Caravelle til tur

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
krissh
-
-
Car: T4 1999 TDI Syncro

Caravelle til tur

Post by krissh »

Hei!

Er fersk på Caravelle og ville gjerne hatt noen tips ifb med kjøp av en slik. Er student og liker å dra på tur så kravene jeg har sett for meg er satt opp nedenfor. Innser at det blir vanskelig å oppnå alt men er ute etter beste kompromiss. Er også innstilt på evt å gjøre en del ombygging/tilpasning, derfor jeg er inne på forumet her.

- Relativt billig i drift, da den vil bli brukt til skolekjøring også. Ser for meg at en T4 er billigere i drift enn T3.
- Tak på 100.000 kr (ca)
- Plass til mye, type sykler (3-4), kajakk og ski pluss vanlig turutstyr. Regner med at en del av dette må på stativ/tak uansett.
- Fin turbil til meg og dama, men også kanskje gutteturer, ca 5-6 stk.
- Skibil. Tenker på Syncro. Er det mye ekstraproblemer med dette i forhold til vedlikehold, ekstra forbruk? Er det tilstrekkelig fremkommelighet med en med forhjulsdrift? Ikke snakk om terrengkjøring, men må ta sæ fram :-)
- Gjerne plass til å hive en madrass for to på gulvet en plass eller snekre ei køye om en ikke gidder sette opp telt.

Tenkte først på en seks-seter kombi, praktisk med skilleveggen som gjør at en kan stable litt mer baki. Her er det vel også mulighet for å få inn en madrass langs gulvet som stikker litt under baksetene? Vil dette gå både på kort og lang? Også plass til å innrede litt baki.

Har i det siste sett litt mer på buss nr. 1 (nedregistrert til 8 el 9-seter). God plass til fem med mulighet for flere. Kan evt lage et bord mellom benkene bakerst. Er det her langt nok til å lage en senge/madrass-løsning bakerst eller blir det for kort?

Mye ideer som svirrer rundt nå (og midt i eksamenstiden hehe) men har ikke så mye kjennskap til Caravelle så setter pris på alle tips.

mvh
Kristian
amubus
-
-

Post by amubus »

Liker du turer, så kanskje en multivan kan være tingen. feks en slik: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1501802 Her kan bakerste sete legges ned til seng. ellers er det bord mellom første seterad, som vender bakover og andre seterad.
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Skilleveggen er i veien om du skal kunne reise på tur og bo i bilen, da...

Kjøp en bil med 9 seter, og registrer den med 9 seter.

Deretter kan du fritt nappe vekk de setene du ønsker iht plan for turen :wink:
Om du kjører 8 kompiser eller alene til Hemsedal, så skulle ikke det bety noe fra eller til.

Jeg har sykkelstativ for å henge på hengerkula, gav vel 500,- for det men legger du i tusen til kommer du ut med et slikt som henger på bakluka og de er noe sikrere (ser jeg for meg).

Min bruker lite fuel, litt sliten og tørst for tiden men til vanlig er det vel rundt 0.7 (I think) på mila og for 2 tonn jern er det meget bra.

Har du 100 laken å svi av, kjøper du en for noe lavere sum, og forbereder den for resterende beløp etter egne behov 8)

mvh,
Yngve S
står på ei strand på Kreta imårra på denna tia av døgnet !
krissh
-
-

Post by krissh »

Hei,

Takk for tips. Tror kanskje multivan ikke er helt greia, har sett litt på den tidligere. Vil ha mulighet til å hive inn en del bagasje.

Ja, kom vel til at den skilleveggen er i vegen jeg også etter hvert.. Har lest litt på prosjektet ditt rudeboy, det ble ikke noe av sengeprosjektet? Du har vel en ex buss nr. 1, er det der plass til en seng (ca 180cm+) bak de tverrstilte setene (2+1)?

100 høvdinger er absolutt maks, slipper jeg unna med halvparten er det mye bedre for å si det sånn ;-) Er jo student, men skal til å selge leilighet, så får litt penger til overs.

Kristian
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

I buss nr 1 er det ikke plass til seng bak andre seterad. Tror ikke det er mer enn 1,4 meter. Du kan imidlertid brette fram ryggene på 2.seterad så dobbeltsetet blir flatt, og enkeltsetet blir nesten flatt. Da har du ca 2,4 meter fra bakluka og fram til forseteryggene. Da må du ha noe som bygger opp tilsvarende høyde bakover. I 95-mod eller nyere er det vippeseter bak, og disse funker sikkert fint som fundament for et sengeunderlag, som lett kan tas vekk når syklene skal inn. At de kan vippes opp er også en forutsetning for å få inn 3-4 sykler bak.

