Ingen trekk i oppoverbakke og svart røyk.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Villy
Car: T3 1990 1.6TD

Ingen trekk i oppoverbakke og svart røyk.

Post by Villy »

Hei!

Jeg er ny her på forumet, vart ein lykklig eier av ein Atlantic hightop med 1.6TD JX eit par månader siden.
Men motoren har gitt problemer, først så forsvant pakkningane på grenrøret,det har jeg planet ut og satt på plass igjen med nye pakkninger.

Men no sliter den med at den mister kraft i oppoverbakke, den klarer såvidd å trekke seg oppover i tredje gir med en fart mellom 40 og 50 km/t. I tillegg kommer det en god del svart røyk. Ellers så går den fint om det går rett fram eller nedover.

Har gjort følgende etter at problemet begynte:
- Sjekka at alt jeg skrudde løs satt godt fast
- Testet å kjøre uten luftfilter (Siden jeg ikke fikk tak i en ny med engang, men var nesten ingen forskjell i røyk eller kraft når jeg kjørte uten så trur ikke at det er hovudproblemet)
- Bytta olje og diesel filter. Er ingen bobbler i slangene til diselen. Det var heller ingen vaten i det gamle filteret.
- Sjekket LDA (tok av slangen og trekte den ut før jeg satt finger i mot ventilen. Den holdt seg på plass, så antar at den er i god form). Byttet slangen også, ettersom den var veldig slitt og slangeklemmen nederst var løs. Jeg har sett på motoren mens vi kjørte i en oppoverbakke og den har ikke beveget på seg, noke som tyder på at den ikke får luft (???) eller turboen ikke virker (???). :?

Noken som har eit bra forslag eller er det på tide å gi opp og dra til en mekaniker?
jokgel
-
-
Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
Phone: 004915904504925

Re: Ingen trekk i oppoverbakke og svart røyk.

Post by jokgel »

Her inne er du helt riktig og velkommen! Husk og ta bostedet dit i avataren , så en kan se hvor du holder på. Noen ganger er en kun noen hundremeter unner en som har anledning til og ta en titt på motoren din. Ikke gi opp så tidlig...! Ha du prøvt at turboen funker?
løsner forbindelseslange mellom turbo og manifold, starte motoren oggi lit gas mens du står bak bilen. Da skal turboen puste skikelig og ta en høyt lyd !
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Som Jørg sier, sjekk at ikke skovlen/ turbinen på turboen sitter fast, så sjekker du om slange mellom turbo og innsug er hel, at luftfilteret er ok og at det ikke sitter en tøyfille i innsuget, slangen noe sted. Det er tydlig at bilen din får for mye diesel i forhold til luft.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
klystèr
-
-

Post by klystèr »

sjekk også etter oljerester i vanntank.
og ta en kompressjonstest
min hadde samme symptomer og der var topppakning defekt mellom 2 cyl
Jørn Tangen
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

du vil også kunne se at turboen arbeider hvis du ser på motoren, gir gass med höyt turtall da skal LDA bevege seg. Alternativt kjøp en turbo trykkmåler på biltema og koble inn på slangen til LDA.
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Villy
Car: T3 1990 1.6TD

Post by Villy »

jokgel wrote:Her inne er du helt riktig og velkommen! Husk og ta bostedet dit i avataren , så en kan se hvor du holder på. Noen ganger er en kun noen hundremeter unner en som har anledning til og ta en titt på motoren din. Ikke gi opp så tidlig...! Ha du prøvt at turboen funker?
løsner forbindelseslange mellom turbo og manifold, starte motoren oggi lit gas mens du står bak bilen. Da skal turboen puste skikelig og ta en høyt lyd !
Lagt til hvor jeg helder til :) Testet ditta i dag, og ingen lyd og den puster ikke ut frå slangen der. Slangen virker i god stand. Men var en del olje der.
klystèr wrote:sjekk også etter oljerester i vanntank.
og ta en kompressjonstest
min hadde samme symptomer og der var topppakning defekt mellom 2 cyl
Fant ingen oljerester i vanntanken. Men har ikke hatt tid å ta kompressjonstest.

Neste plan: Høre med en nabo som har 3 biler med same motor om jeg kan låne/kjøpe en turbo, skru av den som sitter på og sjekke om noke sitter fast og blokkerer. Og vist den ser ut til å fungere, ta å prøve å kjøre med den lånte turboen. Ok plan?
Post Reply