T3 Multivan interiør

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
OddN
-
-

T3 Multivan interiør

Post by OddN »

Har prøvd å få oversikt over hvilke varianter det finnes av T3 Multivan, og det er ikke få...

Forgjengeren til Multivan kom fra Westfalia og het Sport Joker. Introdusert i 1982 og hadde som alle andre Jokermodeller på den tiden brun/grønn eller brun/blå stripede setetrekk. Sport Joker hadde full bredde baksete, enkel bakovervendt setekasse bak førersetet, og hengslet bord. Den kunne leveres med vanlig ståltak, hevetak, eller høytak av Jokertype. Denne igjen skal visstnok være basert på modellen Joker 7, som fantes fra 1980 til 82, men denne har jeg ikke funnet noen bilder av.

Image

I 1985 introduserte VW Multivan. Det fantes to interiørfarger, lys blå og brun.

Image

Image

Disse har vanlige rock&roll hengsler på baksetet, fantes kun med en fast bakovervendt "setekasse" (nå med rygg) og kunne leveres med vanlig ståltak, eller hevetak. Ble levert som 85, 86 og 87 modell. Multivaninteriøret mitt kom fra en slik 86 modell.

Til 1988 modellen kom det nye interiørfarger, grå og brun. Hadde til og begynne med vanlig rock&roll hengsler, men fikk etter hvert samme type hengsler som Caravelle med liggesete, dog noe smalere. Kjennes lett igjen forfra på platen under setet. På bildene under har den brune R&R hengsler mens den grå har "Caravelle" hengsler (litt upresis betegnelse...) Etter hvert kunne de også leveres med to bakovervendte klappseter i stedet for en setekasse og kjøleboks. Disse fargene kunne leveres på vanlige Multivan helt til 1991.

Image

Image

I tillegg fantes det noen spesialutgaver:

Multivan Magnum. Kom i 1988 og hadde litt mer utstyr enn standard Multivan, bla Carat-fangere og (etter hvert)sideplanker, firkantlykter og 205/70 dekk. Samme interiør som vanlig Multivan.

Multivan Blue Star (og etter hvert Red Star og White Star) Her hersker det såpass mye usikkerhet omkring hvilken som egentlig kom når og hvorfor (og da tenker jeg spesielt på Red Star), at jeg nøyer meg med å si at Blue Star ble introdusert i 1989 som spesialmodell, og året etter kom også White Star. Disse hadde en del ekstrautstyr i forhold til vanlig Multivan, for eksempel lakkerte Carat fangere og planker, 50% skyvevinduer på begge sider med svarte rammer, Polstret dashbordtopp, og ikke minst spesielle diagonalstripede setetrekk. Til forskjell fra omtrent alle andre T3-setetrekk var disse helt i stoff, altså ikke noe skai på sidene og bak, som på Caravelle. Disse hadde i utgangspunktet klappseter bak forsetene, men kunne også, som bildet under viser leveres med fast "setekasse"

Image

Image

Limited Last Edition (LLE) Var en serie på 2500 biler som ble produsert i 1992 for å markere slutten på T3 i Europa. Hadde spesielle farger som ikke fantes på T3 tidligere, Tornadorot og Orlyblau, og ellers samme interiør som Bluestar.

Så finnes det noen ubekreftede kilder som forteller at det etter at disse LLE-bilene var produsert og solgt, også ble produsert en liten tilleggsserie med Blue Star og Red Star, og det understøttes med at det til tider dukker opp sene 92 modeller med nevnte betegnelser.

Det var den europeiske Multivan-historien i et nøtteskall. Det ble også levert Multivan-lignende biler i Amerika, og her er et forsøk på å sortere disse.