Alternativet er å ligge på dørken og stikke beina under 2-seteren, men da må du ligge rolig. Du kan heve 2-seteren med lengre bolter og mellomlegg for å få litt bedre plass under, men likevel blir nok det trangt for beina.

Buss nr 1 har plass til skiposene på gulvet, stikkende under 2.seterad.

Syncro som du spør om er fint, men drar nok noe mer drivstoff. Min bruker ca 0,8, så de store økningene er det ikke snakk om. Vær obs på at alle hjul må ha lik rulleomkrets (dimensjon og slitasje) på syncro, ellers får du problemer med viskosen og/eller girkassa på sikt. Det romler nok også litt mer fra drivverket på syncro, men det er jo ikke noe moro med lydløs bil. :D
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
krissh
-
-

Post by krissh »

Hmm ok, blir litt kort ja ;-) men dette vippbare setet er vel også på eldre utgaver, f.eks. denne? Kan dette flyttes til andre rad, fins det tilsvarende fester der?

Er det evt mulig å montere en T5 andrerad med hurtigfester direkte på setefestene i T4 eller må det lages nye fester? Ser bakseter.no har seter med hurtigfester. Er det da mye som må tilpasses for å få inn slike (2+1 på andre rad)?
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

krissh wrote:Hmm ok, blir litt kort ja ;-) men dette vippbare setet er vel også på eldre utgaver, f.eks. denne? Kan dette flyttes til andre rad, fins det tilsvarende fester der?

Er det evt mulig å montere en T5 andrerad med hurtigfester direkte på setefestene i T4 eller må det lages nye fester? Ser bakseter.no har seter med hurtigfester. Er det da mye som må tilpasses for å få inn slike (2+1 på andre rad)?
Sjekk i dørken om det er ledige hull i andre rad for gulvfestene til hel 3-seter slik som står i bilen du linker til.
Er det det, er det grei skuring å flytte på sofaen. :wink:

Og T5-fester er helt ulik T4. Både dørkprofil, fester og sofaer er helt forskjellig på de to bilmodellene.
Det går fint å montere T5-sofa i en T4, men det er litt mer arbeide. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

krissh wrote:Hmm ok, blir litt kort ja ;-) men dette vippbare setet er vel også på eldre utgaver, f.eks. denne? Kan dette flyttes til andre rad, fins det tilsvarende fester der?
Det du viser til er buss nr 5, og den 3.benkeraden der finner du vel på eldre utgaver også, ja. Det jeg mente var klappsetene i Buss nr 1 som er slik:

På eldre utgaver av Buss nr 1 står disse fast og blir dermed mer i veien ved frakt av last.

Jeg har nå både Buss nr 1 og Buss nr 5. Buss nr 1 er klart mest fleksibel i forhold til last, men Buss nr 5 har gode seter for 8 hvorav 6 plasser med 3-punktseler. Setter du inn en nyere rad som nr 2 bør du satse på en med integrert 3-punktsele for midtsetet. Da kan du jo få en fin kombinasjon av passasjer- og lastefrakt. Flytter du fram 3. benkerad fra en Buss nr 5 så minsker du litt muligheten for å stikke lange ting innunder setet, da 3.benkerad har et annet understell som sperrer mer.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Jeg hadde vell noe av samme tankene når jeg skulle kjøpe bil (hvis vi ser bort i fra maks-sum). Jeg endte opp med en 2,4d med forhjulstrekk (mye med tanke på forbruk egentlig). Det er vell en buss 1 med 9 seter (eller jeg har 8 i bilen nå).

Jeg hadde også en teori om soving i bilen. Vi har sovet 2stk en natt i bilen bak seteraden, og det var langt i fra behagelig, men det gikk. Tror det blir en annen kreativ løsning for fremtiden. Men jeg vet enda ikke helt hva. Men det er jo faktisk slik at den midterste seteraden kan løftes ut eller vekk når man skal sove.

