T5 En tragisk bil?

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Mats
Car: VW Multivan 4motion 174 hk 2005

Re: T5 En tragisk bil?

Post by Mats »

Har nå hatt Multivanen i 3-4 uker og har opplevd mer trøbbel allerede nå enn jeg hadde med min 1,9 tdi T5 Caravelle over 2,5 år.

1. Bor nordpå. På tur sørfra da jeg hentet bilen (kjørt 20-30 mil da jeg fylte første gang) måtte jeg fylle vel masse kjølevæske. Endte med gjensetting av bil i Nord-Sverige. Deretter bytte av vannpumpe. Og mye plunder og diskusjon for å få bilen hjem.
2. Det ble avdekket at eksosmanifoilen var lekk.
3. Reflektorene er godt mattet. Ikke svidd enda (men snart...).
4. Oppdaget at bilen er solgt med ulovlige felger og dekk. De er ikke dimensjonert for bilen (lastindeks 100). Begge dekksettene som fulgte med bilen er slitt ujevnt da forrige eier har kjørt med bilen med defekt 4 motion system.
5. Bilen har begynt å hyle ved gasspådrag. Snart går vel turboen?
6. Trakk opp rullegardinen på sidedør m. vindu. Den så litt muggen ut ja. Sannsynligvis lekkasje og bytte av vindu og kanskje rullegardin.
7. Bilen har begynte å knake litt. Det er vel ett stag eller to som er gåen. Vårkåte veier med reisning tar knekken på bilen og når man har ei kjerring som ikke akkurat unngår den type humpende action så slites det litt :lol:

Kjøpte bilen hos seriøs forhandler, men ikke VW forhandler :evil: Kjøpte bilen usett da forhandler var seriøs og har en god garantiordning. Strengt tatt burde de avdekket 1,2,3,4 og 6 før de leverte bilen. Tips: Kjøp ALDRI en slik bil usett hos andre enn merkeforhandler. De vet hva de skal se etter (tror jeg!). Punktene 1,2,4,5 tar bilforhandler/garanti. 6 blir det nok krangel på, vurderer å melde meg inn i NAF for å få advokatbistand. Vannlekkasje i vindu med det resultat av at det er sopp/mugg i rullegardinen må jo ha oppstått før jeg fikk bilen? Det har jo også vært vinter med dårlig vekstforhold for den slags vekster 8) .7 må jeg nok ta selv. Selv om forhandler/garanti dekker mesteparten går det med uhorvelig mye tid. Og selger er ikke akkurat veldig serviceminded.

Men jeg biter det i meg og angrer ikke på kjøpet
- når jeg sitter i de deilige skinnstolene som på annen seterad også kan snus rundt, og som kan vaskes rein for barnespy uten at ting trekker inn i stoffet.
- når jeg skyver setene og benken frem og tilbake (genialt skinnesystem)
- når jeg benytter komfortutstyr som jeg savna på Caravellen som var noe ribbet (regnsensor, cruise, avblendbart speil, programmerbar og fjernstyrt webasto)
- når jeg kjører opp bakker på vinteren og tar løs i kryss i godt tempo med 4 motion.
- når jeg kjenner ryggen bli presset mot setet under gasspådrag, også i tredje og fjerde gir.
- når jeg betjener multifunsksjonsratt, den pent designede integrerte navi spiller m cd veksler.
- når jeg kan feste barnestolene i totalt 4 isofix seter!
- når jeg tenker på at det er sideairbags også på rad 2 og 3.

God påske til alle vw eiere der ute :D
04Multivan
Car: T5 2004

Post by 04Multivan »

Har også hatt litt utfordringer i det siste ja, med utlegg på ca 40000 som følger: long life service, skifte av toppakning og vannpumpe (vannet forsvant som tidligere beskrevet i denne tråden), skiftet samtidig termostat og noen ledehjul med gummiforinger som egentlig først skal skiftes på 150' men som vi tok allikevel siden fronten og motoren var demontert, skiftet 2 sidevinduer og 1 rullegardin pga lekkasje og påfølgende muggdannelse, skiftet varmeapparatvifte fordi den gamle begynte å gnisse, tok service på aircondition anlegget (var bare ca 50% kuldemedium igjen) samt byttet nivåføler på motoroljen. Skal også inn for å rense klimaanlegget pga litt lukt. Nå skal det riktig nok sies at den del av kostnadene måtte jeg ta uansett som del av vanlilg vedlikehold, og en del sparer jeg inn i forhold til fremtidig service. Men en del ekstra ble det åkke som. Nå er imidlertid bilen god som gull (bank i bordet).

