'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Det jobbes sakte men sikkert med takkonstruksjonen her. Det originale taktrekket består av en frontdel i tynn finer, trekt med vanlig taktrekkvinyl. Denne festes i to skinner over dørene, og skruer i framkant og bakkant. Bakkanten dekkes så av en gummilist som går rundt hele takutsparingen. De to skinnene festes på samme plass som den metallista som det vanlige Caravelletaktrekket spennes fast med, så disse listene måtte fjernes. De er punktsveiset fast, og var relativt enkle å brekke løs. Litt finpussing i taket og så er det klart til å poppe de nye skinnene fast. Inntil videre tror jeg at jeg beholder det originale Multivantaktrekket, men det hadde jo vært kjekt å fått tak i ny vinyl i rett mønster.
OddN
-
-

Post by OddN »

Og så blir jeg nok ikke helt ferdig med denne felgkabalen min. Ronal R9 er jo den absolutte favoritten her, og da jeg endelig, etter mye strev, fikk tak i hele 6 felger i den magiske dimensjonen 7x16 et23 trodde jeg jo at jeg var i mål. Men så forsvant jo to av disse på Coach-prosjektet (sammen med to 9x16) og da sitter jeg igjen uten reservehjul på syncroen. I tillegg så ble faktisk felgene nesten i smaleste laget for 245 dekkene. Men så har jeg jo fire 8x16 et11, og det har faktisk denne bilen hatt før. Riktignok Pentafelger og 255/70, men så og si samme designet som mine Ronal:

Image

Så da måtte jeg jo prøvemontere ett dekk på en slik felg.

Og det ser mer rett ut i forhold til felgbredden. De kommer riktignok vel langt ut, så det spørs om det er kjørbart. Selv med Trailmaster er dekkene farlig nært hjulbuene foran når jeg svinger. Og skyvedøra går ikke opp. Nå har jeg jo forlenget bøyle liggende, så det er i utgangspunktet ikke det største problemet.
OddN
-
-

Post by OddN »

Innser at 8x16 et11 er i meste laget selv på denne. Med 245/75R-16 ble det nærkontakt både i framkant og bakkant av fremre hjulbue. og med nærkontakt på skyvedøra og, har jeg byttet tilbake til 7x16 et 23.

Syns imidlertid det så veldig rett ut med den dekkdimensjonen på 8 tommer brede felger, så kanskje jeg må vurdere å løsne litt på Ronal-manien.

Men hva finnes egentlig av kurante 8x16 felger med grei innpress... Gamle AMG/Lorinser? Tja, det var vel noen varianter der, men som med Ronal R9 er prisene hysteriske for tiden. Det virker som alle W126 eiere er på jakt etter tidsriktige felger, og det gjenspeiler seg i prisene på bla ebay. Alternativet er å bruke spacere, og heller gå for nyere Mercedes varianter, for eksempel ML-felger. Da finnes det noen rimelige alternativer.
Bohz2
-
-
Car: Karmann Gypsy 89
Phone: 92817777

Post by Bohz2 »

Egentlig ikke så rart at Ronal R9 blir dyrt. De er absolutt de peneste felgene enten du har merce eller T3 :-)

Ellers så den nifst bra ut på bildet over
-------------------------------------
Arne
OddN
-
-

Post by OddN »

Bohz2 wrote:Egentlig ikke så rart at Ronal R9 blir dyrt. De er absolutt de peneste felgene enten du har merce eller T3 :-)

Ellers så den nifst bra ut på bildet over
Bildet er vel slik den så ut da HC kjøpte den. Altså tidlig 2007.

