt på to lag pakning. Mye bedre enn den gamle.
Image Image

Pakningene rundt varmeveksleren var også skikkelig slappe.
Image

Her var rørisolasjonsteip helt genialt å ha som pakning. Veksleren satt helt perfekt i huset etterpå. Og den var litt slarken med de gamle pakningene.
Image Image

Så var det å få lorten sammen igjen. Jeg fant ut om de klipsene som erstatter de originale "plastsveisene". Og med tanke på at denne har vært åpnet og limt sammen igjen før, ville det nok vært greit å bruke klips. Men jeg pusset ned limepunktene med dremel og sandpapir, og limte sammen igjen med polycement. Jeg la også en liten dose silikon i sammenføyningen, sånn bare for skams skyld.
Image

Strengt tatt tror jeg det skal la seg gjøre å sette denne her sammen med et par velplasserte gjennomgangsbolter. Det er jo ikke allverdens hokuspokus.

Det så bra ut etter at limet var herdet. Jeg funksjonstestet den, og det kom bare luft ut fra der det skulle komme luft ut av, så jeg satser på det er gode greier.

Pakningene som lå an mot karosseriet hadde også sett sine beste dager. De ble erstattet av den samme rørisolasjonsteipen. Helt topp materiale i denne sammenhengen.
Image Image

Og vips, så var varmeapparatet på plass igjen. Jeg tok forøvrig en runde med treolje i innsuget til vifta før jeg monterte boksen. Det var litt tilløp til rust der inne, som jeg satser på nå har fått en brems hvertfall.
Image

So far, so good.
Cheron
-
-
Phone: 90046823 sms

Post by Cheron »

Er det nå jeg ikke skulle forstyrre? :D
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Nei, for all del, bare snakk. Jeg hører ikke etter uansett :wink:
Cheron
-
-
Phone: 90046823 sms

Post by Cheron »

Ser veldig bra ut 8)
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Tok meg ei økt med lyddemping av dørene i dag. Det gikk med mellmo 0,6 og 0,7m2 dempemateriale.

Før:
Image

Etter:
Image Image

Det ble en veldig tydelig endring. Å lukke døra gikk fra PLÅNK! til thud. Og når jeg dunker rundt omkring på utsiden av døra, er den hule lyden helt borte. Bortsett fra i hjørnet helt neders framme. Så små hender har jeg ikke. Jeg håper dette har litt effekt på kjørestøy også.

Dette dempematerialet er forresten veldig greit å jobbe med. De er 30x60cm, og en kutter dem til med tapetkniv uten problem. Før påføring varmer jeg dem litt foran gassbrenneren, og da blir de fint formelige og klebrige.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Så var det dags for litt høgtalarmontasje.

Laget først en mal av papp:
Image Image

Siktet inn sånn ca. hvor jeg ville ha elementet:
Image

Så ble det tegning, skjæring og justering:
Image Image Image Image

Ny plast på dørene:
Image Image
Gikk tom for den svarte "godteipen" så det fikk bli hvit gaffateip på passasjerdøra. Har aldri prøvd det i denne sammenhengen, så en gang får bli den første.

Og vips, så var det ferdig. Helt kurante greier. Jeg hadde kun 4-kvadrats høgtalarledning, så det ble nok litt overkill. Men, men. Bedre med for mye enn for lite.
Image Image Image
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Trakk inn høyttalerkablene i dag. Praktisk med små hender :)
Image Image

Sløydbenken kom også på plass, og der var det også rom for tidlig krøking :)
Image Image

Takk og lov for bilder og merking på denne her. Ellers hadde jeg nok måttet prøve å feile en del før det satt.
Image

Tenkte først på å felle inn diskantene, men fant ut at det ble litt for mye herjing. Jeg vet jo ikke en gang hvor godt eller dårlig det vil fungere med denne diskantplasseringen.
Image Image
Men er ikke utblåsningsretningen feil vei på varmlufta her? Jeg tenker at den bør stå ut mot sidevinduene. Dette var plassen de sto på da jeg tok dashbordet av, men så har det åpenbart vært av tidligere.

Jeg skal ha på en slik dashtidy fra justkampers...
Image

...og da er den der gummilista i bunnen ganske i veien. Ikke at jeg ser noen nytte i den i utgangspunktet. Det virker som den bare er limt på. Er det bare å røske den av?
Image
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Ja ja, barnearbeid på Jæren ja. Hardt å bo på vestlandet B-)

Sent from my C6903 using Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Alf Torp
-
-
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60

Post by Alf Torp »

VonZu wrote:Trakk inn høyttalerkablene i dag. Praktisk med små hender :)
Image Image
Jøss, må si du har god peiling til å være så ung. Men... er det lov å gifte seg så tidlig i Norge da du? :?
Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Den dashbordlista sitter vel med noen klips,mener jeg å huske.Kanskje du kan tilpasse kartbordet i stedet?Skjær vekk så den får samme fasongen som lista.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Hei, Janton!