Når det gjelder problemene til Mats så virker det som at mye av dem skyldes at forrige eier ikke tok særlig godt vare på den. VW har skiftet mange av sidevinduene på garanti (så sant bilen er innenfor 5 år), så det er et kjent problem. Nye vinduer koster litt over 2000 per stk og er enkle å skifte selv. Rullegardina derimot må en av med dørterkket for å skifte, og det er en del plunder, men det går. Jeg prøvde å fikse den jeg hadde, men det gikk ikke. Den ligger i en lukket kassett. Grunnen til at en får den hvite misfargingen er at rullegardina lilgger rundt et metallrør som oksiderer i kontakt med vann. Vannet har heller ingen særlig mulighet til å renne bort/fordampe, og det er dermed lett for å få muggdannelse. Ny gardin koster rund 3000, så det er vel verdt å vurdere om en kan leve med noen hvite flekker etter at vinduet er tettet.

Selv om jeg har hatt noen utgifter nå, så synes jeg uansett at bilen har fantastiske egenskaper for vårt bruk. Får bare håpe at jeg nå slipper noe mer problemer på en stund. Det koster å ha bil, og jo dyrere bilen i utgangspunktet er dess dyerer er det også å holde den. Sånn er det bare...... :?
Taxitom
Car: T5 2008
Phone: 90858968

Post by Taxitom »

Mats wrote:Kom med dokumentasjon. Og du la vel merke til at Transit, som du trygt anbefaler, kommer dårligst ut på Adacs statistikk.
vel, jeg har slitt ut to transiter og er godt fornøyd..
Taxitom
Car: T5 2008
Phone: 90858968

Post by Taxitom »

Taxitom wrote:Nå har også viften i varmeapparatet røket.. (kommer kun luft ut dysene på den bakerste seterad) kostnad.. 12-15 tusen... sier ikke mer... Den er forresten til salgs...
Helgeo
Car: T4 TDI 102 Syncro Lang - 2000

Post by Helgeo »

Blåser litt liv i denne gamle tråden.

Hva er dommen over de nyere T5-ene med 2.0 liter CR motor? Mange feil og dyre reparasjoner eller har kvaliteten kommet seg?

Noen betenkeligheter med å kjøpe 140 hester med DSG?
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Synes alle motorproblemer jeg hører om er med 180hk, 140 hesteren virker for meg til å vere bedre, men det kan likegodt vere tilfeldig.

DSG har jeg hørt mye dritt med, men har forstått at de har blitt bedre, og det er jo behagelig...

Uansett tror jeg rådet mitt, som forøvrig gjelder alle bilkjøp, er å ikke kjøpe uten å vite at du har råd til motor/girhavari innen et år etter garantiutløp. Det kan tross alt skje alle, og jeg mener du bør heller regne med at noe skjer, og sette tilside penger til dette. I verste tilfelle har du litt penger tilgode ved neste bilkjøp...
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Har to stk TSI nå og er super fornøyd med begge. ingen feil på noen av de på 2 år.
VW T5 SPESIALISTEN
Car: T5 2005 MULTIVAN
Phone: 93454270

Post by VW T5 SPESIALISTEN »

Hei Taxitom litt kommentar til innlegget ditt, jeg har jobbet med disse bilene i snart 15 16 år og har sett mye. Når det gjelder taxi kjøring kan jeg nevne slik at bilene er ingen evighetsmaskin. Mye av dette kommer på sjåførens kjørefeil. Har sett på taxier som havner utafor knekker styrestag holder ikke service intervalen gir på full gass når bilen er kald osv osv. Clutch svinghjul er slitedeler det må du reine med. Jeg har en Multivan som jeg skiftet clutch i 225 000km. Ser på Ambulansene i markedet også dem gir i blaffen på bilen og kjører så det holder så behandler du bilen pent holder den ut mer. Reflektorene i lampene kan man si det slikt at du kan regne hvor mange timer står lysene på og det varmen som kommer ut fra pæren. Normal kjøring er det til og fra jobben og butikken. Kan anb å kjøre med tåkelyset slå av nær lyset om morgenen slik at du sparer litt på hovedlampene no som jeg gjør. Håper dette kan bidra litt.
joerg

Post by joerg »

snakket med en Taxi sjåfør her i byen. han fortalte at de T5 som har gått her som drosjer har hatt svinghjulsproblemer. så det er et problem tydeligvis, som temaet er her i denne tråden. det er de nye, T5 facelift som har dette problemet. pokker, ble skeptisk nå, er i ferd med å kjøpe nyere bil da den gamel T4 Caravelle brandt opp. vet ikke, kanskje jeg må bytte merke. og..er dette utbedret på nyere modeller?
VW CARAVELLE 2,4D 1995 mod. kort versjon
joerg

Post by joerg »

Martin Sandvik wrote:Har to stk TSI nå og er super fornøyd med begge. ingen feil på noen av de på 2 år.
TSI hva mener du? hva er det?
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