Hadde store planer om å dra på biltur i sommer, så da ville det fremprovesere en løsning på problemet, men nå vet jeg ikke om jeg får noe ferie i sommer, så da er det ikke sikkert at jeg kommer til å finne ut av det. Men jeg er egentlig ganske overbevist om at det er en ganske fleksibel løsning hvis man skal lage noe kreativt.

Skal nevne at jeg også vurderte Multivan, men syns at løsningen ble litt for lite fleksibel i forhold til når man av og til skal ha med masse ting i bilen, som eksempelvis en del sykler, sekker og kanskje et par kasser med klatre og breutstyr. I tillegg så er ofte Multivan minst 10-20 høvdinger dyrere en en buss 1 i omtrent samme stand... Det får man jo eksempelvis minst ny reg.reim, vannpumpe etc. for isteden :)
Espen

Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Ville gått for en 2wd.Kort type, gjerne en buss nr.1
forhlulstrekkerene tar seg fint fram, og jeg syns de er bedre å kjøre, i alle fall de jeg har prøvd. Kan jo også være andre ting som har spilt inn, men det er jo et annet understell...
Kort type ser penest ut, og syns ogs at kjøreegenskapene til denne er best. Er jo tross alt slik den er konstruert for å være, den andre er en strekt utgave.
Buss nr.1 har en flekibel innredning om du skjelden kjører mer enn 5 personer. Sikkerheten i de bakerste klappsetene er nok ikke på topp, så det er greit å ikke bruke de for mye. De er også langt fra behagelige i lengden. (Har prøvd Stavanger-østlandet t/r)
Om den er nedregistrert til 9 seter eller mindre går den som personbil, og du kan ta ut og inn seter som du vil. 2+1 benken er det hurtigfeste på, noe som gir en enorm lastekapasitet/ plass for seng.
Seng kan nok også bygges over 2-seteren, som blir helt flat når den legges ned. Gamlingen hadde en slik i 5 år, vi var kjempefornøyd med innredningen.
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Velg en nr. 5 og lag / kjøp deg den sengen som fantes for montering på bakre seterekke. Da fikk du et tilnærmet flatt gulv over seteryggene når disse var lagt ned. Hadde noe slikt på min forrige bil, men har selvfølgelig ikke bilder. Før jeg fikk digitalkamera, sjø.

Gå for en TDi om du har midlene til det, forøvrig er det faktisk bra drag i 2,4D også. Noe mer småproblemer med topp-pakning, men det er ikke allverden.

Til turbruk er T4 kongebil. God plass, bra med nyttelast, sykkelholder på bakluken med plass til 4 sykler(godkjent for 75 kg) finnes. Skiholdere/ takboks..... Bare husk på at det finnes lave parkeringshus i Trondheim. Har kjørt meg inn der det ikke var mer enn 5mm klaring. Måtte slippe luft ut av hjulene for å komme ut. Det var feilskiltet...

Mulighetene er uendelige!

(Tror jeg skal begynne å selge VW.......)

Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
krissh
-
-

Post by krissh »

Mye bra tips her nå, kjempeforum! Får gå i tenkeboksen, men i morgen er det eksamen, og har brukt mer tid på dette enn å lese hehe :D

Tror jeg har en god løsning basert på buss 1 nå. Tenker på en snekret "kasse" langs høyre kant i bagasjerommet, hele lengden. Ca 30-40cm dyp og 1 m høy. Tror jeg skal få til en løsning med godt med oppbevaring, seng, skuffer og en liten benk/kjøkkenbenk i ett. Men må tenke og skissere litt mer, litt vanskelig uten å ha bilen. Får kanskje mekke en liten 3d-modell for å se litt bedre.

Tror også 2wd høres greiest ut, kanskje TDI.

edit: ikke sett så mye på buss 5 til nå, får se litt mer etter i morgen..
Sigg

Post by Sigg »

Livar skrev:
Seng kan nok også bygges over 2-seteren, som blir helt flat når den legges ned. Gamlingen hadde en slik i 5 år, vi var kjempefornøyd med innredningen.
Har du bilder eller kan du beskrive prinsippet for innredningen? Var det mulig å bruke seteraden uten å ta ut hele sengen?

Er det andre som har funnet en løsning hvor en har seng uten å ta ut første seterad?

Sigurd T
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

På Farsebook / Facebook er det en T4 Campers Convertion-gruppe som har noen bilder av T4 Transporters som har benker baki, fant en løsning jeg likte bra.

Ut over det er det HELG idag :D

mvh,
Yngve S
Post Reply