VW T4 - Turbo

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Koop
-
-
Car: T4 LWB
Phone: 45099798

Re: VW T4 - Turbo

Post by Koop »

Får du turboen grisebillig på Meca? Originalturbo til en ACV koster 8155,- på møller. Syns det var innafor jeg. :)
Meca/Mekonomen har vel no deal med GIKturbo og/eller turbosenter, de er begge Garrett/KKK autoriserte og leverer bra greier ;)

Kast inn en større turbo, oppgraderte dyser og bygg et råskinn? :)
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
kennyeh88
-
-
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525

Post by kennyeh88 »

Synes 8155 var svindyrt! :p.
Får ikke turboen grisebillig fra meca, bare jeg som misforsto en post tidligere på forum.. Er tidlig på morgenen :p

Hadde vært stilig med en større turbo. Men skulle gjerne hatt 2..Men det kan bli dyrt og mye jobb for modifisering :p

Så garrett turbo er bare greier? Er det ikke garrett som er original turbo?
Hvordan er det å overhale en turbo selv?

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Kjøper nytt ferdig balansert "senter", så er det rimelig enkelt å sette over ytterhusene... sett senter til K14 bla (org JX turbo) til @
1500,-

Holseten jeg har leverer til 250hp på tdi... kostet meg 3500... men da må flenser etc byttes om...

Sent from my P6 using Tapatalk
kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

Renax wrote:Kjøper nytt ferdig balansert "senter", så er det rimelig enkelt å sette over ytterhusene... sett senter til K14 bla (org JX turbo) til @
1500,-

Holseten jeg har leverer til 250hp på tdi... kostet meg 3500... men da må flenser etc byttes om...

Såpass. Har du linker på dette? Hvor får jeg kjøpt ferdig balansert senter? Link?

Kostet 3500 totalt? Er det mye arbeid å bytte om flenser osv? ?

Kenneth Thomassen
Renax
-
-

Post by Renax »

Vet ikke hvilke turbo du har, men ebay har mye, mitt eksempel er k14 (1,6 td fra golf/T3) hvor jeg fant til 1500 for en stund siden. En ferdig overhalt slik koster ca 4-5000,-... så det kan vere mye å spare, du kan også drite deg ut med bomkjøp eller feil montering, så litt risky er det.

Kostet 3500,- til meg ja, via litt interne kilder, men det er uansett en billig turbo... å flenser må fabrikeres (eller kjøpes) og så sveises på, mulig eksos osv må sveises litt om. Endel jobb generelt, men om du skal ha mye effekt er det ingen vei utenom.
Det finnes forøvrig sikkert bedre turboer til din maskin, og da til langt lavere pris enn ny orginal...

eppek
-
-
Car: T4 -02 2.5Tdi
Phone: 97109996

Post by eppek »

Renax wrote:
Montøren wrote:
Renax wrote:Har sett tester, hvor Royal Purple gruser anerkjente merker som Mobil1 og Castrol...
Jeg har ikke sett slike tester, og etter noen, tydeligvis dårlige, forsøk på å søke etter slike hadde det vært moro hvis du hadde en link som kunne lede meg til en test. :)

Faktisk i papirformat, kan se om jeg finner senere...

Biltema oljefilter har jeg vert borti 2eksempler på lekkasje i falsen, det er nok for meg å kjøpe "ekte" vare heller, prisdifferansen tema-->meca er minimal...

Jeg kjører RP på mine biler, jeg la ut denne testen dere snakker om her på forumet for en stund siden :)
kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

eppek wrote:
Renax wrote:
Montøren wrote: Jeg har ikke sett slike tester, og etter noen, tydeligvis dårlige, forsøk på å søke etter slike hadde det vært moro hvis du hadde en link som kunne lede meg til en test. :)

Faktisk i papirformat, kan se om jeg finner senere...

Biltema oljefilter har jeg vert borti 2eksempler på lekkasje i falsen, det er nok for meg å kjøpe "ekte" vare heller, prisdifferansen tema-->meca er minimal...

