'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
klystèr
-
-

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by klystèr »

anng servo olje så blir det vel ett valg. siden t3 tannstenger skal ha rød olje og pumpa grønn??
den grønne er kanskje god nok for bruk på eldre tannstenger
Jørn Tangen
OddN
-
-

Post by OddN »

Bugman wrote:
OddN wrote:Etter å ha lastet ned en "vater"-app på telefonen måtte jeg ut og måle drivakselvinkler.

Og fullt utfjæret bak, altså med støtdemperen i ytterposisjon, og bilen for øvrig i vater målte jeg en vinkel på drivakselen på 19 grader. Legger vi til et par grader siden akslingen også er vinklet noe bakover nå (pga 16 tommersarmene) er vi oppe i en total vinkel på cv-leddene på maks 20-21 grader.

Originale cv-ledd tåler bare ca 17 grader, og det ville ha vært kun et tidsspørsmål før de tok kveld med dette oppsettet. 944-leddene jeg nå har montert skal tåle 22 grader, og om ikke det er nok, finnes det 108mm 911-ledd. De skal etter tabellene tåle ca 25 grader.
Men du har brukt drivaksler og lagerhus fra en 16", Odd?
Eller benytter du de originale 14" delene?

Hva er maks for de originale 16" leddene, da? De er jo i sin originalkonfigurasjon tilpasset den lengre bærebrua bak....regner jeg med.

Og når/hvis SVV trenger og se hvordan ting ser originalt ut på en 16" -så burde det jo holde at de kan sammenlikne med det man monterer med hvordan det er montert på en slik?

Altså ta med en originalbil til en trafikkstasjon...

Men må jo si at dette blir bra!! :mrgreen:
Takker.

Har enn så lenge originale 14toms lagerhus og akslinger. Vanlige 16 toms ledd tåler ikke mer vinkel enn 14 tomsleddene, altså ca 17. grader. Skal du heve en 16 tommer, er det Porsche 911 drivaksler som gjelder. Originalhøyden på en 16 tommer er ikke vesentlig høyere enn en 14 tommer (bortsett fra dekkdimensjonen da)

Og det holder ikke å sammenligne med original 16 tommer, da jeg uansett ikke vil få 205R-16 som originaldimensjon. Har jo allerede den dimensjonen som alternativ dimensjon, men for å få godkjent 245/75R-16 som alternativ dimensjon, er det dessverre bare en tur til Bernd Jaeger og TÜV som hjelper. Og med papirer derfra skal det gå i orden hos den lokale trafikkstasjonen.
OddN
-
-

Post by OddN »

klystèr wrote:anng servo olje så blir det vel ett valg. siden t3 tannstenger skal ha rød olje og pumpa grønn??
den grønne er kanskje god nok for bruk på eldre tannstenger
Det var lysebrun hydraulikkolje som kom ut av pumpa da jeg skrudde den ut av den Passaten den sto i... Kan jeg da trygt fortsette å bruke rød atf som jeg allerede har på bilen?
OddN
-
-

Post by OddN »

Oppdaget forresten en annen ting...

Var en tur under fronten på bilen for å henge opp igjen stabstaget som nå har fått seg nye foringer og en ny droplink. Oppdaget til min forskrekkelse at begge gummibelgene på tannstanga var pill morkne. De ble begge byttet til forrige pkk om jeg ikke husker feil. Lurer på om ikke de ble bestilt fra Brickwerks. Er det flere som har erfart dårlig kvalitet på disse gummidelene? Og er det noen som har en alternativ link til deler med bedre holdbarhet?
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Når det gjelder belger og mansjetter gjelder det å holde seg unna Kinavare, kjøp GKN eller tilsvarende europeisk. Ikke alle nettbutikkene som viser hvilke merker de har inne til enhver tid, men tk-carparts.de har skikkelig vare til god pris og latterlig billig frakt.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

OddN wrote:
Bugman wrote:
OddN wrote:Etter å ha lastet ned en "vater"-app på telefonen måtte jeg ut og måle drivakselvinkler.

Og fullt utfjæret bak, altså med støtdemperen i ytterposisjon, og bilen for øvrig i vater målte jeg en vinkel på drivakselen på 19 grader. Legger vi til et par grader siden akslingen også er vinklet noe bakover nå (pga 16 tommersarmene) er vi oppe i en total vinkel på cv-leddene på maks 20-21 grader.