TSI er vel bortimot det vi kaller motorkode, se "VW T5 TSI" så kommer det opp møe pent å se på (og tar du opp VW TSI kan du se bilder av motorene om du googler detta).
mbruer
-
-
Car: 06 T5 4motion
Phone: 47053045

Post by mbruer »

Tsi i t5 er 2l turbo bensin på 200hk
2006 VW Transporter TDI 4motion
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

204 bensin. Samme motor som golf gti
Villbass
Car: T5 2015 180hk 4Motion

Post by Villbass »

Noen som vet om 2015 mod av 180hk kommer med bedre oljekjøling? Eventuelt andre forbedringer.
joerg

Post by joerg »

men..glem TSI, tilbake til svinghjulsproblematikk.
Martin Sandvik skriver: "Har to stk TSI nå og er super fornøyd med begge. ingen feil på noen av de på 2 år".
hvis martins to Tsi biler har gått probelmfritt i to år, hva er da problemet med Taxi bilene som er 140 eller 180 HK biler. altså, svakere motorer. er mer utbredt på DSG modller enn manualle gearkasse? hva er tendensen her?.
mbruer
-
-

Post by mbruer »

Skjønte ikke helt hva du lurte på? 140 og 180 hk er diesel med dobbelmassesvinghjul.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Dreimoment på en diesel er større enn bensin. Men mye av feilen ligger kanskje og mellom ratt og nakkepute. Vi har aldri skifta på fruens T4. Nå 450000km. Jeg har skift to ganger på min T4 på 100000km og en på T5'n. Sier mer om fruens stil enn min?? Eller omvendt....
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Gullsakar
-
-
Car: T5 2010 4M

Post by Gullsakar »

Folk må få litt turtall på bilene sine og ikke vugge rundt på og surfe på girene som dessverre ofte skjer på dieselbiler pga dreiemomentet..
Soting av egr blir det også.. Gi gass og gir ned i motbakker folkens..:)
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Der Postmeister wrote:Dreimoment på en diesel er større enn bensin. Men mye av feilen ligger kanskje og mellom ratt og nakkepute. Vi har aldri skifta på fruens T4. Nå 450000km. Jeg har skift to ganger på min T4 på 100000km og en på T5'n. Sier mer om fruens stil enn min?? Eller omvendt....
Å?

140 hesteren har 340nm, 180 hester 400nm og TSI har 350nm..
Renax
-
-

Post by Renax »

Postmesteren har likevel rett, bare dårlig spesifisert.
Dieselmotor har mer dreiemoment på lavt turtall, og det er det som tar knekken på drivverk.
Kansje fru postmann er flink til å gire ned der hvor vi andre utnytter bunndraget i en sterk dieselmotor? Ikke vet jeg...

Sent from my V5 using Tapatalk
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Renax wrote:Postmesteren har likevel rett, bare dårlig spesifisert.
Dieselmotor har mer dreiemoment på lavt turtall, og det er det som tar knekken på drivverk.
Kansje fru postmann er flink til å gire ned der hvor vi andre utnytter bunndraget i en sterk dieselmotor? Ikke vet jeg...

¨

TSI har 350nm på 1500 rpm, tviler på dieselen er stort bedre.
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Kall'n wrote:
Renax wrote:Postmesteren har likevel rett, bare dårlig spesifisert.

¨

TSI har 350nm på 1500 rpm, tviler på dieselen er stort bedre.
180 hesteren har 400nm på 1500 rpm. Litt bedre, men ikke mye.
140 hesteren har 340nm på 1750 rpm.
Renax
-
-

Post by Renax »

Jeg skal ikke påstå at jeg er noe ekspert på feltet, men slik jeg har forstått det kort fortalt:

Det er ikke disse 350nm som er problemet, men "pulser" med dreiemoment på 5-10x det "jevne" momentet. En dieselmotor har normalt høyere kompresjon noe som gjør disse pulsene kraftigere.

Jeg har bare blitt fortalt dette i en tilsvarende diskusjon tidligere, og gidder ikke å søke å finne noe dokumentasjon på dette ikveld, men det er lett å finne eksempler som gir påstanden min troverdighet.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Stemmer nok slik du forklare. Jeg kan ikke forklare mer enn at bensin og diesel oppfører seg veldig forskjellig. Også på moment. Jeg er ikke god på teorien der. Men jeg har da kjørt både bensin og diesel i noen år og prøvd litt forskjellig. Følelsen av at en relativt liten dieselmotor er sterkere enn en relativt kraftig bensinmotor er stadig fremtredende.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
mbruer
-
-

Post by mbruer »

Det er også jævlig mye mer vibrasjoner i diesel. Setter man på enkektmassesvibghjul høres det ut som den går med grus i seg. Kakler no jævlig.
Post Reply