'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Inspirert av en tråd her om dieselvarmere måtte jeg jo sjekke om jeg fikk liv i varmeren min. Det er en Eber D2L, altså den "mellomstore" luftvarmeren som henger under skyvedøra på blant annet Westfaliabilene. 2,3 kW skal den gi, og etter hva jeg husker fra den jeg hadde i den røde Coachen var det nok i massevis til en mild nordnorsk kystvinter.

Varmeren hengte jeg opp under bilen for et par år siden og testet igrunn bare at det elektriske virket dengang da. Nå fant jeg imidlertid frem pumpe, slanger og T-stykke og gikk løs på drivstofftilførselen. Monterte pumpa godt gjemt oppunder gulvet og strakk slange bak til motorrommet og koblet meg til rett før dieselfilteret. Lirer forresten på om varmeren burde hatt sitt eget filter?

Etter mange forsøk med å slå varmeren på og av (den går bare i ca 30 sekunder hvis den ikke får diesel) så jeg endelig at det skjedde noe i plastslangen mellom pumpe og varmer. Og til slutt tente den. Den røykla hele gårdsplassen med gråhvit røyk, typisk for uforbrent diesel. Alle som har hatt et par gåene glødeplugger vet hvordan det ser ut før alle sylindrene er i gang... Og så gikk den i ca ett minutt før den stoppet. Ventet en stund og prøvde på nytt, og akkurat det samme gjentok seg. full stopp etter ett minutt.

Hmm, inn og sjekke bruksanvisningen Hvis alt annet mislykkes: RTFM

Og der stod det jammen et interessant avsnitt om pumpeplassering. Den må ikke stå vannrett (som jeg selvsagt hadde montert den) med må ha ut-stussen pekende minst 15 grader oppover. I tillegg må det ikke være sløyfer på tilførselen der et kan samle seg luftobler. Jaggu hadde jeg det og. Etter en justering med en annen slange og noen strips var pumpe og tilførsel mer i henhold til anvisningen.

Nytt startforsøk. Like mye røyk som sist, men nå gikk varmeren i flere minutter uten å stoppe. Til slutt slo jeg den av for å ikke påkalle brannvesenets oppmerksomhet. Lot den stå på kaldluft i noen minutter før jeg noe skeptisk startet den igjen. Ny røykutvikling, men noe mindre enn sist, så da tok jeg sjansen på å la den gå litt lengre. Etter et kvarters tid var det minimalt med røykutvikling, jeg tror jaggu den har brent seg ren :-)

Fornøyd med dagens innsats.
OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Min er også viftekjølt men det er ikke mulig å høre viften. Den er bitteliten og veldig stille.
Kjekt å vite. men jeg tror igrunn at 10A får holde.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Jeg har en 8A fra tema i bilen sammen med en 2A til startbatteriet. Holder i massevis.
Uttaket til dieselvarmeren tok jeg etter filteret og med en manuell håndpumpe foran for evt lufting. Måtte nesten til med det på søndagen på Bus Camp. Da hadde varmeren gått i ca 25 timer uten at motoren hadde gått. Den hadde sikkert dradd inn noe luft bakveien gjennom pumpa.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

I dag startet varmeren uten problemer på første forsøk, og med minimalt med røyk. Har nå også lagt opp permanent strømtilførsel til den ifra sikringsrekka under passasjersetet. Monterte også inn et sigaretttenneruttak ved siden av kjøleboksen med egen sikring til denne. Det er lys inni uttaket, men ingen separat tilkobling for dette, må sjekke hvor mye strøm det drar før jeg lar det stå på kontinuerlig. Har også planer om et par slike eller evt USB-uttak lengre baki bilen, men må som sagt sjekke hvor mye strøm dette drar før jeg bestemmer meg for hvordan det bør kobles.

Image

Må montere slange på uttaket, og dyse i veggen under setet. Fant ut at Webasto har slike i beige:

Image

Image

Image
Last edited by OddN on 08 Nov 2018, 19:46, edited 1 time in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Og da er det bare å gå i gang med resten av forbrukerne som skal kobles via campingbatteriet.

Har nå led i alle kupelys. Selv om jeg bestilte "warm white" var det ikke alle som stemte like bra. Fikk først noen med et grønnskjær som ikke var ok. De vises på høyresiden her:

Image

Men nå er alle byttet til ekte warm white:

Image

Det Passatlyset i midten har slike Ambiente-dioder, altså røde lysdioder som gir et svakt indirekte rødt lys i bilen. Var litt skeptisk til dette i begynnelsen, men etter å ha hatt det i Touranen en stund oppleves det som veldig behagelig. Lurer på om jeg skulle hatt noe sånnt baki bilen og... Nattlys rett og slett. Og det kan naturligvis diskuteres om rød er rette fargen, men det er relativt enkelt å bytte diodene til noen med andre farger.
Last edited by OddN on 08 Nov 2018, 19:46, edited 1 time in total.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Rød er rette fargen.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Rød er rette fargen.
Godt det er noen som er enig :wink:

Var litt redd for at det skulle bli for glorete. Men det er et veldig behagelig lys, Tenker jeg planlegger noen slike lyspunkter baki og... Veldig enkelt igrunn, må bare trekke en ekstra leder (i en original Passat er det koblet over instrumentlysene) til hvert enkelt kupelys. Har allerede gjort det til lyset framme.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Er planen min også, vet ikke nøyaktig hvordan og hvor, men det kommer.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

chills
Car: T3 1991 Syncro

Post by chills »

OddN wrote:Slik:

Image

...
Hvor stort batteri har du?

