@living_in_laila - 1980 Luftkjølt 2.0 CU

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
Johannesen
Car: T3 1980 CU
Phone: 97771919

@living_in_laila - 1980 Luftkjølt 2.0 CU

Post by Johannesen »

Ja, da var det vel på tide å legge inn litt om Laila her.. blir inspirert av å lese om alle de andre fine bilene. Kjøpte denne i Juni av en fyr som bor i nabolaget - bilen sto parkert på gata her på Grønland i Oslo med "til salgs"-lapp i ruta. Så den ble kjøpt på impuls med tilnærmet null forhåndskunnskap om disse bilene (eller om biler generelt bør man vel nesten si). Hadde jeg visst alt jeg nå vet om T3 er det ikke sikkert jeg hadde valgt akkurat denne, men f.. heller, jeg har blitt glad i bilen og jeg har en følelse av at det ikke blir den siste... :o

Image

Har tilbrakt store deler av sommeren i denne gladvogna, ca 4000km i norges 12 sørligste fylker, og har fått veldig smaken på å dure rundt på denne måten med litt småmekking innimellom. Ser på det som et læringsprosjekt, og fra jeg kjøpte den til nå har det vært bratt læringskurve :D
Vi har en instagramkonto som heter @living_in_laila hvis noen har lyst til å gå inn der og se. Kanskje det er flere her som har en sånn konto? Er mest dama som poster der men det er jo litt moro da jeg må innrømme det.

Har fått gjort en del småtterier siden vi fikk den, bytta startmotor ganske kjapt da jeg ble lei av å ligge under bilen med hammeren hver gang vi skulle starte opp. Ducce hjalp meg også på starten med litt elektrisk samt å se over gassen sånn at den plutselig funka på det flislagte kjøkkenet. Siden har jeg holdt på med bremseklosser, calipere, vakuumslanger og ditt og datt og idag tok jeg en liten runde med bytting av gummipakning på styringa (jeg veit jo ikke hva noenting heter nesten, fortell meg gjerne). Det tenkte jeg at jeg ville vise fram... Har nemlig opplevd en voldsom økning i dødgang på rattet i det siste, og da jeg fjerna reservehjulet og tok en titt, så jeg nemlig dette:
Image Image

Gummien var totalt borte og kun nylontråden holdt det hele sammen.. rimelig fornøyd med at jeg oppdaga det på denne måten og ikke i ei grøft..Så da blei det litt street-mekking på Grønland idag=)
Image Image
Gammel og ny pakning.. (Fra Günzl) - Vaska boltene i bensin, er dette en god eller dårlig ide egentlig?
Image Image
Og på med den nye.. Ser at det er litt skrapemerker på oversiden her, kanskje det henger sammen med situasjonen?

Et par spørsmål til slutt.
1. Jeg bytta et bensinfilter også idag og klarte ikke å få start på bilen igjen.. Og jeg er sikker på at det er satt på riktig vei. Hva kan dette skyldes? Føles litt som at motoren ikke får drivstoff.
2. På alle bilder jeg har sett av denne CU-motoren går det en slange for oljedamp rett inn i luftfilteret. På bilen min har de bare laga en lang slange som de har lagt rett ut under bilen. (tjukke slangen til høyre for fordeleren på bildet) Kommer en del sjenerende oljedamp ut her i motbakkene, hva er grunnen til at de har gjort det sånn?
Image

3. På begge sider av luftfilterplastboksen er det et rør som snur 180 grader rett over forgasserene. Den til høyre har gått litt i stykker så det kommer inn luft. Noen som har en til overs?
Image

Dere får bære over med mine heller labre kunnskaper, satser på at det kommer seg etter hvert :roll:
Skal prøve å holde innleggene litt mer kompakt i framtida!

Johannes
Bohz2
-
-
Car: Karmann Gypsy 89
Phone: 92817777

Re: @living_in_laila - 1980 Luftkjølt 2.0 CU

Post by Bohz2 »

Gratulerer med finfin buss :-)

kjenner meg i samme båt som deg når det gjelder kompetansen på disse, selv om jeg har hatt et par busser selv nå, men her på forumet er det ikke noe du ikke kan finne svar på
-------------------------------------
Arne
OddN
-
-

Post by OddN »

Gratulerer. Ser ut som en fin luftbuss det der. Og så Bodø-skilter til og med :-)
HC
-
-
Car: VW T2b Westfalia

Post by HC »

