Forskjeller i Eberspacher for T4 med og uten parkeringsvarme

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
MostlyHarmless
-
-
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)

Forskjeller i Eberspacher for T4 med og uten parkeringsvarme

Post by MostlyHarmless »

Hei,

Jeg har søkt litt etter om det er forskjell på Eberspacher for T4 med "motorvarmer" og "parkeringsvarmer", men ikke funnet at det er forskjeller.

Vi hadde en liten prat om dette i Drammensgjengen - og alle mente at det er bare en Eber i disse bilene.

På Eberen i min "nye" T4 knakk stussen til eksosen slik at den varme eksosen kom litt uheldig ut - så jeg ønsket å bytte med Eberen fra gamlebilen.

I går fikk jeg mye god hjelp fra BussMarius til å bytte - og når alt var demontert var det lett å telle en ledning mer på Eberen som vi tok av nybilen i forhold til Eberen jeg hadde liggende fra gamlebilen... pokker...

Etter å ha studert litt forskjeller og likheter, kom vi frem til at selve brennkammeret og alt utenom toppen med selve kontrolleren var likt. Eneste forskjell er at elektronikken i 2002-modellen min med parkeringsvarme trenger to ledninger mer enn 2000-modellen med kun vannvarmer.

Noen som vet hva disse er til - og hva som er betegnelsen på disse to Eberene? Jeg finner bare bilder på google av den med bare en ledning og stor kontakt. Jeg finner ingen Ebere for T4 med to ledninger med en stor og en liten kontakt.

mvh.
Arild

PS. Etter å ha tatt en liten tur hjem til loddebolt og krympestrømper fikk jeg flyttet elektronikken fra nye-eberen til midt-delen i gamle-eberen (eksos-stussen er i midt-delen), og vi rakk å montere bilen ferdig 5 minutter før regnet hølja ned - men jeg hadde det varmt og godt mens jeg kjørte hjem :-)

Tusen takk for hjelpen BussMarius !!!!!
- timen hos Brastad er avlyst - så da håper jeg han skrur på din bil i steden :D
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Re: Forskjeller i Eberspacher for T4 med og uten parkeringsv

Post by Needforspace »

Flott med beskrivelse og tips. Enda bedre med bilder.
Angående forskjeller, jeg mener at de originale parkeringsvarmerene er på 5kw og kjørevarmer som "alle" har er på 3kw.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
MostlyHarmless
-
-

Post by MostlyHarmless »

Hei,

Ja - jeg skulle ønske vi hadde bedre tid til bilder - særlig savner jeg bilder av delenummer på lokket med elektronikken.
- men som sagt så begynte det å regne i Oslo mens jeg reparerte/samlet deler som fungerte - så målet ble å få bilen sammen før det begynte å hølje i Bærum. Det var allerede mørkt så det spilte ingen rolle.... :-)

Så jeg har dessverre ikke noe bilder - og det fantes ikke noe klistremerke på utsiden med D3WZ eller modellnavn noe sted. De ser klink like ut - bare at det kommer to ledninger ut av den jeg har i nye bilen - og bare en ledning ut av den som stod i gamle-bilen.

Som sagt - det eneste som er forskjellig er to løse ledninger som går inn i den sorte "forseglingen" av elektronikken i lokket som ikke er på gamle-bilen. Alt annet mekanisk er helt likt.... ja unntatt de j.... stjerneskruene vi måtte borre ut.... nye eberen hadde heldigvis torx. Men bytte fra stjerne-skruer til torx og disse to løse ledningene (som samles i en ekstra to-polet kontakt) er eneste forskjellene. Alle delenummer var like på de mekaniske tingene / brennkammer.

Hvis jeg åpner dette igjen - skal jeg se om jeg rekker å ta bilder.

mvh.
Arild
MostlyHarmless
-
-

Post by MostlyHarmless »

Needforspace wrote:Flott med beskrivelse og tips. Enda bedre med bilder.
Angående forskjeller, jeg mener at de originale parkeringsvarmerene er på 5kw og kjørevarmer som "alle" har er på 3kw.
Jeg tror du har rett. Et søk på D5WS ga meg noen treff på ebay som har to ledninger.

edit: Vet ikke hvor lenge linken er gyldig på ebay - men her er et bilde av en D5WS med to ledninger. Min hadde riktignok to flate lokk og ikke som denne med ekstra utbuling.
http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/ ... w/$_57.JPG
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Yngve overtok det jeg hadde av eber. Inkl monteringsanvisning. Der kan dere sikker finne tips.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Skal se hva jeg finner, melder til deg, Arild såsnart jeg har noe matnyttig.
DennisTv
Car: T4 1999
Phone: 91713151

Post by DennisTv »

Ser ut som at den er for å gi en vannpumpe strøm når den blir brukt som parkeringsvarmer.
https://www.butlertechnik.com/downloads ... manual.pdf