Jeg sliter med å finne et brukanes fritidsbatteri som passer inn under framsetet...
OddN
-
-

Post by OddN »

Kaller det fritidsbatteri men det er egentlig et vanlig startbatteri... Jeg har også lett etter et ordentlig fritidsbatteri som passer, men den forsenkede polplasseringen gjør det vanskelig å finne...
chills
Car: T3 1991 Syncro

Post by chills »

Ja, det virker som jeg blir nødt til å plassere fritidsbatteriet under baksetet. Og det er litt kjipt å bruke opp den plassen der.
OddN
-
-

Post by OddN »

chills wrote:Ja, det virker som jeg blir nødt til å plassere fritidsbatteriet under baksetet. Og det er litt kjipt å bruke opp den plassen der.
Enig. Jeg har til og med vurdert å kutte ut varmeapparatet bak for å få mer lagringsplass.

Men som en trøst, så fikk du faktisk biler originalt levert med ekstrabatteri under baksetet. Vel og merke bare hvis du bestilte en bensinbil med både ekstrabatteri og ABS-bremser. Da tar ABS'en all plassen under førersetet. :wink:
OddN
-
-

Post by OddN »

Så er også tilførsel fra fritidsbatteriet til stereo og kupelys lagt opp. Ikke så mange spennende bilder da alt ligger skjult under teppet.

Jeg fant frem til pluggen som i koblingsskjema heter T2c og som ligger rett bak sikringsboksen. Nappet ut kabelskoen som går til kupelysene (viktig å ta rett side av pluggen), satte på en original isolasjon og plugget dette sammen med kabelen jeg hadde strekt fra batteriet under setet. Ser fremdeles rimelig originalt ut etter inngrepet:

Image

Image

Image

Image

Men da begynner det også å bli klart for radioinstallasjon... Og hva skal man velge :?
Last edited by OddN on 08 Nov 2018, 19:47, edited 1 time in total.
Italjohn
-
-
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119

Post by Italjohn »

Flott jobbet. Hvor fant du denne "original" isolasjonen?

Hvis jeg skal komme med noen radio anbefalinger, så ville jeg selv ha valgt en av de nye 4x100W radioene fra Pioneer.

https://www.pioneer-car.eu/no/no/produc ... 4x_100w_=1

OBS: Ser nå at disse ikke har DAB!!
OddN
-
-

Post by OddN »

Italjohn wrote:Flott jobbet. Hvor fant du denne "original" isolasjonen?

Hvis jeg skal komme med noen radio anbefalinger, så ville jeg selv ha valgt en av de nye 4x100W radioene fra Pioneer.

https://www.pioneer-car.eu/no/no/produc ... 4x_100w_=1

OBS: Ser nå at disse ikke har DAB!!
Har vel hugget noen T3'er opp igjennom årene så jeg har en hel eske med diverse kabler og slike plasthylser til kabelskoene. Liker best at det ser originalt ut.

Skal sjekke ut Pioneer sine enkelt-din dab-radioer, har faktisk en slik i dobbeldin i Touranen, og bortsett fra et par detaljer liker jeg den godt.
Syncrovelle
Car: T3

Post by Syncrovelle »

Jeg har DENNE (KLIKK) Pioneer spilleren og er fornøyd, fikk den på kampanje for 1700,- Når du skrur av alt "bling" i innstillingene er den ganske anonym. Den har DAB+, men jeg streamer mest så jeg har ikke brukt DAB så mye.

Hvis du bare streamer så ville jeg kjøpt en BLUETOOTH (KLIKK) forsterker.
Coach 1,6TD
OddN
-
-

Post by OddN »

Syncrovelle wrote:Jeg har DENNE (KLIKK) Pioneer spilleren og er fornøyd, fikk den på kampanje for 1700,- Når du skrur av alt "bling" i innstillingene er den ganske anonym. Den har DAB+, men jeg streamer mest så jeg har ikke brukt DAB så mye.

Skal se litt nærmere på den... Ellers så har jeg funnet en Blaupunkt Dortmund som også har Dab+ og er Android kompatibel, men det er litt dyrere.

Hører mye på radio (P6 Rock er fast kanal i Touranen), men bruker også Spotify noe (ikke så mye i bilen enda, men det blir nok mer etter hvert som denne blir turbil.
Italjohn
-
-
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119

Post by Italjohn »

Syncrovelle wrote:Jeg har DENNE (KLIKK) Pioneer spilleren og er fornøyd, fikk den på kampanje for 1700,- Når du skrur av alt "bling" i innstillingene er den ganske anonym. Den har DAB+, men jeg streamer mest så jeg har ikke brukt DAB så mye.