Heisann!
Ut ifra instagramkontoen ser det jo ut til at dere har hatt mange fine turer med denne i sommer! :-) Luftkjølt T3 er jo en helt fantastisk bil å være på tur med, til tross for at det med såpass gamle biler alltid dukker opp uventede problemstillinger. Vi har opplevd endel av det samme med vår T2 (som jo bare er noen få år eldre enn de tidligste T3'ene). Tur under bilen med hammer låter kjent. Hos oss viste det seg at det var for lav spenning på styresignalet frem til startersolenoiden...
Artig med instagramkonto! Selv har vi (bilen) kun en åpen facebook-profil: https://www.facebook.com/profile.php?id=100006791718898
og en facebook-side: https://www.facebook.com/Campmobile-764137923703574/
(Begge skal være 'åpne' for alle)

Sees vi på Busscamp i Tinn til helga?? :-)

edit:
.... , men f.. heller, jeg har blitt glad i bilen og jeg har en følelse av at det ikke blir den siste... :o
Hvis du tar godt vare på den, så kan det tenkes at du aldri trenger å bytte den ut ;). Ideellt sett, så blir det jo da 'den siste', og også den eneste. Jeg har selv hatt 5 eller 6 T3'er. Alle har jeg angret på at jeg har kvittet meg med. Hvis jeg hadde hatt vett til å beholde den første, så hadde jeg jo fremdeles hatt den. :-) -og det var en luftkjølt camper ;)
Selv om jeg har en T2 Westfalia nå, så leter jeg fremdeles etter en T3 'keeper'.
Last edited by HC on 22 Sep 2015, 21:12, edited 1 time in total.
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
trauMa
-
-
Car: T3 1.6TD, SB '90

Post by trauMa »

Denne har jeg kjørt forbi mange ganger når jeg er på min dagligdagse parkeringjakt. Stod å kikka veldig på denne når den stod i herslebsgate på valgdagen, når jeg gikk for å stemme på vahl skole. Du har kanskje sett min bil også når den har stått parkert? Vi er jo så og si naboer. :)
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
luftT3
-
-
Car: T3 1981
Phone: 90747930

Post by luftT3 »

Flott da gitt'. har en luftkjøltcamper jeg også. :D
Johannesen

Post by Johannesen »

HC: Utrolig kul bil! Skulle gjerne tatt turen til Tinn i helga, men skal dessverre jobbe så det får bli neste år.

trauMa: Ja den har jeg sett stå i Tøyengata tror jeg! Du får slå av en prat hvis du ser meg. Har dukka opp en del T3 i nabolaget her i det siste, kanskje er det noen her inne som eier Atlanticen som har stått i Urtegata ei stund?

Forresten, noen som veit hvor jeg får tak i denne gummilista som mangler her? En eller annen moroklump har rivi den av mens bilen sto parkert...... :evil:

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Her for eksempel: http://shop.volkswagen-classic-parts.de ... 6-1bg.html

Og når VW Classic har den, så skal den også kunne bestilles hos din lokale VAG forhandler (mot ett ikke ubetydelig prispåslag, regner jeg med)
trauMa
-
-

Post by trauMa »

Johannesen wrote:HC: Utrolig kul bil! Skulle gjerne tatt turen til Tinn i helga, men skal dessverre jobbe så det får bli neste år.

trauMa: Ja den har jeg sett stå i Tøyengata tror jeg! Du får slå av en prat hvis du ser meg. Har dukka opp en del T3 i nabolaget her i det siste, kanskje er det noen her inne som eier Atlanticen som har stått i Urtegata ei stund?

Forresten, noen som veit hvor jeg får tak i denne gummilista som mangler her? En eller annen moroklump har rivi den av mens bilen sto parkert...... :evil:
Har etterlyst eieren av atlanticen jeg også, stod parkert rett bak den igår. Stilige greier :)

Image

T3 1.6TD, SB 1990
RuneA
-
-

Post by RuneA »

Bor du selv på grønland?

Jeg gjør og har min 87 westfalia som jeg putrer rundt i, samt en 1980 luft westfalia som trenger litt hjelp for å overleve, men det fortjener alle ekte westfalia!! Og min 1972 westfalia leketøy med stor motor. T3 er flott uansett.....
Rune

Image
Hus på hjul

1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
Johannesen

Post by Johannesen »

Høres veldig bra ut RuneA! Jada jeg bor ved Rudolf Nilsens plass og bilen pleier å stå her også om det er plass. Har fått ordna meg innendørsplass på Fornebu hvor jeg planlegger å holde på med bilen utover høsten og vinteren. Pønsker på å gjøre noe som ga meg litt mer trøkk i motbakker og på motorveien, kom gjerne med forslag!

