Ryggelys

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
radius

Ryggelys

Post by radius »

Hva med denne: Kona klager over at det er dårlig ryggelys på T4n. Jeg er for så vidt enig, men før jeg skrur fast et hvitt tåkelys der bak: Er det noen som har prøvd å erstatte det ene røde tåkelyset med et tilsvarende med hvitt glass, og koble det til ryggelyset med ei sterk pære?? Hadde jo vært mye finere... Er det ellers bedre lys i ei lexuslampe, kanskje? Stilen passer ikke helt, men hva gjør man ikke?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Hvorfor koble opp? Bare å kjøpe tåkelys med hvitt glass(finnes å få tak i) og sette inn 21W pære. Da skrur din kone på dette med å bruke tåkelysbryter og du kan la være, så blir alle fornøyde? Bortsettfra de som ligger bak når din kone har glemt å skru av...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
radius

Post by radius »

Den var ikke dum! :idea:
dottNett

Post by dottNett »

Likte ideen da jeg selv også synes det kan bli litt blast med lys bak bilen. Men hva om man skulle komme ut for tåke og måtte kjøre med tåkelyset på? Vil det bli forvirrende og irriterende for de som kommer bak?
Kan ikke huske sist gang jeg kjørte med tåkebaklys så det blir jo ikke akkurat en dagligdags problemstilling da :lol:
Der Postmeister
-
-

Kan ikke tenke meg noe mer irriterende enn ett lysende tåkebaklys uansett hvor mye tåke det enn er... :evil:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
prinsatle
-
-
Phone: Ni 5 87 10 10

Post by prinsatle »

skulle vært forbudt ved lov det der ja.
på fire hjul i svinga
VIF
en by et lag
atle
radius

Post by radius »

Men hva vil gi best lys da, hvis en først skal være litt nøye? Bytte hele baklyset til lexusvarienten eller bygge om tåkelysa? Prisforskjellen blir jo "bare" 500,-. :?:
Der Postmeister
-
-

Hive en ekstra lyskaster under fanger og koble denne til bilens ryggelyskrets. :wink:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
radius

Post by radius »

Det enkle er ofte det beste. :mrgreen:
Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

Post by Jørre »

Har satt på lexus på caravellen nå......sliter med samme problemet, en 100 m bratt bakke opp til huset...mørk gruset veg...kjørte opp nå nettopp uten problemer.....de lyser opp godt....også til siden. Kan prøve og ta bilde av det...
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
Jørre
-
-

Post by Jørre »

Bildet ble litt rosa, fordi jeg hadde bremsen inne.....men det ble lettere og se bakover.

Image
T5 4 Motion 07

Jørn
radius

Post by radius »

Ser jo ikke så værst ut! Vi som bor på landet har nok et annet forhold til ryggelys en byfolk. Jeg har kjøpt et arbeidslys fra Hella som skal under fangeren. Med ei 100w H3 pære burde det gjøre susen. Kanskje jeg skulle sette på to? Det beste ville selvfølgelig være å montere dem over bakluka... Hadde en T3 som hadde bedre lys bakover enn forover 8) !
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Hadde en 1000 meter som ryggelys på en Mercedes kassebil på 70-tallet. Hadde ingen ryggelys bryter og de som blendet meg bakfra fikk en lekse som de husket lenge.
Lyset fikk stå i fred i to år til jeg ble stoppet i en kontroll i Namsos og jeg fikk bekjentskap med en som var ivrig i tjenesten. Jeg fikk valget om å skru det av eller miste skiltene og jeg valgte det første.
radius

Post by radius »

Det gjelder altså å holde en lav profil hvis man ønsker god sikt bakover! Løsningen er å gjøre som noen tvilsomme tohjulsryttere gjør med skiltet sitt, montere en lite motor som gjør at det vippes opp ved behov. Burde være en enkel sak å rigge til med lyskastere? For å sikre full anonymitet kan hele greia kobles til en fotocelle som gjør at lysorgelet bare dukker fram ved reversering etter mørkets frembrudd. Nå er det mulig at noen mener det ikke er verdt bryet, men de bor ikke i en sånn bakke som jeg gjør!
Forfatteren

Post by Forfatteren »

Hva med å sette inn ryggekamera? Velger man ett med "nattsyn" ser man bra uasett hvor mørkt det er der bak. På høyre side bak på bilen sitter en refleks, den ser ut akkurat som tåkebaklyset på venstre side men har ikke noen pærer eller ledninger. Inne i den dingsen kan man sette inn et slikt kamera, koble strøm fra ryggelyset like over og strekke en kabel fram til førerplassen og sette opp en liten skjerm. Funker greit og er kjempeflott når man skal parkere eller rygge på vriene steder.
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

radius wrote:Det gjelder altså å holde en lav profil hvis man ønsker god sikt bakover! Løsningen er å gjøre som noen tvilsomme tohjulsryttere gjør med skiltet sitt, montere en lite motor som gjør at det vippes opp ved behov. Burde være en enkel sak å rigge til med lyskastere? For å sikre full anonymitet kan hele greia kobles til en fotocelle som gjør at lysorgelet bare dukker fram ved reversering etter mørkets frembrudd. Nå er det mulig at noen mener det ikke er verdt bryet, men de bor ikke i en sånn bakke som jeg gjør!
Nei da. Bare sørg for at dette ekstra ryggelyset styres av bryteren i gearkassen. Har selv montert to ekstra lys under støtfangeren. Og politiet som jeg har snakket med mener at det er faktisk mer trafikksikkert enn uten! Er jo stort kjøretøy, og vi rygger jo med speil! Det er jo genialt å se hvor hjulene er i forhold til veikanten. Vurderer også å montere noen lyssterke dioder på skvettlappene foran.

Har hørt at det er et maksantall på 3 ryggelys, men det virker jo helt bak mål å sette en slik begrensning.

Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

Der Postmeister wrote:Kan ikke tenke meg noe mer irriterende enn ett lysende tåkebaklys uansett hvor mye tåke det enn er... :evil:
da skal du ta deg en tur på autobann i 150 km og plutselig inn i tåken...!
da blir du veldig glad for å se bilene foran deg MED tåkebaklys

koblet nettopp et halogen ryggelys oppe på innsiden av bakruten på en ford courier og det funket meget bra men det må lages en skjerming rundt
lykten og ut mot vinduet ellers lyser det opp varerommet også
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Hvem er det som ser så dårlig at de klarer å kjøre inn i tåken på 150 km/timen? Under slike forhold hadde jeg kun stolte på meg selv og ikke at en som er i tåken har husket å tenne på tåkelyset sitt.
Å kjøre etter forhold må være en gylden regel og se lenger enn panseret sitt. :D
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

poenget her er at det faktisk er bruk for tåkebaklys i gitte situasjoner og spesiellt i høy hastighet da ting skjer veldig fort....og en ting til..ved kjøring i utlandet setter ALLE på tåkebaklyset i tåke/kraftig regn for å unngå å bli påkjørt bakfra!!!
Last edited by 112wboxer on 31 Dec 2006, 01:07, edited 1 time in total.
Jørre
-
-

Post by Jørre »

Eller ryggelys....for og komme seg opp den bratte bakken.
T5 4 Motion 07

Jørn
Adax
-
-

Post by Adax »

siden vi sitter her og snakker om ryggelys så har je også et lite spørsmål . hvor sitter den ryggelys bryteren min har takka for seg og trenger å bli skiftet ut, ev pris på denne.
http://www.sportsbillosjen.com/

" Go out for a pointless drive!"
"Propello aeris tepesco plebis plaustrum"
"Dare to be different"
Post Reply