Jeg byttet fra D3 til D5 i min T4, det var plugg & play :-) husker ikke hva jeg gjorde med den ledningen.
D5 er litt høyere enn D3 men den passet fint i holderen. Og bilen blir så fort varm nå.
Har montert en bryter på den så den ikke fyrer på korte turer og så har jeg mulighet for å fyre den på sommeren i gang i blant, så den ikke setter seg i løpet av 7 månder uten kulde. Kan ikke bruke den som parkeringsvarmer, den jobben gidder jeg ikke å gjøre.
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

MostlyHarmless wrote:Hei,

Jeg har søkt litt etter om det er forskjell på Eberspacher for T4 med "motorvarmer" og "parkeringsvarmer", men ikke funnet at det er forskjeller.

Vi hadde en liten prat om dette i Drammensgjengen - og alle mente at det er bare en Eber i disse bilene.

På Eberen i min "nye" T4 knakk stussen til eksosen slik at den varme eksosen kom litt uheldig ut - så jeg ønsket å bytte med Eberen fra gamlebilen.

I går fikk jeg mye god hjelp fra BussMarius til å bytte - og når alt var demontert var det lett å telle en ledning mer på Eberen som vi tok av nybilen i forhold til Eberen jeg hadde liggende fra gamlebilen... pokker...

Etter å ha studert litt forskjeller og likheter, kom vi frem til at selve brennkammeret og alt utenom toppen med selve kontrolleren var likt. Eneste forskjell er at elektronikken i 2002-modellen min med parkeringsvarme trenger to ledninger mer enn 2000-modellen med kun vannvarmer.

Noen som vet hva disse er til - og hva som er betegnelsen på disse to Eberene? Jeg finner bare bilder på google av den med bare en ledning og stor kontakt. Jeg finner ingen Ebere for T4 med to ledninger med en stor og en liten kontakt.

mvh.
Arild

PS. Etter å ha tatt en liten tur hjem til loddebolt og krympestrømper fikk jeg flyttet elektronikken fra nye-eberen til midt-delen i gamle-eberen (eksos-stussen er i midt-delen), og vi rakk å montere bilen ferdig 5 minutter før regnet hølja ned - men jeg hadde det varmt og godt mens jeg kjørte hjem :-)

Tusen takk for hjelpen BussMarius !!!!!
- timen hos Brastad er avlyst - så da håper jeg han skrur på din bil i steden :D
"Orginalt" har T4 Tdi fra 96-2003 blitt levert med tre typer Eber,

Gammel tillegsvarmer D3Wz 25 1864 (har stjerneskruer som holder Topp til brenner)
Ny tillegsvarmer D3Wz 25 21 21 (har torx skruer i lokket)

Parkeringsvarmer i fra VAG var en D4Ws 25 2123 (denne hadde den vanlige kontakten og en kontakt med to ledninger til sirkulasjons pumpe)
Om denne er levert i flere varianter vet jeg ikke. Har aldrig skrudd på en T4 med orginal parkeringsvarmer. Har bilen 7 dagers ur innfelt i dash er det
meget sansynlig at dette er en bil med parkeringsvarmer fra fabrikk, Biler med D4Ws har heller ikke "rele" boksen som kom med ombyggingsettene til D3Wz.

Lykke til videre med varme i bilen!
Litt info finnes her http://www.t4-wiki.de/wiki/Zuheizer
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
MostlyHarmless
-
-

Post by MostlyHarmless »

Torle wrote: "Orginalt" har T4 Tdi fra 96-2003 blitt levert med tre typer Eber,

Gammel tillegsvarmer D3Wz 25 1864 (har stjerneskruer som holder Topp til brenner)
Ny tillegsvarmer D3Wz 25 21 21 (har torx skruer i lokket)

Parkeringsvarmer i fra VAG var en D4Ws 25 2123 (denne hadde den vanlige kontakten og en kontakt med to ledninger til sirkulasjons pumpe)
Om denne er levert i flere varianter vet jeg ikke. Har aldrig skrudd på en T4 med orginal parkeringsvarmer. Har bilen 7 dagers ur innfelt i dash er det
meget sansynlig at dette er en bil med parkeringsvarmer fra fabrikk, Biler med D4Ws har heller ikke "rele" boksen som kom med ombyggingsettene til D3Wz.

Lykke til videre med varme i bilen!
Litt info finnes her http://www.t4-wiki.de/wiki/Zuheizer
Hei og takk for opplysende opplysninger!

Ja - bilen har 7 dagers ur innfelt i dashen. Tyskeren har hatt skrivekløe når han fylte ut avkrysningsskjemaet på tilleggsutstyr. Skulle gjerne hatt org montert luftvarmer bak også.... men bilen har noen år i finnmark - så da fikk den en fjernstyrt webasto bak.

Nå er bilen tilbake i Oslo - og jeg fryser ikke veldig om vinteren nei :-)
Post Reply