Andre forefallende oppgaver på denne bilen er å fikse den døde bensinmåleren, rense forgassere, bytte vinduslister, skifte til vippevinduer foran, skaffe kapteinseter med snurr, få liv i varmeapparatet, osv osv osv..... :lol:

ps takk for link Odd :wink:
trauMa
-
-

Post by trauMa »

Johannesen wrote:Høres veldig bra ut RuneA! Jada jeg bor ved Rudolf Nilsens plass og bilen pleier å stå her også om det er plass. Har fått ordna meg innendørsplass på Fornebu hvor jeg planlegger å holde på med bilen utover høsten og vinteren. Pønsker på å gjøre noe som ga meg litt mer trøkk i motbakker og på motorveien, kom gjerne med forslag!

Andre forefallende oppgaver på denne bilen er å fikse den døde bensinmåleren, rense forgassere, bytte vinduslister, skifte til vippevinduer foran, skaffe kapteinseter med snurr, få liv i varmeapparatet, osv osv osv..... :lol:

ps takk for link Odd :wink:
Hvor mye betaler du for å ha bilen på Fornebu?

T3 1.6TD, SB 1990
Johannesen

Post by Johannesen »

Sikkert alt for mye! Send meg en sms på 97771919 så kan vi jo treffes og ta en prat i nabolaget her et sted.

Johannes

Sent from my iPhone using Tapatalk
4x4syncro
-
-
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695

Post by 4x4syncro »

Kult med t3 luftkjølt. Stå på videre :)

Har også lagt merke til at det har kommet flere t3'er til byen :) står noen westfaliar rundt omkring der brodern bor :) en rød 86 westfalia og en hvit/grå 83 modell westfalia
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
trauMa
-
-

Post by trauMa »

Johannesen wrote:Sikkert alt for mye! Send meg en sms på 97771919 så kan vi jo treffes og ta en prat i nabolaget her et sted.

Johannes

Sent from my iPhone using Tapatalk
Vi får se i morgen kanskje! Har jobbet hele helgen og har hatt det generelt hektisk. Men kan sms'e deg i morgen! :)

T3 1.6TD, SB 1990
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

OddN wrote:Her for eksempel: http://shop.volkswagen-classic-parts.de ... 6-1bg.html

Og når VW Classic har den, så skal den også kunne bestilles hos din lokale VAG forhandler (mot ett ikke ubetydelig prispåslag, regner jeg med)
Det behøver ikke bli rare prispåslaget om du ikke har det alt for travelt. For det går jo an å høre med ekspeditøren hos merkeforhandleren kan kombinere dine deleønsker med andre sine - og dermed bestille ting i en samlet bestilling, slik at fraktpåslaget kan deles på de involverte.

Men det er dog en stor fordel og selv titte på Classic-Parts, og notere ned delenummer etc.

Nå kan det jo sammenheng med dette kanskje være verdt å se om de også har den plastdelen til ene forgasseren "inne".. :)

Og så tillater jeg meg å påpeke at du har et fint eksemplar av en tidlig T3 med luftavkjølt boxermotor!! :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Tistlo
-
-
Car: plenty
Phone: 97419035

Post by Tistlo »

Gratulera med kul bil! får svara på spørsmålene dine sidan da tilsynelatande ikkje er gjort:

1:om du føler deg usikker få nokon med meir erfaring til å sjå på bensinoppsettet ditt, desse bilane er potensielt brannbomber ved feil eller mangler på bensinsystemet. eg ser ikkje skikkelig påbildet, men da ser ut som du har 2 filter framme til venstre i motorrommet? regel 1: unngå biltema produkt,spesielt slangar. regel 2: skift alle slangar til dei som er spesifisert for E85 pga at dagens bensin er utspedd med sprit,med unntak av eit fåtal 98oktan bensiner. regel 3: bruk klemmer berekna for bensinslanger. dei har 2 øyrer og ingen riller,strammar eit jevnt drag rundt heile slangen og unngår skader. regel 4: Aldri ha plastfilter i motorommet! på t3 2wd skal du ha eit tilsvarande filter som du har på bildet plassert rett etter utaket på tanken under bilen, ellers ingen filter i da heile tatt.