Originale cv-ledd tåler bare ca 17 grader, og det ville ha vært kun et tidsspørsmål før de tok kveld med dette oppsettet. 944-leddene jeg nå har montert skal tåle 22 grader, og om ikke det er nok, finnes det 108mm 911-ledd. De skal etter tabellene tåle ca 25 grader.
Men du har brukt drivaksler og lagerhus fra en 16", Odd?
Eller benytter du de originale 14" delene?

Hva er maks for de originale 16" leddene, da? De er jo i sin originalkonfigurasjon tilpasset den lengre bærebrua bak....regner jeg med.

Og når/hvis SVV trenger og se hvordan ting ser originalt ut på en 16" -så burde det jo holde at de kan sammenlikne med det man monterer med hvordan det er montert på en slik?

Altså ta med en originalbil til en trafikkstasjon...

Men må jo si at dette blir bra!! :mrgreen:
Takker.

Har enn så lenge originale 14toms lagerhus og akslinger. Vanlige 16 toms ledd tåler ikke mer vinkel enn 14 tomsleddene, altså ca 17. grader. Skal du heve en 16 tommer, er det Porsche 911 drivaksler som gjelder. Originalhøyden på en 16 tommer er ikke vesentlig høyere enn en 14 tommer (bortsett fra dekkdimensjonen da)

Og det holder ikke å sammenligne med original 16 tommer, da jeg uansett ikke vil få 205R-16 som originaldimensjon. Har jo allerede den dimensjonen som alternativ dimensjon, men for å få godkjent 245/75R-16 som alternativ dimensjon, er det dessverre bare en tur til Bernd Jaeger og TÜV som hjelper. Og med papirer derfra skal det gå i orden hos den lokale trafikkstasjonen.
Hmmm...? :roll: Har jo en hel haug med 108mm drivledd! (dog fra et annet bilmerke, men av en type som har vært benyttet i dragracing....)

Hadde vært artig og sammenliknet hva som kniper først...og antall splines.

Når jeg sier sammenlikne, Odd -så tenker jeg på at man bytter skiver, upright og tromler/nav til akkurat samme typen som på en 16"....(Et greit alternativ..for enkelte kanskje?).... :roll:

For ellers er det ikke store forskjellen.

Og har man 205R16 som alternativ...og man kjører med noe annet, med rulleomkrets bittelitt mindre -skjer vel ikke annet enn at man må bytte og vise bilen med "kjerre-hjulene"... :wink:

Men jeg synes ikke det er holdbart....
Og i dørkarmen på bilene står det eksplisitt hva som fra fabrikken sin side var ment for din bil....

Får se hva man får til!

Og når du allikevel drar til Tyskland (?), så får du vel førstehands-info -som er mer korrekt?!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Mange biler som har 108mm ledd, bla Audi. Men de tåler ikke mer vinkel enn 16 tommerens. Vet ikke hvilken bil du konkret tenker på, men i og med at Porscheleddene er svindyre så er det verd å sjekke ut...

Og når det gjelder splines så er det forskjell på 14 og 16 tommer, så der har man to alternativer: 33 og 28.

Men den 16tommers sammenligningen du beskriver skjønner jeg fremdeles ikke helt hensikten med. Man får uansett ikke godkjent 205R-16 som standard dekkdimensjon på en 14 tommer, uansett hvor mye man sammenligner med en original bil. Det eneste som kunne gitt en slik endring i vognkortet, er et skriv fra VAG som i detalj beskriver alle forskjellene, og en dokumentasjon på at alt dette er endret på den aktuelle bilen. Og da snakker vi ikke bare bremser og hjuloppheng, men også forsterkninger både i karosseri og rammevanger.

Og den nevnte endringen i vognkortet (altså til 205R-16 som standard dekkdimensjon) er det som skal til for å kunne godkjenne andre dekkdimensjoner i nærheten av 205R-16 (+/-5%) som alternativ dimensjon.

Mulig det er de to begrepene standard dimensjon og alternativ dimensjon som forvirrer her... Da jeg snakket om å få den (opprinnelige) alternative dimensjonen 205R-16 innskrevet som standard dimensjon, for å kunne bruke 5%-regelen på den.

