'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Enda ett trekk montert:

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Baksetet ferdig trekt:

Image

Er rimelig fornøyd med "foryngelseskuren" :D

Nå ser den ut som en ekte -91 Multivan, i allefall baki.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Ser jo helt ny ut! Må få stappet inn noen dekk og en girkasse så ting normaliserer seg nå. :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Ser jo helt ny ut! Må få stappet inn noen dekk og en girkasse så ting normaliserer seg nå. :wink:
Huff og huff.

Nei, nå blir det strengt regime på hva som fraktes i bilen. Ikke som før hvor det var både dekk, girkasser, sementsekker og lekablokker og alt mulig annet rart.
Italjohn
-
-
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119

Post by Italjohn »

Slenger meg med på Needforspace sin kommentar :-)
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Skjønner at vi her får enda en asfaltsyncro!!!!! :-o

Begynner å bli mange nå ;-)

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
OddN
-
-

Post by OddN »

ducce999s wrote:Skjønner at vi her får enda en asfaltsyncro!!!!! :-o

Begynner å bli mange nå ;-)

Sent fra min E6553 via Tapatalk
Neida. Blir nok en del skogsveier og fjellturer på små smale grusveier men de verste gjørmehullene og steinurene holder jeg meg nok unna. Satser på at dekkdimensjon og heving gir gode nok angrepsvinkler...
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Needforspace wrote:Ser jo helt ny ut! Må få stappet inn noen dekk og en girkasse så ting normaliserer seg nå. :wink:
Dette har jo nå blitt en Multivan så da må den brukes til masse forskjellige ting. Transport av dekk og girkasser er av de ting det er viktig å få transportert.
OddN
-
-

Post by OddN »

Buss Marius wrote:
Dette har jo nå blitt en Multivan så da må den brukes til masse forskjellige ting. Transport av dekk og girkasser er av de ting det er viktig å få transportert.
Ingen fare. Første oppdrag blir å frakte de gamle forsetene og alle setetrekkene til Drammen på mandag.
OddN
-
-

Post by OddN »

Var inne på Günzl sine sider og surfet, det kommer stadig nye kjekke saker der. Nå har han myggnetting i metervare, så da er det mulig å reparere nettingen i frontvinduet i hevetaksduken:

https://www.vwbusshop.de/epages/GuenzlC ... /333000305

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Siden jeg må levere ifra meg multivan setene på mandag så har jeg funnet en midlertidig løsning frem til Recarostolene er trukket om. Overtok to brune Coach stoler i litt variabel forfatning. Den ene har nå fått noen gamle (men rett årgang) Multivantrekk supplert med et Coach armlene:
Image

Image

Som en bonus så passer det nye Multivanstoffet mye bedre til GL-innleggene i dørtrekkene.

Noen som har tips til hva jeg skal bruke til å rengjøre seteputa? Er det bare å få lånt seg en rensemaskin?
OddN
-
-

Post by OddN »

Image

Lurer forresten på om jeg har klart å snu brakettene til armlenene opp ned. De skrår merkbart mer utover enn det jeg husker fra Coachen. Også i oppslått stilling peker de mer utover fra seteryggen enn jeg kan huske de skulle gjøre.
OddN
-
-

Post by OddN »

Prøvetur i går til Drammen på nye skilter. :D

Turen bekreftet vel igrunn det jeg regnet med, nemlig at et ladetrykk på maks 0,6 bar er i snaueste laget for å si det mildt. Selv på returen uten ekstra Multivansetelast gikk det tregt opp bakkene. Og siden pumpa ikke er rørt siden den ble justert til et ladatrykk på 1 bar, så produserte den mengder med svartrøyk i tredjegir på tur opp Oslofjordtunnelen. Så ladetrykket må definitivt justeres opp igjen.

Lurer også på om jeg har litt ulik camber foran, da bilen hadde en tendens til å trekke til høyre. Ikke mye, men nok til at det skal sjekkes ut. Kan selvsagt være dekktrykket også, for jeg kan ikke huske det var så merkbart med vinterdekkene som sto på frem til forleden dag. Har "bittelitt" lavere offset på sommerhjulene, og det kan jo være det som gjør at det merkes så godt nå.

Ellers var det en fornøyd nye eier som overtok de gamle Multivansetene. Setenes første eier, Ursula fra München, skulle bare visst at setene hun kjøpte i 1986 (jada, hun kjøpte faktisk en hel Multivan) får nytt liv ikke bare en gang men nå faktisk for andre gang.
OddN
-
-

Post by OddN »

Litt småtterier ble det i dag og. Den lille lomma på siden av klappsetet har vært opprevet siden før jeg kjøpte Multivanen som denne innredningen sto i, og det har irritert meg. I dag tok jeg mot til meg og begynte å demontere setekassen. Det var ikke på langt nær så vanskelig som jeg hadde fryktet det ville være med over 30 år gammel sprø plast. Lagde ny plate i abs-plast og trakk denne med original Saigabeige skai.