2:ein fornuftig modifisering som skåner motoren. resirkulering av motoråndingen er ein gammal ide, men faktum er at når ogso motoren får nokon år og driftstimar og vert "rom" dvs sletne stempelringar /sylinder-stempel so vil meir kompresjonstrykk komma forbi og ned i motoren, noko som fører til meir blås i åndinga, som igjen tar med seg meir av motorolja på veg ut. å fylla all denne oljebefengte eksosen inn i innsuget er ein dårlig ide vist du vil ha ein bil som går reint og jevnt og ryker minst mulig.

3: eg har muligens eit sånt gummibend, at da er hol i da betyr at den suger falskluft som igjen betyr dårlig gange og "nervøs motor" du bør sjekka alle andre slangar på innsugene, samt sjekka at vakumslangane er gode og tette.
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
Johannesen

Post by Johannesen »

Takk for alle gode innspill! Ei litta update med et par spørsmål

Har fått bilen inn for vinteren og har satt igang med overhaling av motoren. Det trengs! Full av møkk! Planen er i utgangspunktet bare å gå over den og bytte slitte deler og pakninger. Men er selvfølgelig frista til å trimme litt når man først er i gang. Men det spørs om tid, penger og ikke minst kunnskapene her i gården strekker til. Foreløpig støtter jeg meg på Haynes boka og How to rebuild your vw engine, samt en masse youtube videoer. Moro å fordype seg i da. Men vurderer egentlig å få noen som faktisk kan det til å bygge om motoren min.

Hadde den på EU forrige uke og den gikk faktisk gjennom med kun 2stk 2'er feil: slitte dekk (dette var jeg meget klar over men rakk ikke bytte dem før kontrollen) og en eksoslekkasje. Så nå er det tid for utbedringer.

Var et mareritt å få løs kjøleblekk og eksos på grunn av rustne og ødelagte skruer. Med slagtrekker, borr, litervis med diverse løsemidler og bittelitt aggresjon fikk jeg strippa den til slutt. Toppene var så og si dekket med møkk, gamle blader, grus og diverse anna moro. Har en real vaskejobb foran meg. Men det meste ser foreløpig ut til å være i grei stand under møkka med noen unntak.

Så til frågorna:
Er det noen her inne som har greie på Type 4 motorer og kunne tenke seg å bygge motor i vinter? Eventuelt om noen har kontaktopplysninger til noen som driver med denslags? Har fått et tilbud hos Jakob Spring i danmark, men hadde jo vært greit å få det gjort i norge. Er så mye anna å ta tak i på bilen, så tror det er større sjanse for å bli klar til våren hvis jeg setter det bort.

Og har noen et forslag til hvilke oppgraderinger jeg bør gjøre? Hvilke forgassere (bytte til innsprøyting?), kam, topper, eksos osv. Bruksområdet er langturer med tungt lasta bil. Får kanskje slenge inn dette spørsmålet på et luftkjølt forum i tillegg.

Image Image
Image Image
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Artig å følge med på. Moro å se at basillen fått godt tak B-)
2l luft tung last, hmm beste løsning noe som bruker vann ;-)
Hvis ikke ta kontakt med klyster Jørn. Du finner han på forumet
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
luftT3
-
-
Car: T3 1981
Phone: 90747930

Post by luftT3 »

Jeg har drevet en god del med luftkjølt.....
Skulle du finne på å konventere til vann, er jeg inntr, i å kjøpe motoren din.
Rune Stenkløv.
HC
-
-
Car: VW T2b Westfalia

Post by HC »

Nei nei! Å konvertere denne til vann vil være helligbrøde! La den få lov til å være luftkjølt :-)
Hvis man absolutt skal ha vannkjølt, så finnes det nok av biler som alerede har dette.
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
Johannesen

Post by Johannesen »

Ingen fare HC, bilen forblir luftkjølt :) Motoren er på Spydeberg for øyeblikket og skal gå fra å være 2L til 2,1L +ny kam, nye gassere, eksos+++ detta blir gøy!!
OddN
-
-

Post by OddN »

Flott prosjekt.

Det er ikke mange som driver med trimmede luftkjølte T3er. Spent på å følge med hvilke deler du velger etter hvert. Gjorde ett søk på alternativt eksosanlegg for en stund siden, og fikk masse treff på luftkjølte biler: viewtopic.php?f=4&t=40840&hilit=alternativt+eksosanlegg

Det er mye som er laget for Bay, som også passer på T3. Jeg gikk for dette på min 112i:

Image
Post Reply