Jeg kjører RP på mine biler, jeg la ut denne testen dere snakker om her på forumet for en stund siden :)
Hei.
Kan du poste den linken her på denne siden? :)

Kenneth Thomassen
eppek
-
-

Post by eppek »

kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

Hva tror dere om denne turboen?

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 1232820473

Har idag vært å peilet olje. Jeg kunne se at det har minket litt siden forrige peiling. Førr å beskrive nivået, fra max merke, er olja kommen til noe midt i mellom 3 kvart og max. Så noe olje har jeg mistet.
Men hvor forsvinner denne oljen? Slår den retur i intercooleren? Hvordan kan jeg sjekke om intercooleren er full av olje? Er dette skadelig?
Det kan ryke litt av eksosen i det jeg begynner å kjøre, dette er når motor er kald og jeg nettop har begynt å kjøre. Så forsvinner eksoen etter ei lita stund.

Gjennomsnittforbruk på bykjøring ligger på 1.1 ltr per mil. Synes dette er mye iforhold til hva jeg kjørte før på. Så synes bilen min bruker mer diesel nå enn før.
Kenneth Thomassen
Renax
-
-

Post by Renax »

Riktig turbo til en acv motor, til en bra pris:-)
Om oljeforbruket er høyt kommer ann på om du har kjørt 10 eller 10000km siden forrige peiling. 2 dl olje så vil jeg tippe at det er litt i rør og IC, men det kan også komme rett ut eksosen...
Sjekk ved å ta av en trykkluftslange å se om det er oljete, våt olje er det du ser etter, litt gammelt shit er det ofte uansett.

Min T5 2.5tdi varierer forbruk fra 0.7 til 1.1 avhengig av hvor jeg kjører og hvor tung høyrefoten min er, så det bør helst måles på fin langkjøring over minimum 2-3mil uten trafikk... noe annet blir unøyaktige ca målinger...

Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
eppek
-
-

Post by eppek »

Her er oljetesten. Interesant :)
kennyeh88
-
-

Re: Sv: VW T4 - Turbo

Post by kennyeh88 »

Renax wrote:Riktig turbo til en acv motor, til en bra pris:-)
Om oljeforbruket er høyt kommer ann på om du har kjørt 10 eller 10000km siden forrige peiling. 2 dl olje så vil jeg tippe at det er litt i rør og IC, men det kan også komme rett ut eksosen...
Sjekk ved å ta av en trykkluftslange å se om det er oljete, våt olje er det du ser etter, litt gammelt shit er det ofte uansett.

Min T5 2.5tdi varierer forbruk fra 0.7 til 1.1 avhengig av hvor jeg kjører og hvor tung høyrefoten min er, så det bør helst måles på fin langkjøring over minimum 2-3mil uten trafikk... noe annet blir unøyaktige ca målinger...

Synes det var en bra pris. Men hva betegner en god turbo?
Har kjørt 40.mil-by kjøring..

Hvordan trykkluft slanger? Den som er tilkoblet intercoolern? Der det står 2.5TDI?

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk
Kenneth Thomassen
kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

Nå er jeg forvirret. Var innom Arne og Johnsen (lokal VW forhandler). Sporte om hvordan olje jeg skal bruke på min Caravelle 2.5 TDI..
Han sa Magnatec olje.. Stusset på det. Har lest at man må være innafor kravet 505 og 506. Magnatec har 505..Men leste tidligere på forum at man skal se etter 507.

Jeg skriver inn på Castrol sine sider og jeg blir linket til 5W-30 Castrol Edge.

Castrol Edge er jo ei longlife olje med spesifikasjon 507..
Men på siden til Castrol står det Olje skift intervall 8000km.

Er det pga min motor er ikke beregnet for longlife olje? :) Eller?
Litt sykt å kjøpe longlife olje og kan kun kjøre 8000 km..

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk
Kenneth Thomassen
Renax
-
-

Post by Renax »

Trykkluftslanger mellom turbo og IC ja:-)

Longlife olje er en bedre olje, men INGEN biler har godt av "longlife oljeskift". Nye biler har lange serviceintervall ikke fordi det er bra for bilene, men fordi den jevne forbruker helst vil gjøre minst mulig å kjøre mest mulig, og det er sannsynlig at bilen varer 100000km likevel...

