Jeg er ny her på forumet, vart ein lykklig eier av ein Atlantic hightop med 1.6TD JX eit par månader siden.
Men motoren har gitt problemer, først så forsvant pakkningane på grenrøret,det har jeg planet ut og satt på plass igjen med nye pakkninger.
Men no sliter den med at den mister kraft i oppoverbakke, den klarer såvidd å trekke seg oppover i tredje gir med en fart mellom 40 og 50 km/t. I tillegg kommer det en god del svart røyk. Ellers så går den fint om det går rett fram eller nedover.
Har gjort følgende etter at problemet begynte:
- Sjekka at alt jeg skrudde løs satt godt fast
- Testet å kjøre uten luftfilter (Siden jeg ikke fikk tak i en ny med engang, men var nesten ingen forskjell i røyk eller kraft når jeg kjørte uten så trur ikke at det er hovudproblemet)
- Bytta olje og diesel filter. Er ingen bobbler i slangene til diselen. Det var heller ingen vaten i det gamle filteret.
- Sjekket LDA (tok av slangen og trekte den ut før jeg satt finger i mot ventilen. Den holdt seg på plass, så antar at den er i god form). Byttet slangen også, ettersom den var veldig slitt og slangeklemmen nederst var løs. Jeg har sett på motoren mens vi kjørte i en oppoverbakke og den har ikke beveget på seg, noke som tyder på at den ikke får luft (???) eller turboen ikke virker (???).
Noken som har eit bra forslag eller er det på tide å gi opp og dra til en mekaniker?