Vanagon Weekender. Weekender var aldri et offisielt navn på disse bilene, i den forstand at det sto aldri på de, heller ikke i orginallitteraturen. Derimot ble det brukt ett år i brosjyren som navn på det nedfellbare liggebaksetet med tilhørende madrass på motorkassen. Da het det "Weekender Package" og kunne leveres på både Vanagon og Vanagon GL. Weekender er imidlertid blitt en så vanlig betegnelse "over there" på det vi kaller Multivan, at det er vanskelig å unngå det. Noen mener imidlertid at en Weekender også må ha skap bak baksetet, samt hevetak. Har den ikke det, er den en Vanagon Carat, en annen betegnelse på vår Multivan. Tidlige "Weekendere" hadde et lys brunt cord-stoff på setene. Et stoff som mildt sagt ikke tålte normalt bruk. Det fins nesten ingen brukbare eksemplarer igjen av dette, og jeg har ikke klart å finne et ordentlig bilde av det, alle har vært mer eller mindre ødelagt. Her et av forsetene:

Image

Så hadde de en "one year only" med vår Saigabeige Multivantrekk:

Image

Vanagon Carat hadde ensfargede grå velourseter:

Image

Men det fantes også senere Weekender biler med det vi kaller GL-setetrekk, her en 90 modell i grått:

Image

Så hadde de en variant som het Vanagon Wolfsburg edition, i all hovedsak lik våre Blue Star og White Star, interiøret inkludert.

I Canada derimot ble det solgt en Bluestar under navnet Vanagon GL Hannover edition. Visstnok levert i bare 27 eksemplarer :-) Det var en Bluestar, men med blått GL stoff på setene, denne hadde visstnok også orginalt skinnratt.

Image

Det finnes sikkert flere varianter av det vi kaller Multivan, men jeg tror jeg har fått med det meste... Hvis noen har bilder, enten av en Joker 7, eller av den tidlige amerikanske Weekenderen (jeg vet om en slik bil her i Norge) så legg gjerne ut det.
Last edited by OddN on 13 Aug 2018, 11:23, edited 2 times in total.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Re: T3 Multivan interiør

Post by Tur-Bo »

Jeg skal ha en sånn seteløsning i min bil, regner med at de bakovervendte stolene bare hadde magebelter, er de skrudd fast sammen med de fremre ? altså i de samme festene ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Tur-Bo wrote:Jeg skal ha en sånn seteløsning i min bil, regner med at de bakovervendte stolene bare hadde magebelter, er de skrudd fast sammen med de fremre ? altså i de samme festene ?
Ja, kun magebelter på de bakovervendte. Men litt forskjell om det var "kasse" eller klappseter. På kasse-setet var det vanlig fast magebelte (som i midten bak) festet i de samme punktene som beltene til forsetet. På klappsetene var det to punkts rullebelte hvor rullen var festet i en brakett på klappsetebraketten.
OddN
-
-

Post by OddN »

Liker Multivanløsningen veldig godt selv og. Har litt ambivalent holdning til det bakovervendte setet. I den forrige Syncroen min hadde jeg en Bluestarinnredning, og av og til var det kjekt å kunne ta ut begge klappsetene for å frakte store ting. Det er verre i den jeg har nå, men vurderer vingmuttere på setekassen sånn at den er litt mer demonterbar. Er egentlig bare snakk om fire skruer så er den ute, og jeg liker oppbevaringsrommet den har. Ungene elsker å sitte baklengs og sloss om å få sitte der :-)
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Jeg skal bygge 3 kasser, med lokk og løse puter, kassene skal romme kokeutstyr og annet tur relatert, putene skal danne bakre madrass når rock and roll setet legges ned. Lager ett eller annet system på å vippe kassene raskt ut ved behov. Tenker at sete ryggen vil være fast montert, bortsett fra den i midten. Så da blir det "crawl thru" i stedet for walk thru. ;-)
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Tur-Bo wrote:Jeg skal bygge 3 kasser, med lokk og løse puter, kassene skal romme kokeutstyr og annet tur relatert, putene skal danne bakre madrass når rock and roll setet legges ned. Lager ett eller annet system på å vippe kassene raskt ut ved behov. Tenker at sete ryggen vil være fast montert, bortsett fra den i midten. Så da blir det "crawl thru" i stedet for walk thru. ;-)
Liker ideen :-)

Har selv tenkt på å ha en kasse lik den jeg har, men på passasjersiden. Blir mindre knuffing mellom ungene da...