Fra sånn:

Image

Til sånn:

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

En annen liten men likefullt iøynefallende detalj er metallskinna som holder teppet i midtgangen. Et par av skruene knakk den gangen da jeg skiftet tepper i bilen og så har jeg aldri kommet over er en ny. Men når jeg nå først hadde originalskaien fremme tok jeg en tynn eikelist og trekte med skai. Ikke 100% originalt, men mye bedre enn at teppet står og geiper...

Image

Men kanskje burde jeg ha brukt den mørkebrune skaien i stedet.?
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Ser bra ut dette, ser ut til at sikkerhetsbeltelåsen er festet ved samme punkt som førersetets lås, er dette originalløsning?
I orienteringen jeg fikk i forbindelse med at jeg søkte om å få lage egne festeløsninger så skulle vert enkelt punkt tåle 500kg i belastning uten deformering, 1000kg om to belter hadde feste i samme punkt. Dette er kanskje ikke gjeldende om løsningen er typegodkjent fra før da.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Ja det er originalt på Multivan. Har aldri lest typegodkjenningen for Multivan men regner med det er godt nok når det er originalt.
OddN
-
-

Post by OddN »

Tok en liten karosseriøkt i dag. Armert med Dremel, Scotchbrite og boremaskin gikk jeg løs på nederste del av karosseriet imellom hjulbuene. Det var mye småflekker med rust, og noen større. Samt en del rød rustbeskyttelsesgrunning ifra forrige gang det ble gjort noe slikt. Når ejg tenker meg om så var faktisk den røde grunningen på bilen allerede da jeg kjøpte den, så man må kunne si at det har holdt relativt godt.

Ingen gjennomrusting hverken på høyre eller venstre side, og jeg ble positivt overrasket over hvor bra den lange karosseriskjøten nede på venstresida så ut da den bare ble pusset ren. Nå er alle tidligere rustflekker satt inn med Brunox, bart metall er grunnet med sinkspray, og alt har fått et lag med svart steinsprutbeskyttelse. Men så ble jeg litt i tvil... La det være svart, eller lakke over med Tizianrød? Må innrømme at jeg heller litt imot siste alternativ.

Image

Image
4x4syncro
-
-
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695

Post by 4x4syncro »

Hadde prøvd å lakke det tilbake i fargen til bilen :D
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
OddN
-
-

Post by OddN »

4x4syncro wrote:Hadde prøvd å lakke det tilbake i fargen til bilen :D
Ja, jeg tror nok at det blir løsningen her.
OddN
-
-

Post by OddN »

Kom på at jeg har liggende en sånnt syncro-klistremerkestripe som skal være nederst på karosseriet. Det er jo også en løsning. Men det gjør seg kanskje også best med rød bakgrunn.

Den vises jo bra på en hvit bil:

Image

Vet ikke hvordan det hadde blitt med svart bakgrunn, ei heller med Tizianrød...
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Rødt. Utvilsomt.
Bilen har bra buk og det må vise ;)
Hans Sæle
OddN
-
-

Post by OddN »

Har skrudd litt opp på ladetrykket så nå har jeg 0,7 bar. Fortsatt litt lite men var en tur på Ekebergmarkedet lørdag og da gikk det greit å holde 100 på motorveien. Men svart røyk i oppoverbakkene forteller at det er litt igjen å gå på før jeg er der jeg var med den forrige turboen.

Får ta og justere enda litt før jeg legger ut på langtur i morgen mandag.
OddN
-
-

Post by OddN »

Endelig begynner ladetrykket å ligne noe...

Tok et par runder på wastegaten i dag, og en rask prøvetur i testbakken hjemme forteller meg at turboen nå lader 0,9 bar på full gass i tredjegir fra ca 3000 omdreininger. Trykket spretter kjapt opp til 0,6 med det samme jeg gir gass, og så stiger det til 0,9 ved nevnte 3000 omdreininger og ligger der til over 4000 omdreininger.

Bilen var merkbart sprekere nå enn den var på lørdag.

Det får være ok ladetrykk så lenge jeg ikke har ladekjøler.
OddN
-
-

Post by OddN »

Og så oppdaget jeg at de nederste popnaglene som holder gangstercapsen hadde en anelse slakk. Regner med dette kommer av at de nå også holder vekta av led-bjelken. Så nå har jeg boret opp og satt i en ekstra nagle sånn at det nå er fire på hver side, og byttet ut alle med nagler i rustfritt. De var i allefall et lite mareritt å montere med den tangen jeg har, så at dette er kraftigere saker enn de gamle alu-naglene er det ikke tvil om. Får håpe det holder. Og hvis ikke så har jeg led-bjelkebrakettene liggende.
Post Reply