De hjulene er rett og slett for store for en vanlig 14 toms syncro. Selv nå, med 16 toms broarmer og hjulbuer ble det i største laget på grunn av innpresset. Med så lavt innpress som et11 beveger framhjulene seg så mye fram og tilbake når man svinger at de tar godt borti hjulbuen både i forkant og bakkant. Et23 er mer passe.
OddN
-
-

Post by OddN »

Fant forresten et annet morsomt bilde av denne bilen fra da HC hadde den:

Image
Last edited by OddN on 08 Nov 2018, 16:19, edited 2 times in total.
Bohz2
-
-
Car: Karmann Gypsy 89
Phone: 92817777

Post by Bohz2 »

sikkert et dumt spørsmål for en som aldri har hatt syncro: men hva menes med 14" 16" i syncro verdenen? er det rett å slett felgstørrelsen eller er det hevingen?
-------------------------------------
Arne
OddN
-
-

Post by OddN »

Bohz2 wrote:sikkert et dumt spørsmål for en som aldri har hatt syncro: men hva menes med 14" 16" i syncro verdenen? er det rett å slett felgstørrelsen eller er det hevingen?
Det er felgstørrelsen som bilen var levert med originalt. 16 tommers syncroer er sjeldne, ble vel laget 2138 stykker mot ca 40000 syncro totalt. Og det er mange deler som er forskjellige, bla lengre broarmer bak for å få plass til større hjul, større bremser, og diverse forsterkninger i karosseriet. Samt større hjulbuer med svarte skjermutbyggere. Og takket være disse bilene deler VW nå ut papirer slik at alle syncroer kan utstyres med 205R-16 hjul.
4x4syncro
-
-
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695

Post by 4x4syncro »

OddN wrote:Innser at 8x16 et11 er i meste laget selv på denne. Med 245/75R-16 ble det nærkontakt både i framkant og bakkant av fremre hjulbue. og med nærkontakt på skyvedøra og, har jeg byttet tilbake til 7x16 et 23.

Syns imidlertid det så veldig rett ut med den dekkdimensjonen på 8 tommer brede felger, så kanskje jeg må vurdere å løsne litt på Ronal-manien.

Men hva finnes egentlig av kurante 8x16 felger med grei innpress... Gamle AMG/Lorinser? Tja, det var vel noen varianter der, men som med Ronal R9 er prisene hysteriske for tiden. Det virker som alle W126 eiere er på jakt etter tidsriktige felger, og det gjenspeiler seg i prisene på bla ebay. Alternativet er å bruke spacere, og heller gå for nyere Mercedes varianter, for eksempel ML-felger. Da finnes det noen rimelige alternativer.
Har du bilde av dekk på felgen? :) og på bilen?
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
OddN
-
-

Post by OddN »

4x4syncro wrote:
OddN wrote:Innser at 8x16 et11 er i meste laget selv på denne. Med 245/75R-16 ble det nærkontakt både i framkant og bakkant av fremre hjulbue. og med nærkontakt på skyvedøra og, har jeg byttet tilbake til 7x16 et 23.

Har du bilde av dekk på felgen? :) og på bilen?
Nei, dessverre. Tok ikke noen bilder. Prøvde bare ett dekk på en 8 tomsfelg, og prøvemonterte den foran og bak. Satte dekket tilbake på 7 tomsfelgen etterpå.
OddN
-
-

Post by OddN »

Har hatt opprydding i bilen med tanke på montering av nytt taktrekk. Alt interiør bak førersetene er nå skrudd ut og stablet i garasjen, og bilen er tom. Dette på grunn av at taktrekket skal monteres bak listene som holder sideveggene på plass, og sideveggene kan ikke demonteres før setene og gulvet er tatt ut.

I morgen tar jeg ut siderutene baki, og begynner å lime taktrekk. Har kjøpt en rull med lys beige skai, og tenker å bruke de gamle bitene som mal. Håper det blir bra...
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Syr du kanaler til spilene tvers over også da?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Syr du kanaler til spilene tvers over også da?
Nei, de blir så i veien hvis jeg skal åpne hevetaket ;-)
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Husker ikke helt hvor de var plassert, fjernet vel to stk når jeg skar hull, men er det bare de to da?
Du har vel flatt tak bakenfor også?
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Har montert hele tak ramma til hevetaket. Dermed er det kun rundt vinduene og langs kanten det skal strekkes taktrekk. Resten består av finerplate med pålimt taktrekk. Også over framsetene er det en tynn finerplate mee limt takrekk på. Dette blir seende ut 100% som en original hevetakbil når jeg er ferdig.
OddN
-
-

