Ser at det er flere tråder som tar opp motortrøbbel på T5 med 2.5 turbodiesel. Men flere av disse er ikke helt konkluderende og treffer ikke mitt problem helt 100%.
Er nå eier av en T5 med 2.5 AXD og 4motion fra 2005 med 203 000 km på telleren. Ved litt last på motoren, f.eks. 5 gir opp en bakke får jeg en voldsom risting i hele bilen på ca. 1800 - 2000 o/min. - Slik som mange beskriver.
Har fra tidligere hørt mange fortvile seg over dobbeltmasse-svinghjul. Etter et raskt søk på nettet tenkte jeg at ristingen kunne komme fra et dårlig svinghjul. Nå i etterkant er jeg mer i tvil. Men uansett; tok ut motoren, fant et dårlig svinghjul (mer slark enn det produsent aksepterer), byttet svinghjul og satte motoren tilbake i bilen.
Mens jeg var i gang ble deler som clutch, slavesylinder, vannpumpe, luftfilter og dieselfilter også byttet.
Væsker ble fylt på, inkludert diesel på dieselfilteret. Tenning ble slått av og på en del ganger før første startforsøk.
Ved startforsøk drar startmotoren motoren fint rundt men motor starter ikke. Etter kort tid med kinning begynner glødelampe å blinke. Med Biltema sin VAG feilkodeleser finner jeg følgende feilkode:
18072
KWP2000
"Control Circuit for PD Injectors: Electrical Malfunction: P1664"
Oppsummert: Jeg har en AXD som ikke starter og når jeg en vakker dag får start tror jeg ikke nytt svinghjul har løst riste-problemet.
Tråder her inne peker i flere retninger når det gjelder risting like under 2000 o/min:
-EGR som har gjort turbolader skitten -> Overboost
-Slitt kamaksel
-Slitte injectorer
-Og kanskje mest aktuelt for min del: Dårlig kontakt mellom styring og injectorer.
Noen som har noen tips eller en oppskrift på hvordan jeg kan feilsøke?