Når dette ikke er praktisk mulig (fordi VAG ikke vil gi ut et slikt skriv) så er neste instans TÜV (via Bernd Jaeger) som da kan dokumentere at med gitte endringer kan en aktuell dekkdimensjon godkjennes på ett bestemt kjøretøy)

Her håper jeg at vi finner en løsning for å kunne godkjenne 245/75R-16, og jeg er forberedt på å montere 16 tommers bremser rundt om. Alternativt er det 245/70R-16 som er tingen, dette skal være mulig med standard 14 toms bremser.
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Knutene er fra en Ford Granada, Odd!

Jeg vet at jeg ikke kan dokumentere hvordan en kassebil er forsterket -men jeg kan vha. forhandler (Les: Kyndige folk der) dokumentere hvordan resten ser ut på de forskjellige bilene... Og Doka'n min peker seg ut i så måte.

Angående det med dekkene! Så er i vi enige! :)
205R16 er kun lovlig hvis du har dette innskrevet i vognkort -og da som originalt 205R16 på 5,5" felg....
Og da ser jeg ikke hensikten med å ha akkurat det i vognkortet, annet enn at det er like artig som hengervekt på max 2000 kg... :wink:
Jeg blir sannsynligvis ikke å bruke de hjulene jeg har...til noe slikt allikevel.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Bugman wrote:Knutene er fra en Ford Granada, Odd!

Jeg vet at jeg ikke kan dokumentere hvordan en kassebil er forsterket -men jeg kan vha. forhandler (Les: Kyndige folk der) dokumentere hvordan resten ser ut på de forskjellige bilene... Og Doka'n min peker seg ut i så måte.

Angående det med dekkene! Så er i vi enige! :)
205R16 er kun lovlig hvis du har dette innskrevet i vognkort -og da som originalt 205R16 på 5,5" felg....
Og da ser jeg ikke hensikten med å ha akkurat det i vognkortet, annet enn at det er like artig som hengervekt på max 2000 kg... :wink:
Jeg blir sannsynligvis ikke å bruke de hjulene jeg har...til noe slikt allikevel.
Aha, Granada har også samme knutene... da hadde det vært interessant å visst de enkelte dimensjonene. Sammenlign gjerne med målene på 911 leddene på denne siden: http://blindchickenracing.com/How_to/CV ... ts_101.htm

Og ang dekk tror jeg og vi er enige, bare en liten kommentar til det du skrev over. 205R-16 er også godkjennbart på andre felger enn originale 5,5 toms felger. Reglene for alternative felger er ikke så strenge som dekk- (og da spesielt rulleomkrets-) reglene. 6 toms Mefro er ikke noe problem å få godkjent med 205R-16.
OddN
-
-

Post by OddN »

Da har jeg fått prøvekjørt bilen med fungerende bremser og stabstag med nye foringer. Og det går som på skinner. Veldig stabil og fin å kjøre, mindre krenging enn jeg hadde fryktet med høyere dekk. Vi snakker vel ca 5% opp i forhold til de gamle 205R-16 dekkene. Og det er merkbart lengre opp til stigtrinnet nå, men det er nok bare en vanesak.

Jeg liker imidlertid ikke looket med helsvarte dekkside og svarte felger, så når jeg om ikke så lenge får fire like Ronal 7x16, så spørs det om ikke den hvite skrifta på dekkene kommer ut... Eller er man for posør å regne da :-)
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Hvit skrift ut. Min ser jævlig ut fikk jeg beskjed om, men noen må jo ta feil også. :roll:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Alf Torp
-
-
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60

Post by Alf Torp »

OddN wrote:... Eller er man for posør å regne da :-)
Spiller det noen rolle? Bygg bil slik DU liker det, ikke slik andre liker det. :)
Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
OddN
-
-

Post by OddN »

subwoofer wrote:Når det gjelder belger og mansjetter gjelder det å holde seg unna Kinavare, kjøp GKN eller tilsvarende europeisk. Ikke alle nettbutikkene som viser hvilke merker de har inne til enhver tid, men tk-carparts.de har skikkelig vare til god pris og latterlig billig frakt.
Takker. Da er nye mansjetter bestilt fra tk.
OddN
-
-

Post by OddN »

Ebay er ikke alltid like bra. Og ikke minst kjapp. Etter å nesten ha avskrevet de bestilte felgene, og unnskyldninger fra selger om feilsending og returfrakt, har jeg endelig i det minste fått et sporingsnummer som forteller at Ronal felgene er på tur med bring oppover hit. Håper virkelig dette stemmer og at jeg snart er eier av fire Ronal r9 i 7x16 et23.
OddN
-
-

