Min første VW

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
TorgeirOus
Car: T3 1987 DJ SCA/Futura camper

Min første VW

Post by TorgeirOus »

Hei :)
Jeg har nettopp gått til innkjøp av min første t3, en 1987mod 2.1 112i futura/SCA camper :)
Siden jeg er uerfaren med disse bilene har jeg mange spørsmål, men jeg kan hvertfall starte med å vise frem bilen :)

https://drive.google.com/open?id=0B72gC ... authuser=0

Som dere ser trenger motoren en vask, men den gikk som en klokke. Ett unntak var at jeg stoppet midt i 110 sonen på vei hjem
anntageligvis siden bilen har stått en stund samt at tanken var nesten tom når jeg prøvekjørte den slik at alt dritt på tanken ligger sikkert i bensinfilteret nå,
hvis det ikke var kondens da. Jeg gikk over tennpluggene, byttet luftfilter, men motoren druknet fortsatt mer og mer.
Til slutt helte jeg kondensfjerner på tanken og det gjorde susen :)

Nå skal den på eu-kontroll om noen uker, håper da det ikke dukker opp noen store reperasjoner siden jeg kjøpte bilen uten mangellapp. Drømmen er å få denne frisk og ut på veien i løpet av en måneds tid.
Alf Torp
-
-
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60

Re: Min første VW

Post by Alf Torp »

Gratulerer! Ser ut som et flott utgangspunkt for en strøken camper :)
Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Ser knallbra ut, det taket var kult!
TorgeirOus

Post by TorgeirOus »

Renax wrote:Ser knallbra ut, det taket var kult!
Jo takk :) men jeg er litt redd det ikke tåler et takstativ :/ Noen som vet noe mer om taket? Det er litt svarte prikker på det innvendig så jeg tenkte å rive det ut og fikse ny isolasjon. Noen som har gjort det før?
Taket er forresten av merket SCA.
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Tror det er bedre å prøve å vaske. Ikke riv for mye.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
OddN
-
-

Post by OddN »

Fin bil med spesielt tak.

Prøv å vaske taket innvendig med sånn jordslag fjerner på spray. Jeg gjorde det på Multivan taket mitt med godt resultat. Men prøv litt forsiktig først da de inneholder klor som kan bleke stoffet.
TorgeirOus

Post by TorgeirOus »

OddN wrote:Fin bil med spesielt tak.

Prøv å vaske taket innvendig med sånn jordslag fjerner på spray. Jeg gjorde det på Multivan taket mitt med godt resultat. Men prøv litt forsiktig først da de inneholder klor som kan bleke stoffet.

Takk for tipset :) skal prøve å vaske taket først. Ja, jeg finner absolutt ingenting om taket ved hjelp av google :/ Det ser ut som at skallet er det samme som det vanlige pop-top taket til SCA, men skulle gjerne visst hvor mye det tåler av vekt... har lyst til å ha et lite takstativ på det.
TorgeirOus

Post by TorgeirOus »

Nå er bilen EU-godkjent og jeg får skiltene I løpet av uken :) Gikk gjennom eu-kontroll uten en eneste feil.
Bilen har gått 135.000km, men kun 6.000km de siste 15 årene. Så da tenkter jeg det er greit å bytte all væske og gå over gass og vann-slanger.
Her er en kort liste på hva jeg vil fikse før jeg kjører avgårde i sommer:

-skaffe kapteinstol evt. swivel plate til sete
-gassfjærer til bakluka (helst noen sterke pga jeg skal ha 2 sykler på bakluka)
-reparere pakning rundt SCA-taket
-Solcellepanel og kanskje et ekstra batteri
-vaske vanntanken og bytte alle rørene til vannsystemet
-bytte gass-slange
-bytte gummi-delen mellom bensintanklokket og røret som går ned til tanken
-tømme bensintanken og skifte bensinfilter
-oljeskift
-tømme og fylle på ny kjølevæske
-motoren trenger en vask også
-feste til bord framme (slik som på westfalia som er festet rett bak førersete)

Andre ting jeg vil fikse senere er:
-Rust
-takstativ

Tar gjerne imot tips på hvor jeg kan få tak i delene billig :)
HC
-
-
Car: VW T2b Westfalia

Post by HC »

TorgeirOus wrote:Hei :)
Jeg har nettopp gått til innkjøp av min første t3, .....
Au-da! Du har gått på en smell! Når du først har blitt bitt av basillen, så blir du aldri kvitt den igjen. -Ja, jeg vet hva jeg snakker om. Jeg kjøpte min første T3 i 1995, og trodde mange ganger at jeg kunne klare meg uten en. Bilen ble solgt, og nye ble kjøpt, og opp gjennom årene etter dette har jeg eid 5-6 T3'er. Nå har jeg ingen, men er jammen på utkikk etter en igjen. (Får hygge meg med T2 så lenge)
Men, siden du nå har kjøpt deg T3 før vi fikk advart deg, så får jeg heller si: Gratulerer med en kjempeflott bil!!!! :D 8)
Ta godt vare på den!
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
TorgeirOus

