Har tilbrakt store deler av sommeren i denne gladvogna, ca 4000km i norges 12 sørligste fylker, og har fått veldig smaken på å dure rundt på denne måten med litt småmekking innimellom. Ser på det som et læringsprosjekt, og fra jeg kjøpte den til nå har det vært bratt læringskurve
Vi har en instagramkonto som heter @living_in_laila hvis noen har lyst til å gå inn der og se. Kanskje det er flere her som har en sånn konto? Er mest dama som poster der men det er jo litt moro da jeg må innrømme det.
Har fått gjort en del småtterier siden vi fikk den, bytta startmotor ganske kjapt da jeg ble lei av å ligge under bilen med hammeren hver gang vi skulle starte opp. Ducce hjalp meg også på starten med litt elektrisk samt å se over gassen sånn at den plutselig funka på det flislagte kjøkkenet. Siden har jeg holdt på med bremseklosser, calipere, vakuumslanger og ditt og datt og idag tok jeg en liten runde med bytting av gummipakning på styringa (jeg veit jo ikke hva noenting heter nesten, fortell meg gjerne). Det tenkte jeg at jeg ville vise fram... Har nemlig opplevd en voldsom økning i dødgang på rattet i det siste, og da jeg fjerna reservehjulet og tok en titt, så jeg nemlig dette:

Gummien var totalt borte og kun nylontråden holdt det hele sammen.. rimelig fornøyd med at jeg oppdaga det på denne måten og ikke i ei grøft..Så da blei det litt street-mekking på Grønland idag=)

Gammel og ny pakning.. (Fra Günzl) - Vaska boltene i bensin, er dette en god eller dårlig ide egentlig?

Og på med den nye.. Ser at det er litt skrapemerker på oversiden her, kanskje det henger sammen med situasjonen?
Et par spørsmål til slutt.
1. Jeg bytta et bensinfilter også idag og klarte ikke å få start på bilen igjen.. Og jeg er sikker på at det er satt på riktig vei. Hva kan dette skyldes? Føles litt som at motoren ikke får drivstoff.
2. På alle bilder jeg har sett av denne CU-motoren går det en slange for oljedamp rett inn i luftfilteret. På bilen min har de bare laga en lang slange som de har lagt rett ut under bilen. (tjukke slangen til høyre for fordeleren på bildet) Kommer en del sjenerende oljedamp ut her i motbakkene, hva er grunnen til at de har gjort det sånn?

3. På begge sider av luftfilterplastboksen er det et rør som snur 180 grader rett over forgasserene. Den til høyre har gått litt i stykker så det kommer inn luft. Noen som har en til overs?

Dere får bære over med mine heller labre kunnskaper, satser på at det kommer seg etter hvert
Skal prøve å holde innleggene litt mer kompakt i framtida!
Johannes