Eller har delenr på delene?
Må jo også være mulig å få det godkjent siden det er orginalt vag

Vel, min erfaring er at det å stoppe en T3 fra 160km/t i en nedoverbakke med gode orginalbremser er null problem, og du klarer ikke opp i 160 igen før bremsene har kjølt seg godt ned. (Og strengt tatt er det "toskaskab" å kjøre en T3 så fort)Buss Marius wrote:Nå er det ikke nedkjøringen til Dalen eller Lysebotn som bekymrer meg, men langkjøring på autobahn, i god hastighet, der man plutselig må ta en hard oppbremsing i en lang slak nedovernbakke, med godt ferielastet camper, som bekymrer meg.

Tror ikke tromler bak er hovedårsaken til overopphetede bremser ned bratte nedstigninger. På grunn av vektforskyvningen ved bremsing, er mesteparten av bremsekraften med frambremsene, og er de tilstrekkelig dimensjonert, så holder bakbremsene greit følge.Renax wrote:Vel, min erfaring er at det å stoppe en T3 fra 160km/t i en nedoverbakke med gode orginalbremser er null problem, og du klarer ikke opp i 160 igen før bremsene har kjølt seg godt ned. (Og strengt tatt er det "toskaskab" å kjøre en T3 så fort)Buss Marius wrote:Nå er det ikke nedkjøringen til Dalen eller Lysebotn som bekymrer meg, men langkjøring på autobahn, i god hastighet, der man plutselig må ta en hard oppbremsing i en lang slak nedovernbakke, med godt ferielastet camper, som bekymrer meg.
Nedover Norges mange bratte svingete nedstigninger i "grei flyt" med ganske hard oppbremsing før hver sving, og litt gass ut av svingen. så blir man brått kristen når bremsepedalen går inn nesten helt uten effekt på farten og man nermer seg den krappeste svingen.
For det siste eksempelet, så tror jeg bare det er endret kjørestil eller skiver bak som funker. Tromler er tromler, de går varme etter lange harde nedbremsninger samme hva du gjør. Tror jeg?
Sendt fra min Lenovo P780

Mye av det du skriver her, stemmer jo ganske så godt med at det er snakk om en 1700kg kloss på 4 hjul...Renax wrote:
Vel, min erfaring er at det å stoppe en T3 fra 160km/t i en nedoverbakke med gode orginalbremser er null problem, og du klarer ikke opp i 160 igen før bremsene har kjølt seg godt ned. (Og strengt tatt er det "toskaskab" å kjøre en T3 så fort)
Nedover Norges mange bratte svingete nedstigninger i "grei flyt" med ganske hard oppbremsing før hver sving, og litt gass ut av svingen. så blir man brått kristen når bremsepedalen går inn nesten helt uten effekt på farten og man nermer seg den krappeste svingen.
For det siste eksempelet, så tror jeg bare det er endret kjørestil eller skiver bak som funker. Tromler er tromler, de går varme etter lange harde nedbremsninger samme hva du gjør. Tror jeg?
Sendt fra min Lenovo P780

Jeg har en viss mistanke om at bremseffekten foran på de T3'en med glidecalipere foran - er dårligere enn de eldre med 2 stempler, og samme størrelse på skiva...OddN wrote: Tror ikke tromler bak er hovedårsaken til overopphetede bremser ned bratte nedstigninger. På grunn av vektforskyvningen ved bremsing, er mesteparten av bremsekraften med frambremsene, og er de tilstrekkelig dimensjonert, så holder bakbremsene greit følge.
Se for deg en motorsykkel som bremser... Når bakhjulet er i ferd med å løfte seg er det ikke mye bremseeffekt igjen på bakhjulet. Da har forhjulet all bremseeffekten. Det samme skjer (bare i mindre skala) på en bil.
Og frambremsene på t3'en er snaut dimensjonert. Begrensningen den gang da bilen var ny lå nok i at bilen skulle ha 14 toms hjul. Er man villig til å gå opp til 15 eller 16 eller enda større, er det rom for gode oppgraderinger. Noen godkjente og andre ikke.
Det er klart at tromler har større utfordringer med å kvitte seg med varme enn skivebremser, det er jo derfor ingen biler har tromler fremme lengre. Men skiver bak er nok ikke løsningen så lenge frambremsene ikke er oppgradert.
Så min påstand er: Få først gode nok frambremser (SA eller andre godkjente sett) og om det ikke er nok, se deretter på bakbremsene. Eneste skivebremsene bak som er godkjente er vel Oettinger sine, og de er ikke å få tak i over disk lengre.
Jeg tenker som sagt å oppgradere syncroen min, og et av alternativene er SA-bremser foran, og 16 tommers tromler bak.

Har vel et par ganger stått på Dalen med røyken veltende ut av skjermene, med dertil påfølgenende caliper /skivebytte....men vi kom førstsubwoofer wrote:Det er vel sju hårnåler ned til Dalen i Telemark, det tok tre før bremsene i Poloen ('88 CL) jeg hadde var myke som smøreost... Kjørestilen som var problemet? Kan jeg aldri tenke meg...

Nevnte det lengre opp, ja. Og disse er det vel til og emd mulig å få papirer på, men må man da ha Oettingers skiver framme og? For å få det godkjent tenker jeg?tranphomer wrote:Oettinger hadde skivebrems bak. Har ett sett liggende.

Bugman wrote:Jeg har en viss mistanke om at bremseffekten foran på de T3'en med glidecalipere foran - er dårligere enn de eldre med 2 stempler, og samme størrelse på skiva...OddN wrote: Tror ikke tromler bak er hovedårsaken til overopphetede bremser ned bratte nedstigninger. På grunn av vektforskyvningen ved bremsing, er mesteparten av bremsekraften med frambremsene, og er de tilstrekkelig dimensjonert, så holder bakbremsene greit følge.
Se for deg en motorsykkel som bremser... Når bakhjulet er i ferd med å løfte seg er det ikke mye bremseeffekt igjen på bakhjulet. Da har forhjulet all bremseeffekten. Det samme skjer (bare i mindre skala) på en bil.
Og frambremsene på t3'en er snaut dimensjonert. Begrensningen den gang da bilen var ny lå nok i at bilen skulle ha 14 toms hjul. Er man villig til å gå opp til 15 eller 16 eller enda større, er det rom for gode oppgraderinger. Noen godkjente og andre ikke.
Det er klart at tromler har større utfordringer med å kvitte seg med varme enn skivebremser, det er jo derfor ingen biler har tromler fremme lengre. Men skiver bak er nok ikke løsningen så lenge frambremsene ikke er oppgradert.
Så min påstand er: Få først gode nok frambremser (SA eller andre godkjente sett) og om det ikke er nok, se deretter på bakbremsene. Eneste skivebremsene bak som er godkjente er vel Oettinger sine, og de er ikke å få tak i over disk lengre.
Jeg tenker som sagt å oppgradere syncroen min, og et av alternativene er SA-bremser foran, og 16 tommers tromler bak.
Har ikke funnet den helt store dokumentasjonen på dette - annet enn at jeg fant ei side som sammenliknet bremsetrykket på skivene i kPa for Fård Granny MkII og MK3 (Scorpio), der caliper på den eldre "biter" bedre.
Så jeg ville nok godt for calipere med flere enn ett stempel, samt muligens ventilerte skiver foran....
Og så kan jeg jo studere litt på en slik Sharan... og se hva som kan passe...
Å... Fra hvem?Der Postmeister wrote:Det finnes sett basert på Sharan med Tuv til T3.