Stemmer som Jarle sier!

Men du kan ikke bare benytte hele dashen fra en C eller en Transporter?

Og de utluftningene skal vel blåse mot ruta, ja!

Og kjekt at de små ønsker å hjelpe til. Det skaper arbeidsglede! :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
VonZu
-
-

Post by VonZu »

ducce999s wrote:Ja ja, barnearbeid på Jæren ja. Hardt å bo på vestlandet B-)
Alf Torp wrote:Jøss, må si du har god peiling til å være så ung. Men... er det lov å gifte seg så tidlig i Norge da du? :?
Her på det dypt religiøse Vestlandet er barnearbeid og barnebryllup en del av det daglige :wink:
VonZu
-
-

Post by VonZu »

narle wrote:Den dashbordlista sitter vel med noen klips,mener jeg å huske.Kanskje du kan tilpasse kartbordet i stedet?Skjær vekk så den får samme fasongen som lista.
Bugman wrote:Hei, Janton!

Stemmer som Jarle sier!

Men du kan ikke bare benytte hele dashen fra en C eller en Transporter?
Jeg kikket litt på å tilpasse kartbordet. Hvis jeg skal kappe og tilpasse det til lista, blir det ganske skranglete etterpå. Det er todelt, og mye av styrken ligger i akkurat den knekken jeg må kappe vekk for å tilpasse til lista.
Kunne vært fristende å plukke ut dashbordet fra en av delebilene, men så sliter jeg jo med å se poenget med denne lista. Hva skal jeg vel med den? I mine øyne har den ingen ting for seg, og jeg syns ikke det ser noe finere ut med den på. Eneste aberet er hvis den etterlater en masse limrester eller noe som blir et slit å få bort.
Bugman wrote:Og de utluftningene skal vel blåse mot ruta, ja!
Jeg tok en titt på en av de andre, og der står de helt likt som her. Er kanskje tanken at de skal ta seg av yttersidene av frontruta? Skal se på noen av de andre også. Hvis alle står likt, er det nok rett her også.
Doka84
-
-
Car: -84 Doka 1,9TDK
Phone: 91864658

Post by Doka84 »

Jeg skal ha på en slik dashtidy fra justkampers...
Image

...og da er den der gummilista i bunnen ganske i veien. Ikke at jeg ser noen nytte i den i utgangspunktet. Det virker som den bare er limt på. Er det bare å røske den av?
Image[/quote]

Hei. Hva med å lage en "monteringsplate" i x-finer til å legge under kartbordet for å kompensere for den kantlisten?
-89 Halvpanel 1.9Tdk Turbosnegla 2
-84 Doka 1.9Tdk
-00 Bora 1,9 Highline
-84 Jetta Coupe 1,6

Medlem av VWBUS Mjøsa

Tommy B. Strøm
tranphomer
-
-
Car: T3 1980 2.7l
Phone: 91665891

Post by tranphomer »

Hadde latt lista ligge. Små "pinnebolter" som sitter noen små muttere av "somesort" på baksida. Den demper litt for kartbordet så det ikke "skrangler sånn. Legg volvolist rundt kartbordet eller bygg opp. brukte en skumbit fra et gammel sete som jeg bygget opp med :)

Kjempe med litt VW mekk, har gang i syncroen på tunet (y) :mrgreen:
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Hm. Da er det nok ikke helt usannsynlig at jeg tar et annet dashbord og setter på. Jeg tror ikke den der greia fra justkampers kommer til å skrangle noe særlig. Virker til å være en grei løsning på den, så jeg syter med å begynne å kappe i den.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Dashbordet er nå bytta ut med ett som sto i delesyncroen. Relativt lik tilstand på dem, bortsett fra at det fra delebilen var noe mer rustent i falsen under frontruta. Ikke noe grov rust, men betydelig brunere. Jeg børsta over det og sausa inn med treolje. La inn litt prolanfett rett under frontvinduet og satte på plass det nye dashbordet.

Så var det kobling på agendaen. Noe ymse sukkerbiter og strømtjuver baki her. Ikke marerittaktig, men greit å få rydda ut litt spaghetti.
Image

Kveldens resultat: Popanlegg og panel til varmeapparat på plass. Nye knotter og lyspærer i panelet til varmeapparatet.
Image
tranphomer
-
-
Car: T3 1980 2.7l
Phone: 91665891

Post by tranphomer »

Oette og Konesyncroen ser jo identiske ut! Samme farge! 8)
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Kanskje vi må lage en sånn klubb med tysk navn, trebokstafsforkortelse og greier :P
OddN
-
-

Post by OddN »

Savannabeige metallic... fin farge.

Dette blir bra :-)
Post Reply