Nok en AXD problemtråd

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Ølle

Nok en AXD problemtråd

Post by Ølle »

Hei :)

Ser at det er flere tråder som tar opp motortrøbbel på T5 med 2.5 turbodiesel. Men flere av disse er ikke helt konkluderende og treffer ikke mitt problem helt 100%.

Er nå eier av en T5 med 2.5 AXD og 4motion fra 2005 med 203 000 km på telleren. Ved litt last på motoren, f.eks. 5 gir opp en bakke får jeg en voldsom risting i hele bilen på ca. 1800 - 2000 o/min. - Slik som mange beskriver.

Har fra tidligere hørt mange fortvile seg over dobbeltmasse-svinghjul. Etter et raskt søk på nettet tenkte jeg at ristingen kunne komme fra et dårlig svinghjul. Nå i etterkant er jeg mer i tvil. Men uansett; tok ut motoren, fant et dårlig svinghjul (mer slark enn det produsent aksepterer), byttet svinghjul og satte motoren tilbake i bilen.

Mens jeg var i gang ble deler som clutch, slavesylinder, vannpumpe, luftfilter og dieselfilter også byttet.

Væsker ble fylt på, inkludert diesel på dieselfilteret. Tenning ble slått av og på en del ganger før første startforsøk.

Ved startforsøk drar startmotoren motoren fint rundt men motor starter ikke. Etter kort tid med kinning begynner glødelampe å blinke. Med Biltema sin VAG feilkodeleser finner jeg følgende feilkode:

18072
KWP2000
"Control Circuit for PD Injectors: Electrical Malfunction: P1664"

Oppsummert: Jeg har en AXD som ikke starter og når jeg en vakker dag får start tror jeg ikke nytt svinghjul har løst riste-problemet.

Tråder her inne peker i flere retninger når det gjelder risting like under 2000 o/min:

-EGR som har gjort turbolader skitten -> Overboost
-Slitt kamaksel
-Slitte injectorer
-Og kanskje mest aktuelt for min del: Dårlig kontakt mellom styring og injectorer.

Noen som har noen tips eller en oppskrift på hvordan jeg kan feilsøke?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Nok en AXD problemtråd

Post by Der Postmeister »

Hørtes ut som om du har gjort en voldsomt overdrevent jobb for å bytte et svinghjul, så mitt beste tipset egentlig å se over at alt du har tatt av er satt på plass og at det er kontakt i alt som skal ha det.
Ellers har jeg hørt at det har vært en del som har bytta ut ledningsnett til dyser.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Ølle

Post by Ølle »

Oppdatering:

At motoren ikke fyrte viste seg å være en tullefeil: Multikontakten var ikke festet skikkelig (rotert fra feil spor slik at kontakt ikke gikk langt nok inn).

Det kjekke er at jeg kan rapportere at nytt svinghjul har fjernet ristingen beskrevet ovenfor :)
Raspert
Car: T5 2.5

Post by Raspert »

Merket du noen forskjell på om bilen var varm eller kald du? Min rister også i motbakke, men kun når motor blir varm så jeg har egentlig utelukket svinghjulet. Men nå er også det meste ellers utprøvd.
Ølle

Post by Ølle »

Merket ingen forskjell på om motor var varm eller kald (men for min del møter jeg først en tung motbakke etter ca. 10 minutters kjøring + jeg forsøkte å unngå ristingen så mye som mulig ettersom det gjorde vondt langt inn i sjelen)
Post Reply