Post by TorgeirOus »

HC wrote: Au-da! Du har gått på en smell! Når du først har blitt bitt av basillen, så blir du aldri kvitt den igjen. -Ja, jeg vet hva jeg snakker om. Jeg kjøpte min første T3 i 1995, og trodde mange ganger at jeg kunne klare meg uten en. Bilen ble solgt, og nye ble kjøpt, og opp gjennom årene etter dette har jeg eid 5-6 T3'er. Nå har jeg ingen, men er jammen på utkikk etter en igjen. (Får hygge meg med T2 så lenge)
Men, siden du nå har kjøpt deg T3 før vi fikk advart deg, så får jeg heller si: Gratulerer med en kjempeflott bil!!!! :D 8)
Ta godt vare på den!

Hehe, Skjønner hva du mener. Jeg har allerede planlagt at neste bil blir en westfalia syncro diesel :p
TorgeirOus

Post by TorgeirOus »

Hei igjen!

Nå kjører jeg snart avgårde på ferietur med bilen, men jeg har fortsatt noen ting som må fikses i helgen.
På vei hjem fra telemark til Oslo for en uke siden stoppet bilen midt på halveien pga motoren druknet. Jeg er litt usikker på hva dette kan være,
så kom gjerne med ideer :) Jeg tror kanskje det er mye dritt på bensintanken pga morken slange rett bak bensinlokket og da sikkert også mye kondens.
Etter å ha fylt på med kondensfjerner gikk bilen igjen. Jeg stoppet da på første bensinstasjon og fylte tanken full så jeg kom meg hjem uten flere stopp.
Men jeg føler at motoren ikke har den kraften den burde til tider. Når jeg kjørte opp bakken ved Lier tok jeg god fart og lå i 100-110(på speedometeret) i 5.gir, men etter tunellen når bakken slaker ut klarte jeg ikke å holde 95km/t engang. :S
I helgen tenkte jeg å ta oljeskift, tømme bensintanken, bytte bensinslanger og drivstoff-filter. Håper dette fikser problemet.

Så et lite spørsmål, hvor mange meter med bensinslange og hvilken dim må jeg kjøpe? 7mm? Dette er på en 87mod 2.1 112i.
Er det også samme oljefilter alle 112i? var på biltema, men de fant ikke filter til den. Er det evt samme filter på en annen bil?

Her er et par bilder fra rengjøring og bytting av lister på taket forrige uke:
Fjernet del av taket framme
Nye lister og skrubbet tak

Jeg fikk også vasket og byttet slanger til vanntanken. På vei til telemark mandagen for 2 uker siden stoppet jeg innom Lier og fikk mye hjelp Paul og gjengen som møtes der. Det viste seg at jeg har kjørt med 3 fungerende sylindere pga et munnstykke på inspruten som var gåen. Paul hadde selvfølgelig tilfeldigvis en DJ motor på planet så vi fikk byttet munnstykket på stedet og motoren føltes helt fantastisk etter det :)

Nå gleder jeg meg til en 4 ukers tur på mandagen, men er litt redd for at motoren drukner på turen hvis ikke bytte av filter og rensing av tanken fungerer.
Noen som vet hva som er feil?

Mvh Torgeir
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Ifare for å banne i egen kirke: Styr unna ALT fra biltema som har med bensin å gjøre! For mange T3 har brunnet opp fra før!
TorgeirOus

Post by TorgeirOus »

Renax wrote:Ifare for å banne i egen kirke: Styr unna ALT fra biltema som har med bensin å gjøre! For mange T3 har brunnet opp fra før!
Hvor kan jeg få tak i bensin-slanger i oslo idag da annet en biltema?
4x4syncro
-
-
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695

Post by 4x4syncro »

TorgeirOus wrote:
Renax wrote:Ifare for å banne i egen kirke: Styr unna ALT fra biltema som har med bensin å gjøre! For mange T3 har brunnet opp fra før!
Hvor kan jeg få tak i bensin-slanger i oslo idag da annet en biltema?

Torshov bilrekvisita på Storo har. Kjøpt der flere ganger selv.
ellers så tror jeg de har det på mekonomen også
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Møller har vel ikke originale oljefiltre til T3 lengre....

Men om man bytter olje ganske så ofte - så duger visst et filter fra en Polo, med rette målene.
Ellers har vel Mekonomen og Meca m.fl også slike deler. Men det kan ofte være en stor fordel med anerkjente merker, som har vist seg å levere greie filtre. (Originalt var vel Mann?)