Hadde sikkert ikke vært noe problem å lage et demonterbart midtsete mellom de to kassene da. Tror imidlertid jeg ville hatt både rygg og pute avtagbar, tror jeg begynner å bli for gammel for "crawl thru". Mister imidlertid lagringsplassen under det midtsetet da.
OddN
-
-

Post by OddN »

Her er et bilde av den lys brune cord innredningen i tidlige Weekendere. Ca 85 og 86 modell, Beryktet for å gå i oppløsning ved den minste berøring:

Image
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

OddN wrote:Her er et bilde av den lys brune cord innredningen i tidlige Weekendere. Ca 85 og 86 modell, Beryktet for å gå i oppløsning ved den minste berøring:

Image
Slike seter var det i min tidligere Weekender,nå i Troyca sin eie.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
OddN
-
-

Post by OddN »

Ja, husker godt den bilen Jarle.
troyca
-
-
Car: `86-Weekender,DJ. .
Phone: 92240310

Post by troyca »

Jeg har noen tips ang.setekasser,men først: Hvor har dere tenkt å ha kjøleboxen ?
OddN
-
-

Post by OddN »

troyca wrote:Jeg har noen tips ang.setekasser,men først: Hvor har dere tenkt å ha kjøleboxen ?
Tja, orginalkjøleboksen kommer vel for det meste til å bo i garasjen. Og så har jeg en mindre Waeco kompressorboks for lengre turer... Så for min del blir det enten ekstra sete eller kjøleboks, alt etter situasjonen. Derfor må ekstrasetet være lett demonterbart. I tillegg må det se orginalt ut, altså en kopi av det venstre setet.
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

For mitt vedkommende sitter jeg og funderer på en løsning med en plassbygget kjøleboks mellom forsetene. Kjekt å kunne komme til en kald.... Under fart :-)
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Er det noen grunn til å ikke ha 3punktsseler i de bakovervendte setene? Kan vel bruke festene til stolen framforbi?
(Er så mye oppstyr om at barn under 4 år skal sitte bakovervendt, men bør da festes i trepunkt...)

Sent from my X506-3G using Tapatalk
OddN
-
-

Post by OddN »

Renax wrote:Er det noen grunn til å ikke ha 3punktsseler i de bakovervendte setene? Kan vel bruke festene til stolen framforbi?
(Er så mye oppstyr om at barn under 4 år skal sitte bakovervendt, men bør da festes i trepunkt...)

Sent from my X506-3G using Tapatalk
Kan ikke se noen grunn for å ikke ha det. I hvertfall om du har klappseter. Det er jo to hull for det øvre festet til frambeltet. Kunne laget en brakett festet til disse sånn at beltet kom litt lengre bakover. Snella kunne vært festet på samme måte som topunktssnella til klappsetet. På det faste setet går dette helt ut til veggen, så det er i utgangspunktet ikke plass til noen snelle, men selvsagt kan det og bygges om.
OddN
-
-

Post by OddN »

Drar opp denne igjen. Sitter og prøver å få litt mer oversikt over de forskjellige amerikanske utgavene, og blir litt forvirret. Finner ikke den helt store sammenhengen hverken i årsmodell eller benevnelse. Brosjyrene er ikke til veldig stor hjelp de heller.

De fleste Vanagon Carat jeg finner har den ensfargede grå:

Image

Men jeg finner også enkelte som kalles Carat, men som har det (for oss) vanlige GL mønsteret:

Image

Og begge finner jeg både som 89, 90 og 91 modeller.

Så finner jeg 87 modeller kalt Wolfsburg Limited Edition Vanagon GL, som har det samme grå GL-trekket, men i brosjyra har disse ensfarget grått interiør.

Senere (89-91) modeller Wolfsburg Edition, har det skråstripete Bluestar/LLE interiøret vi kjenner.

Det jeg egentlig prøver å finne ut, er konkret hvilke modeller som faktisk har "vårt" GL mønster på setene...
OddN
-
-

Post by OddN »

Den eneste logiske (nåja) sammenhengen jeg finner er at alle etter ca 89 med hevetak og Multivan-skap bak setet har GL-trekk og den gamle typen (Multivan) baksete. Altså den med vanlige R&R hengsler og plastikkplate i front.

I følge brosjyra heter disse Multivan også i Amerika, men det virker som disse navnene går litt om hverandre, og mange kalles bare Weekender.