Post by OddN »

Da har jeg, takket være Sondre (sonron) endelig fått fire like Ronalfelger i 7x16 et23. Og plutselig kryr det av sånne felger, har fått rede på at i allefall to av felgene fra ebay er på tur hitover (spent på hvilke to det er) samt at jeg har fått tilbud om å kjøpe en ekstra 7x16 fra England. Det ble litt dyr frakt på den så jeg får se hva jeg gjør der, men det hadde jo vært kjekt med identisk reservehjul.
OddN
-
-

Post by OddN »

Endelig nye felger:

Image
Last edited by OddN on 08 Nov 2018, 16:04, edited 2 times in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Noen bilder av klaringa på dekkene:

Bak:

Image

Image

Image

Foran:

Image

Image
Last edited by OddN on 08 Nov 2018, 16:04, edited 2 times in total.
GLENN MARVIN
-
-
Car: T3SYNCRO
Phone: 91647900

Post by GLENN MARVIN »

Du har fått til en tøff bil! Men når skal du lakkere beslagene til solskjermen?;-)
87 blå 112i Syncro halvpanel decoupler 2 diff full camper.
89 orange Syncro halvpanel diesel.
88 blå Syncro diesel.
79 oransje Golf 1,5 automat
Ops, og en 1995 MB T1N

Kristiansand Bus-Depot.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Kunne du tenke deg å liste opp forandringene du har gjort på bilen?
Ikke alt som viser på bildene. Kjenner jo igjen bilen fra bilde nr 1 i tråden enda.. :D
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

:D Utrolig flott bil!
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

GLENN MARVIN wrote:Du har fått til en tøff bil! Men når skal du lakkere beslagene til solskjermen?;-)

Takker. Festene til gangstercapsen du tenker på? Tja de burde vel fått seg et strøk lakk, eller kanskje polert opp så hele blir blankt. Krom (eller rustfritt) er kjekt :-)
OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Kunne du tenke deg å liste opp forandringene du har gjort på bilen?
Ikke alt som viser på bildene. Kjenner jo igjen bilen fra bilde nr 1 i tråden enda.. :D
Hmm, det er egentlig ikke såå mye...

Skal vi se.

Utvendig: Trailmaster hevesett, originale 16toms broarmer bak, originale 16 toms skjermutbyggere, 7x16 Ronal med 245/75R-16 All Terrain.

Innvendig: Brunt Multivan interiør fra en -86 modell, polstret brunt GL dashbord og bagasjerollo fra samme GL.

Ellers: Montert hevetak, ikke helt ferdig innvendig.
OddN
-
-

Post by OddN »

Tur-Bo wrote::D Utrolig flott bil!

Takker :-)
OddN
-
-

Post by OddN »

Ser det er lenge siden jeg har skrevet noe her.

Denne har i grunn bare virket perfekt i det siste. Ble litt mer stabil å kjøre med et23 felger i forhold til et31. Bredere sporvidde er nok en fordel når bilen er hevet.

Ellers så må jeg vel legge ned et fredningsvedtak på denne nå når det kommer en T3 til på gården. Ellers så er det så snart å begynne å plukke deler.

Har bestandig vært litt sånn ambivalent når det gjelder Projekt zwo tåkelys. Noen ganger synes jeg det er finest, mens andre ganger liker jeg SA-grillen bedre. En ting er i allefall sikkert, det må være "noe" som fyller ut imellom den nedre grillen og blinklysene. Og Bernd Jaeger sin versjon av SA-grill, med innfelte runde tåkelys var jo bare tøfft.

Image

Kanskje jeg bare må investere i en sånn SA-grill, og så vente med å bestemme meg for hva som skal på denne og hva som skal på Coachen... Eller kanskje de nye kjørelysene fra Terrawagen...

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

JIT wrote:Traff forrige eier av Sturmwagen igår....... :D ......tror nok han savner doningen mer enn bittelitt...... praktisk T3 for en familie!

Du får hilse da :-) Ja, den beach buggyen (om han har den enda) er vel ikke riktig like familievennlig. Men så var det vel noen Land Rover-produkter og der i gården...
Post Reply