Post by OddN »

Taktrekk, ja... Det gikk veldig greit helt til jeg kom til de bakre hjørnene. her buer trekket alle veier, har litt følelsen av at dette er som å pakke inn en fotball i julepapir. Skrukkete blir det uansett. Har forsøkt flere varianter med skjøting, men fint blir det uansett ikke. Så i ren irritasjon har jeg bestemt at denne bilen får takskap :-)

Men jeg vil ikke ha sideskap på grunn av sengebredden. Og når jeg ser i Mosaikbrosjyrene til Westfalia ser jeg at de leverte både rent overskap og kombinasjonen side/takskap til biler med vanlig lavt tak og Mosaik hevetaksbiler:

Image

Image

Til originale hevetaksbiler fantes det kun side/takskap:

Image

Jeg vil ha noe som ser ut som det fullbredde takskapet i det andre bilde, men tilpasset det flate taket i en original hevetaksbil. Hmm, må visst konstruere litt.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Skulle ikke forundre meg om de skapene er like bortsett fra buen i overkant så du kan ta et med bue og skjære ned til flatt.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Skulle ikke forundre meg om de skapene er like bortsett fra buen i overkant så du kan ta et med bue og skjære ned til flatt.
Ja, det regner jeg nesten med. Kan imidlertid se ut som om døra er litt lavere... Lurer på om ikke Reimo også hadde ett slikt overskap. Kanskje enklere få tak i?
OddN
-
-

Post by OddN »

Oppdaget at jeg hadde griset litt med spraylimet da jeg monterte taktrekk, spesielt på utsiden av bilen. Hadde alle vinduene ute så det kom litt lim på lakken rundt vindusåpningene. Så for meg omlakkering og det hele, og at jeg måtte ut med vinduene igjen for å få dette bra, men fant frem en boks sitrusrens. Superstoff :-) Tok alle limrestene på et øyeblikk. Men oppi alt styret, begynte jeg å se for meg hvordan bilen hadde blitt med matt svart rundt vinduene. Nå er det jo ikke lengre behov for dette, men klarer liksom ikke helt å slippe den tanken. Har sett det på noen andre T3er, men kommer i farta ikke på hvor...
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

T4 jan har gjort det på den røde halvpanelen
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Image
Fant ingen bra bilder i farten, men hadde det på dokaen min.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
OddN
-
-

Post by OddN »

Måtte flytte syncroen ut av garasjen her om dagen og oppdaget hvor mye høyere den er uten innredning. Hevetaket subbet godt borti garasjeporten da jeg rygget ut. Litt mindre luft i dekkene sørget for at jeg fikk bilen inn igjen :-)

Hmm, skulle nok ha laget den porten enda litt høyere...

Ellers oppdaget jeg en liten vannlekkasje i ene sideruta da bilen sto ute, må kanskje investere i noen nye rutepakninger.
OddN
-
-

Post by OddN »

OddN wrote:Til originale hevetaksbiler fantes det kun side/takskap
Må visst korrigere meg selv litt :-)

Det fantes en versjon av Joker 2 (den med hevetak og fullbredde baksete) som ikke hadde sideskap, men bare takskap (det øverste på bildet):

Image

Har ikke funnet noe bilde av dette i en bil, men det står i de tidlige brosjyrene at den også kunne leveres med fullbredde seng.
OddN
-
-

Post by OddN »

Har så smått begynt å montere inn Multivaninteriøret igjen. Begynner å få en viss erfaring med dette nå...
OddN
-
-

Post by OddN »

Blir litt hopping frem og tilbake her, men jeg fant denne med svart rundt vinduene. Syns det ble for mye svart:

Image
Post Reply