Er man usikker på kvaliteten hos en leverendør, så er man ikke så usikker lengre -man velger noe man mener å stole på. :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
TorgeirOus

Post by TorgeirOus »

Siden jeg måtte ha filteret igår ble det et fra biltema. Var innom Thorsov, men de måtte bestille opp.
Satser på at det passer. Filteret har samme størrelse og blir brukt på blant annet Vento 1.8 fra 85mod og utover.
I går kveld fikk jeg tatt av bensintanken og fikk konstatert mistanken min at det var mye dritt på den.
Sammen med bensinen kom det ut en brun tykk væske. Tanken er full av dette pluss sand og rust. jeg prøvde å skylle tanken med bensin et par ganger, men det er fortsatt masse igjen.
Har dere noen tips her som kan hjelpe? Har sett at folk bruker eddik, men da må det stå noen dager og jeg skal egentlig kjøre mot Oslo i kveld med bilen. Er litt skeptisk på å bruke noe vann også siden det var veldig vanskelig å få ut all bensinen.
For å gi dere et bilde på hvor mye dritt det er snakk om så stoppet bilen når jeg hadde igjen en mil igår og da hadde jeg ca 7-8 liter bensin på tanken.
Et annen ting som har plaget meg er en veldig høy lyd av bensinpumpen. Er dette vanlig at de bråker mye?
jokgel
-
-
Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
Phone: 004915904504925

Post by jokgel »

Hei, jeg er dieselmannen , derfor ikke noen svar pga benzinpumpe , men og rense tank uten og ta alt for lange tid (jeg pleie og feste den på en betongblander og la den går rund med noen singel inni) ..kan du ta et sammelsorium af gamle skruer (her mutterne eller sont) eller lignende, og riste den skikelig med hand.
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
TorgeirOus

Post by TorgeirOus »

jokgel wrote:Hei, jeg er dieselmannen , derfor ikke noen svar pga benzinpumpe , men og rense tank uten og ta alt for lange tid (jeg pleie og feste den på en betongblander og la den går rund med noen singel inni) ..kan du ta et sammelsorium af gamle skruer (her mutterne eller sont) eller lignende, og riste den skikelig med hand.
Det kan jeg prøve :) Skal jeg bare bruke bensin til å skylle etterpå da? Må si det høres skummelt ut å putte stein eller metall i tanken
jokgel
-
-

Post by jokgel »

Kom igang , ikkenoen fare..! Ja og skjulle kun med benzin, til noen aand ha du ikke tid vis du skal kjøre i kveld :D
hilsen jørg
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

......og hvis du skriver i avataren din hvor du bor så kan det tenkes at det er noen i nærområdet som kan bistå deg, bare som et lite tips :)
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
TorgeirOus

Post by TorgeirOus »

Takk for tipset:) brukte singel og skylte tanken ca 10 ganger både med bensin og diesel. Det er fortsatt en del rust og dritt i tanken, men det sitter hvertfall fast. Ut av tanken kom det tilsammen sted mellom 0.5 til 1liter med rustflak og gjørme. Fikk renset filteret i bensinpumpen, byttet et par slanger og bensinfilteret. Etter å ha fått start på den igjen merket jeg at bensinpumpen har hatt det hardt i det siste pga den høye summelyden fra et eller annet sted plutselig var borte :p
Tok oljeskift i samme slengen.

Neste blir å få igang kjøleskapet som virker helt dødt og så gå igjennom bensinvarmeren.
Noen her som har erfaring med Electrolux rm185?
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

TorgeirOus wrote:
Neste blir å få igang kjøleskapet som virker helt dødt og så gå igjennom bensinvarmeren.

Se her http://www.westfaliat3.info/RM185RIntsa ... ctions.pdf

Bruker være lurt å snu det på hode i en 3-4 timer, så låte det stå rett i samme tid før en prøver å få fart på det.
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TorgeirOus

Post by TorgeirOus »

ducce999s wrote:
TorgeirOus wrote:

Se her http://www.westfaliat3.info/RM185RIntsa ... ctions.pdf

Bruker være lurt å snu det på hode i en 3-4 timer, så låte det stå rett i samme tid før en prøver å få fart på det.

Fikk ut kjøleskapet igår og det ser ut til at hvertfall 220v varmeelementet er dødt. skal ut i bilen å la det stå en halvtimes tid på 12v og se om det blir noe varme på baksiden. Skal også prøve å finne et sted jeg kan kjøpe gass så jeg får testet det også. Finnes det en billig måte å fikse varmeelementet?

Forresten, Jeg merket en liten vannlekasje framme ved "lasteplanet" på taket og lurte litt på hvordan dreneringen skal fungere der. På planet er det et hull i hvert hjørne, men sånn det var før var det list rundt hele boksen og silikon bak så egentlig helt tett i bunnen med hull i toppen så vannet ble samlet opp inni. Taket mitt er fra SCA.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Trur jokgele har et kjøleskap med defekt kjøleslinge hør med han om elementet er ok, bare å måle at det ikke er brudd

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
jokgel
-
-

Post by jokgel »

Ja , jeg har en kjøleskap stående som jeg ikke trenger. Baksiden se helt jærvli ut med rust, men kan hende at elektrisk kjøleelement funker ! Skal skjekke i morgen etter jobben :D
hilsen jørg
Post Reply