Forhandlere pusher den oljen de selger, evt den de tjener mest på. ferdig med det, les testen lengre opp!

Møller her sier "Vi anbefaler bruk av Castrol helsyntetisk 5-30 på alle VW"

california
-
-

Post by california »

507 spec er såvidt jeg leste meg til for en stund siden for de med motorer med partikkelfilter og masse duppedingser som måler avgass.... Altså en olje som gir mindre avgass antakelig. Og mulig 507 hadde noe med long-life å gjøre og....

long-life intervaller er bare tull og motoren har definitivt det bedre med hyppige skift og da er 505 olje god nok.....

At Møller har en avtale med Castrol om anbefaling driter eg tynt i. Castrol har ikke den beste oljen, og den koster for mye. Men den er sikkert god nok den og...

Sjøl anbefaler eg en innvendig motorvask med etterfølgende gjennomskylling av motor med den billigste oljen du finner. UFATTELIG hvor mye møkk som kommer ut. Så starter du på nytt med frisk olje som ikke blir forurenset av gamle rester og skifter hver 10.000 KM heretter. Og 505-olje holder i lange baner.
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
eppek
-
-

Post by eppek »

california wrote:507 spec er såvidt jeg leste meg til for en stund siden for de med motorer med partikkelfilter og masse duppedingser som måler avgass.... Altså en olje som gir mindre avgass antakelig. Og mulig 507 hadde noe med long-life å gjøre og....

long-life intervaller er bare tull og motoren har definitivt det bedre med hyppige skift og da er 505 olje god nok.....

At Møller har en avtale med Castrol om anbefaling driter eg tynt i. Castrol har ikke den beste oljen, og den koster for mye. Men den er sikkert god nok den og...

Sjøl anbefaler eg en innvendig motorvask med etterfølgende gjennomskylling av motor med den billigste oljen du finner. UFATTELIG hvor mye møkk som kommer ut. Så starter du på nytt med frisk olje som ikke blir forurenset av gamle rester og skifter hver 10.000 KM heretter. Og 505-olje holder i lange baner.
Er manga bil og maskin/motor produsenter som anbefaler castrol. Vw, bmw, caterpillar etc... Men finns mange oljer som er bedre enn og billigere enn castrol. Bruk innvendig motorvask å få ut gammel dritt. Gjør underverker ja!
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

At olje er et emne hvor det råder like mye personlige preferanser som om Audi er bedre enn Mercedes og BMW og alle kontra, er helt sikkert. At Castrol er god nok er helt sikkert. Det er hva fabrikken anbefaler, og det er hva gamle ringrever også sier. Mange har løst sine problemer på eldre bilder som går rart ved å skifte til Castrol. Likesom alle som går god for mobil1 osv. Men om dere bruker en olje som er "bedre" enn Castrol, og til en vesentlig lavere pris, hvorfor ikke la den få 50700 når dere sparer så mye på oljen uansett? Den er jo mye flyktigere enn 50500 og gir vesentlig bedre kaldstartvilkår. Det er jo også den standarden som oljefabrikkene mener er mest mulig optimal for motoren. Uansett kan man aldri skifte olje for ofte, men om motoren på slutten av intervallet begynner å bruke olje, er som regel oljen "oppbrukt". Kan være greit å justere etter det om man opplever oljeforbruk når intervallet nærmer seg slutten.

Hvem som tilslutt skal si om den ene oljen er bedre enn den andre skal jeg ikke henge meg på, men jeg kjører i alle fall Castrol da jeg VET at den er god nok. Kanskje skifter jeg en gang, det får tiden vise.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

Renax wrote:Trykkluftslanger mellom turbo og IC ja:-)

Longlife olje er en bedre olje, men INGEN biler har godt av "longlife oljeskift". Nye biler har lange serviceintervall ikke fordi det er bra for bilene, men fordi den jevne forbruker helst vil gjøre minst mulig å kjøre mest mulig, og det er sannsynlig at bilen varer 100000km likevel...

Forhandlere pusher den oljen de selger, evt den de tjener mest på. ferdig med det, les testen lengre opp!