Hvor kjøpte du den?

https://bilradiospes.no/produkter/bilst ... h-x8700dab
Syncrovelle
Car: T3

Post by Syncrovelle »

Thorshovbil, som er blitt kjøpt opp(?) av T.Hansen (KLIKK)

Kampanjen er over nå, men plutselig blir det salg pga oppkjøpet.
Coach 1,6TD
OddN
-
-

Post by OddN »

Hadde opprinnelig lagt opp releer til lysene oppunder dashbordet for å kunne bruke benytte originale kabler og sikringer til nær og fjernlys. Når det nå ble Projekt Zwogrill, og etter hvert ekstra fjernlys, samt tåkelys, som alle må ha strøm, tok jeg likegodt å gjorde om på hele opplegget. Brukte en del av sikringsholderen under passasjersetet til lys, disse sikringene får da tilførsel fra startbatteriet. La deretter opp fire 6kvadrat kabler frem til en relerekke bak grillen, slik at hvert lyktepar får sin egen tilførsel. Brukte så adapterpluggen fra Projekt Zwo i den originale H4 kontakten til styrestrøm for releene. Må vurdere om jeg skal legge en sløyfe inn i bilen til bryter for ekstralysene. Blir vel uansett en bryterrekke der til arbeidslysene så en fra eller til spiller ikke så stor rolle. Tåkelyktene har enn så lenge LED pærer så de trenger strengt tatt ikke rele i det hele tatt, men når jeg først var i gang la jeg opp til de og. Hvem vet, kanskje jeg putter ordentlige pærer i de en vakker dag. Eneste bakdelen med opplegget som det er nå er at det bare er en sikring for hvert lyspar. Så blir det noe feil på det ene nærlyset så blir begge mørke. Eneste måte å unngå dette på måtte være separate sikringer framme, dimensjonert sånn at de skal ryke før sikringen under setet. Alternativt måtte jeg ha lagt opp separate tilførsler til høyre og venstre side, men da begynner det å bli alvorlig mange kabler under bilen...
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

For og i mot uansett, men når var det sist en sikring gikk uten at det var noe menneskelig feil ute og gikk?
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:For og i mot uansett, men når var det sist en sikring gikk uten at det var noe menneskelig feil ute og gikk?
Nei du kan så si...

Jeg kan nok telle på en hånd, ja kanskje til og med på en finger de gangene jeg har hatt en hovedlyspære som har gått på en sånn måte at den har tatt sikringen samtidig. Det kan skje, men behøver slett ikke å skje på denne bilen i min levetid. Jeg lar det nok være som det er...
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Jeg hadde ikke stusset på det heller
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Jeg prøvestarter dieselvarmeren ca hver gang jeg er ute og jobber på bilen, og den fungerer upåklagelig hver gang. Bortsett fra i går. Da hørte jeg den startet, men etter ca 30 sekunder ble det stilt. Nytt forsøk og samme resultat. Hmm, sjekket dieselslangene og ingen synlig luft der. Sjekket spenningen på fritidsbatteriet og det var under 11 Volt. På med Defakabelen sånn at jeg får lading og nytt forsøk. Og med 14V ladespenning på batteriet starter varmeren på første forsøk. Kjekt å vite.

Lot den gå en stund sånn at det ble god temp inni bilen og skrudde ned termostaten. Den har jo ikke noen gradeinndeling, bare en skala fra 1 til 7. Og på 3 hørte jeg dieselpumpa endre takt. Sånn som jeg har forstått dette så har dieselvarmeren to trinn; halv og full effekt, og når det innstilte temperaturnivået er nådd så går den ned til halv effekt. Så går den opp igjen på full effekt når temperaturen har sunket litt. Noen som kan bekrefte at det skal være sånn på en D2L?

Har også lurt på om jeg skal montere timer i tillegg til termostaten. Noen Westfaliabiler hadde begge deler, men jeg har enda ikke sett en Multivan med begge. Jeg har et par varianter liggende:

En slik:

Image

Har dessverre ikke braketten til T3-dashbordet, og selv om det står Webasto på den bør den kunne brukes til Eberen også.

En slik:

Image

Universaltimer til å henge under dashbordet.

Og et par forskjellige Defa-ur. En slik:

Image

Og en større som jeg ikke finner bilde av i farta.

Men Westfaliabilene har timeren plassert under baksetet. Har aldri skjønt den plasseringen... Men kanskje har den en logisk forklaring. Helst tror jeg at jeg ville hatt den i/under dashbordet, men det er kanskje gode argumenter for å ha den baki?

Noen med erfaring fra Westfaliabiler med timer baki?
OddN
-
-

Post by OddN »

Finleste denne: http://flyelectronics.eu/westfalia/Eber ... Manual.pdf

Og der står det at varmeren går ned på ca kvart effekt (600W) når angitt temperatur er oppnådd. Full effekt er ca 2300W.

Bensinvarmeren slår seg helt av i samme periode. Har vel noe med at det skal mer strøm til for å starte dieselvarmeren på nytt hver gang.
Post Reply