Vanagon Carat skal hverken ha hevetak eller skap, og alle jeg har funnet uten dette, har da også det ensfargede trekket på setene. Baksetemekanismen er da også av samme type som våre Bluestar/LLE og kjennes igjen på håndtaket i midten bak og treplata (evt med teppe på) i forkant.

Vet ikke om jeg er så mye klokere... men kanskje litt mindre forvirret.
CARASYN87
-
-
Car: T3 Syncro 1991 DJ, T2a/b 1972, Renault RX4 2003
Phone: 93277745

Post by CARASYN87 »

Joker 7 tilsvarer egentlig Joker 1 eller 2 med enkel innredning uten gassanlegg,gassbluss,kjøleskap,trafo,omluftvarme og andre batteri.Ble bygget fra slutten 1979 til mitten av Mai 1980.Man kunne velge mellom 1,6 og 2,0liter motor.Har dessverre inget bilde men er jo ellers lik Joker 1 og 2 :D .Sjelden bil dette.
Denne Multivan LLE fra 1992 som ble bygget akkurat 2500 ganger var så etterspurt at det i tillegg ble bygget et antall Blue Star og for Volkevogntilhørende altså ansatte ble det bygget ikke nummererte men like og røde Multivan kallt REDSTAR.Men dem ble ikke solgt over forhandlernettet fra Volkswagen.Så jobbet du i konsernet og hadde plenty med cash ja da var du en av de få heldiggriser som fikk kjøpt en " EKTE " REDSTAR :mrgreen: .
Med vennlig hilsen CARASYN87.
OddN
-
-

Post by OddN »

CARASYN87 wrote:Joker 7 tilsvarer egentlig Joker 1 eller 2 med enkel innredning uten gassanlegg,gassbluss,kjøleskap,trafo,omluftvarme og andre batteri.Ble bygget fra slutten 1979 til mitten av Mai 1980.Man kunne velge mellom 1,6 og 2,0liter motor.Har dessverre inget bilde men er jo ellers lik Joker 1 og 2 :D .Sjelden bil dette.
Denne Multivan LLE fra 1992 som ble bygget akkurat 2500 ganger var så etterspurt at det i tillegg ble bygget et antall Blue Star og for Volkevogntilhørende altså ansatte ble det bygget ikke nummererte men like og røde Multivan kallt REDSTAR.Men dem ble ikke solgt over forhandlernettet fra Volkswagen.Så jobbet du i konsernet og hadde plenty med cash ja da var du en av de få heldiggriser som fikk kjøpt en " EKTE " REDSTAR :mrgreen: .
Stemmer det. Det ble bygget både Redstar og Bluestar etter de 2500 LLE-bilene. Disse Bluestarbilene var lakkert Orlyblau som LLE'ene, i motsetning til tidligere Bluestar som var lakkert Starblue. Som du helt korrekt nevner ble disse i utgangspunktet bare tilbudt egne ansatte.
OddN
-
-

Post by OddN »

Informasjonen om Joker 7 har jeg herfra: http://www.westfaliat3.info/html/westfa ... joker.html

The 1982 - 1987 Volkswagen Watercooled T25 / T3 Westfalia Sport Joker Model History.

In their 1979 brochure Westfalia listed the availability of a model called the “Joker 7”. This was a basic version of the Joker which came without the gas supply equipment, gas cooker, fridge, circulating air heating, mains battery charger and leisure battery. In 1982 Westfalia introduced a new model called the “Sport Joker” which I guess was based on the “Joker 7” concept. Available in either Bus (standard steel roof) or Wohnmobil (poptop or hightop) versions. Marketed as a low budget model useful for many different purposes (especially for people into sports such as surfing etc) and for those who wanted to equip their vehicle individually.
Det de sier om at Sport Joker baserer seg på Joker 7, tolker jeg dithen at den (Joker 7) ikke har kjøkkenblokk i det hele tatt, og dermed ikke spesielt lik Joker 1 eller 2. Men at den er sjelden er i allefall sikkert, og jeg skulle likt å sett bilder av en...

Image
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Ja, dette var en fin oppsummering -Odd!! :)

Så da er faktisk det interiøret jeg fikk tak i -fra en '88 Multi....