Møller her sier "Vi anbefaler bruk av Castrol helsyntetisk 5-30 på alle VW"

Stemmer det du sier ang longlife olje. For min del har det ingenting å si om jeg skifter olje 3 gang i året:)

Skal prøve å se på trykkluftslanger mellom turbo og IC. Men kan jeg prøve å spraye startgass på slangene? Hvis det er lekkasje skal vell turtallet øke? Da har jeg lekkasje, ikke sant?

Hvis mitt oljeforbruk er som den er..Kansje jeg kan prøve å kjøre på en tykkere olje? 5W-50? Hva tror dere om det?
Kenneth Thomassen
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Nope. Så lenge du har oljetrykk med 5w-30 skal du kjøre på det. Tykkere olje er bare bortkasta hk.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

subwoofer wrote:Nope. Så lenge du har oljetrykk med 5w-30 skal du kjøre på det. Tykkere olje er bare bortkasta hk.
Tenkte å prøve tykkere olje, pga litt oljeforbruk nå..Se om forbruket forsvinner med tykkere olje..Tror du det vil gi utslag i form av lavere forbruk av olje?
Kenneth Thomassen
Renax
-
-

Post by Renax »

Å spraye startgass på trykkluftrøra fra turbo via IC til innsug vil ikke gjøre noen ting, hvorfor tror du det skulle vert en lekkasje her?
Jeg sa at du kan plukke av et av røra, så kan du se om det er våt olje inni, for om det er det så kommer olja fra turboen...

Å bruke tykkere olje pga oljeforbruk er tull... i noen tilfeller vil forbruket bli høyere pga økt trykk...
Kjøp heller billig olje så har du råd til å etterfylle...
Men når bilen har begynt å brenne olje, så er det nesten garantert at det ikke blir bedre før du finner verktøykassa å gjør noe med det.

Men først og fremst, stå på et sted å fyll olje opp til max, så start motoren i 2 minutter. Vent så 2 minutter før du peiler på nytt.
Kjør så en distanse, oljeforbruk måles ofte i liter per 1000km, så kjør en stund, gjerne peile innimellom for å sjekke, men kjør hvertfall 500km før du gjør samme prosedyre (start 2 min, stopp 2 min) og så peile, så ser du hvor mye olje du må fylle før det er på maksmerkinga igen... stå flatt, helst på samme sted ved begge målinger.

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Kuren for oljeforbruk på NSBs Di3-er var ifølge en kar på Marienborg å sende dem tur/retur Bodø med 800 tonn på kroken. Der var teorien at for mye lunkekjøring glaserte sylinderveggene, dermed hang ikke olja fast som den skulle.
Joachim

Renax
-
-

Post by Renax »

Har ingen så tunge hengere her lokalt:-P

Men ja, om bilen bare blir småkjørt, så er det en god ide å ta en skikkelig langtur med litt belastning innimellom!

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Et par turer på E39 mellom Moi og Søgne med full bil og maks hengerlast burde kanskje gjøre susen? Minnes det går mye opp og ned på det strekket.
Joachim

Montøren
-
-

Post by Montøren »

kennyeh88 wrote:Tenkte å prøve tykkere olje, pga litt oljeforbruk nå..Se om forbruket forsvinner med tykkere olje..Tror du det vil gi utslag i form av lavere forbruk av olje?
På min Caravelle 2006, 1,9 TDI kjørte jeg på Statoil et par år (merkeforhandlers olje den gang), og etterfylte "flere liter" (førte ikke regnskap) da den brukte olje hele tiden uten at jeg reagerte noe særlig på det da det var innenfor det som sto i boka.
På en service i 2010 (?) hadde forhandleren gått over til Castrol (Edge), og etter da har jeg ikke etterfylt olje på noen VW jeg har hatt fingrene i; Caravellen, Touran 2011 2,0 TDI, Passat 2012 2,0 TDI og en Caddy 2014 2,0 TDI.
Når bilene har sluttet å bruke olje betyr prisen mindre for meg selv om Castrol'n er dyr.
Jeg er i hvert fall fornøyd med Castrol, om motorene er det har jeg ingen formening om, foreløpig velger jeg å stole på VW. :D
Post Reply