Forgjengeren til Multivan kom fra Westfalia og het Sport Joker. Introdusert i 1982 og hadde som alle andre Jokermodeller på den tiden brun/grønn eller brun/blå stripede setetrekk. Sport Joker hadde full bredde baksete, enkel bakovervendt setekasse bak førersetet, og hengslet bord. Den kunne leveres med vanlig ståltak, hevetak, eller høytak av Jokertype. Denne igjen skal visstnok være basert på modellen Joker 7, som fantes fra 1980 til 82, men denne har jeg ikke funnet noen bilder av.

I 1985 introduserte VW Multivan. Det fantes to interiørfarger, lys blå og brun.

Disse har vanlige rock&roll hengsler på baksetet, fantes kun med en fast bakovervendt "setekasse" (nå med rygg) og kunne leveres med vanlig ståltak, eller hevetak. Ble levert som 85, 86 og 87 modell. Multivaninteriøret mitt kom fra en slik 86 modell.
Til 1988 modellen kom det nye interiørfarger, grå og brun. Hadde til og begynne med vanlig rock&roll hengsler, men fikk etter hvert samme type hengsler som Caravelle med liggesete, dog noe smalere. Kjennes lett igjen forfra på platen under setet. På bildene under har den brune R&R hengsler mens den grå har "Caravelle" hengsler (litt upresis betegnelse...) Etter hvert kunne de også leveres med to bakovervendte klappseter i stedet for en setekasse og kjøleboks. Disse fargene kunne leveres på vanlige Multivan helt til 1991.

I tillegg fantes det noen spesialutgaver:
Multivan Magnum. Kom i 1988 og hadde litt mer utstyr enn standard Multivan, bla Carat-fangere og (etter hvert)sideplanker, firkantlykter og 205/70 dekk. Samme interiør som vanlig Multivan.
Multivan Blue Star (og etter hvert Red Star og White Star) Her hersker det såpass mye usikkerhet omkring hvilken som egentlig kom når og hvorfor (og da tenker jeg spesielt på Red Star), at jeg nøyer meg med å si at Blue Star ble introdusert i 1989 som spesialmodell, og året etter kom også White Star. Disse hadde en del ekstrautstyr i forhold til vanlig Multivan, for eksempel lakkerte Carat fangere og planker, 50% skyvevinduer på begge sider med svarte rammer, Polstret dashbordtopp, og ikke minst spesielle diagonalstripede setetrekk. Til forskjell fra omtrent alle andre T3-setetrekk var disse helt i stoff, altså ikke noe skai på sidene og bak, som på Caravelle. Disse hadde i utgangspunktet klappseter bak forsetene, men kunne også, som bildet under viser leveres med fast "setekasse"

Limited Last Edition (LLE) Var en serie på 2500 biler som ble produsert i 1992 for å markere slutten på T3 i Europa. Hadde spesielle farger som ikke fantes på T3 tidligere, Tornadorot og Orlyblau, og ellers samme interiør som Bluestar.
Så finnes det noen ubekreftede kilder som forteller at det etter at disse LLE-bilene var produsert og solgt, også ble produsert en liten tilleggsserie med Blue Star og Red Star, og det understøttes med at det til tider dukker opp sene 92 modeller med nevnte betegnelser.
Det var den europeiske Multivan-historien i et nøtteskall. Det ble også levert Multivan-lignende biler i Amerika, og her er et forsøk på å sortere disse.
Vanagon Weekender. Weekender var aldri et offisielt navn på disse bilene, i den forstand at det sto aldri på de, heller ikke i orginallitteraturen. Derimot ble det brukt ett år i brosjyren som navn på det nedfellbare liggebaksetet med tilhørende madrass på motorkassen. Da het det "Weekender Package" og kunne leveres på både Vanagon og Vanagon GL. Weekender er imidlertid blitt en så vanlig betegnelse "over there" på det vi kaller Multivan, at det er vanskelig å unngå det. Noen mener imidlertid at en Weekender også må ha skap bak baksetet, samt hevetak. Har den ikke det, er den en Vanagon Carat, en annen betegnelse på vår Multivan. Tidlige "Weekendere" hadde et lys brunt cord-stoff på setene. Et stoff som mildt sagt ikke tålte normalt bruk. Det fins nesten ingen brukbare eksemplarer igjen av dette, og jeg har ikke klart å finne et ordentlig bilde av det, alle har vært mer eller mindre ødelagt. Her et av forsetene:

Så hadde de en "one year only" med vår Saigabeige Multivantrekk:

Vanagon Carat hadde ensfargede grå velourseter:

Men det fantes også senere Weekender biler med det vi kaller GL-setetrekk, her en 90 modell i grått:

Så hadde de en variant som het Vanagon Wolfsburg edition, i all hovedsak lik våre Blue Star og White Star, interiøret inkludert.
I Canada derimot ble det solgt en Bluestar under navnet Vanagon GL Hannover edition. Visstnok levert i bare 27 eksemplarer

Det finnes sikkert flere varianter av det vi kaller Multivan, men jeg tror jeg har fått med det meste... Hvis noen har bilder, enten av en Joker 7, eller av den tidlige amerikanske Weekenderen (jeg vet om en slik bil her i Norge) så legg gjerne ut det.