Men siden baksetet har feil farge (samme mønster som i min '87 Westy Joker) og at ene Buddy-/klappsetet mangler....i den Blå Stjernebilen....
Så er jeg nok på jakt etter begge disse.. :wink: (Eller i det minste klappsetet og noe grått stoff, med rette mønster....

Men el-vinduer og el-speil -var vel allikevel options?!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Bugman wrote:Ja, dette var en fin oppsummering -Odd!! :)

Så da er faktisk det interiøret jeg fikk tak i -fra en '88 Multi....

Men siden baksetet har feil farge (samme mønster som i min '87 Westy Joker) og at ene Buddy-/klappsetet mangler....i den Blå Stjernebilen....
Så er jeg nok på jakt etter begge disse.. :wink: (Eller i det minste klappsetet og noe grått stoff, med rette mønster....

Men el-vinduer og el-speil -var vel allikevel options?!
Ja, grå 88-90 Multivan seter har samme stoffet som Joker (ikke Club Joker). Får ett sett med sånne klappsete-trekk til overs snart, men det hjelper vel ikke... Hadde jeg tenkt litt lengre hadde jeg kjøpt en Bluestar klappstol i stedet den gang da, siden jeg uansett hadde tenkt å skifte trekk på den.

Men Bluestar-stoff er vel mulig å kjøpe i metervis fra blant annet Günzl...
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Er vel egentlig ikke så rart -når man ser opprinnelsen i ditt startinnlegg!

Og Club Joker har vel disse "sofa-pute-setene", der forsetene er laget av ISRI....

(I Westy'bilen er de greie, men synes det er mer grelt i en Multi... Men det er meg, da!)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Club Joker
Car: T3 1989 Club Joker

Post by Club Joker »

Min Club Joker 89 er uten disse sofa pute setene framme, Har samme interiør som jokerne, både high og pop..
90,Caravelle,SYNCRO,Kombi
90,Caravelle,SYNCRO,Multivan
90,5dørs,Halvpanel,SYNCRO
90,Vanagon,Pop top Westfalia,ATLANTIC
89,High top Westfalia,Club Joker
87,High top Westfalia, Joker
87,Pop top Westfalia,Joker
86,DOKA 112i SYNCRO
85,Small pop top, 112i
OddN
-
-

Post by OddN »

Club Joker wrote:Min Club Joker 89 er uten disse sofa pute setene framme, Har samme interiør som jokerne, både high og pop..
Da er det nok byttet seter. Disse "sofapute" Club Joker setene var ikke så holdbare som de vanlige Joker setene, eller som GL setene som var i California.

Alternativt så er bilen en Joker, og bare fått Club-merker i ettertid?
OddN
-
-

Post by OddN »

OddN wrote:Den eneste logiske (nåja) sammenhengen jeg finner er at alle etter ca 89 med hevetak og Multivan-skap bak setet har GL-trekk og den gamle typen (Multivan) baksete. Altså den med vanlige R&R hengsler og plastikkplate i front.

I følge brosjyra heter disse Multivan også i Amerika, men det virker som disse navnene går litt om hverandre, og mange kalles bare Weekender.

Vanagon Carat skal hverken ha hevetak eller skap, og alle jeg har funnet uten dette, har da også det ensfargede trekket på setene. Baksetemekanismen er da også av samme type som våre Bluestar/LLE og kjennes igjen på håndtaket i midten bak og treplata (evt med teppe på) i forkant.

Vet ikke om jeg er så mye klokere... men kanskje litt mindre forvirret.
Da har jeg altså fått det bekreftet at dette stemmer.

Altså at en amerikansk Vanagon Carat har ikke hevetak eller skap bak baksetet. De har også de ensfargede grå setetrekkene, og "Bluestar/LLE-baksetehengsler" Det er heller ikke mulig å ettermontere skap baki disse sånn helt uten videre, da skapet kommer i veien for baksetelåsene.

Den amerikanske Vanagon Multivan har derimot både hevetak og skap, og derfor beholdt den "gamle" Multivaninnfestingen til baksetet. Disse har også alle sammen grå gitterpunkt velour setetrekk (samme som våre GL'er).
Post Reply