Bytte av foringer på bærebrua

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Tanksføreren

Bytte av foringer på bærebrua

Post by Tanksføreren »

Er ny på forumet her, siden jeg akkurat har kjøpt meg en caravelle sjøl. En coach 7 seter, 88 mod. Har vært på eu-kontroll med tanksen. Etter mangler på eu-kontrollen holder jeg på å bytte foringer på bærebrua, Har fått demontert alt :lol: og kjørte til et verksted for å bytte selve foringene, siden det måtte presse til for å få de gamle ut. Problemet er nå at jeg ikke vet helt hvordan jeg skal sette sammen den lange bolten med de store skivene (de med de ovale hulla). :? er det bare en måte å gjøre det på eller går det ann å gjøre noen feil her, er litt i tvil siden den kanalen bolten skal gjennom også er avlang, så hvordan den skal sitte tight, og ikke ha slark er et under for meg? :cry: Har noen vært borti dette, så er jeg takknemlig for tips. Noen som vet om noe infosider på nettet kansje?
Hvorfor reise til militæret, når jeg kan kjøre tanks på veien, her hjemme...
amubus
-
-

Post by amubus »

Vil anbefale og kjøpe en HAYNES rep bok eller lignende til bilen. Er et godt hjelpemiddel når man mekker sjøl. Har hjulpet meg MANGE ganger..... De lange boltene går vel (ettersom eg husker) bare inn en vei. Husk hjulstillings kontroll etterpå.
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
Tanksføreren

Post by Tanksføreren »

Takk for kjapt svar, amubus. Skal se om jeg får rota meg bort til bilrekvistiabutikken etter en haynes rep bok.
Tanksføreren

Post by Tanksføreren »

Passer denne boka til caravelle 88 coach 2,1 bensin, spør bare for å forsikre meg at jeg kjøper riktig.

http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stor ... y_rn=10217
roars
-
-

Post by roars »

Tanksføreren wrote:Passer denne boka til caravelle 88 coach 2,1 bensin, spør bare for å forsikre meg at jeg kjøper riktig.

http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stor ... y_rn=10217
Er denne ja!
Roar Sørnmo
Tanksføreren

Post by Tanksføreren »

Takker!! :D
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

de har boka på biltema i skien. kjøpte min der.

her er også en fin link: http://vw.dnsx.de/bentley/
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Patrick's bil er på verksted akkurat nå for samme jobb som du beskriver. De har beholdt bilen en hel uke fordi de måtte bestille ny bolt som var fastrusta - måtte kuttes vekk. Det er vel disse foringer som holder bolten der den skal samt at endelig stilling på bolt/arm bestemmes av disse eksentriske skivene. Vanskelig jobb å gjøre selv, synes jeg siden såpass med optiske utstyr skal til for å justere castor/camber/toe-in osv.
Forresten, får du bentley på skjermen trenger du lite annet i tillegg. men en Haynes er ikke å forakte, teksten og beskrivelsen av fremgangsmåten er svært nyttig.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Tanksføreren

Post by Tanksføreren »

Fikk kjøpt meg bok på biltema jeg, så nå skal vi se om ikke det blir no greie på detta 8) men er litt enig med andrew, det er ikke så enkelt, noe annet enn å skifte en lyspære med andre ord. Forstillingskontrollen overlater jeg til verksted.
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Er desverre ikke godt nok med en forstillingskontroll på disse bilene. Må ha 4-hjuls kontroll, spissingen kan justeres bak.
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

Livar wrote:Er desverre ikke godt nok med en forstillingskontroll på disse bilene. Må ha 4-hjuls kontroll, spissingen kan justeres bak.
Hæ? kan spissingen på t3 justeres bak? :shock:
roars
-
-

Post by roars »

Livar wrote:Er desverre ikke godt nok med en forstillingskontroll på disse bilene. Må ha 4-hjuls kontroll, spissingen kan justeres bak.
Hmmm, er vel bare camber...
Roar Sørnmo
Bjørnar
-
-

Post by Bjørnar »

Var ikke klar over at det var noe som helst justering bak jeg... :shock:
Bjørnar
-
-

Post by Bjørnar »

Dere har selvfølgelig helt rett i at det går å justere bakstillinga. Ser litt i haynes boka, og der ser jeg at du kan justere både camber og spissing bak på t3'n... Lærte jeg noe i dag også! :P
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Er det da nødvendig å justere spissing bak når man kun har jobbet med foringer foran?
Forresten, jobben som ble utført på Patrick's bil kom på seks laken. Verkstedet beregnet 4 timers arbeid, resten var deler (ny bolt, foringer og bærekule som ble ødelagt under fjerning, verksted materialer og frakt på delene).
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Bjørnar
-
-

Post by Bjørnar »

hvis det ikke er unormal dekkslitasje så skulle det vell ikke være nødvendig å justere bak, det er jo "sannsynligvis" bare foran at det er ute av stilling. Men som alltid, kunne vært greit å vite sikkert når du likevel må justere forstilling.
Tanksføreren

Post by Tanksføreren »

Seks laken for å bytte foringer foran inkl. deler, hørtes litt dyrt ut spør du meg. jeg betalte 800,- for fire foringer og 300 for å få skifta foringene på bærearmen, og MASSE jobb da i tillegg selvfølgelig, men det er kansje verdt det :?: Man føler seg litt sikrere hvis det er utført hos verksted da......
Post Reply