Sluppet fra 25 meter

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
T3Baard
-
-

Sluppet fra 25 meter

Post by T3Baard »

Jeg har vært på besøk i Notodden i 17 mai helga, og så denne utenfor brannvesenet der!
Den har vært sluppet ned fra en kran fra 25 meter, for å illustrere kollisjon, glemte å spørre om hvilken fart det skulle illustrere.

Fikk Kapslene fra denne :lol: var en del brukbare deler etter den :D
Image
Image[/img]
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Huff :( Var vel mye som kunne ha vært brukbart der...
Tage Vedal

T3-fan
Muffe

Post by Muffe »

For de uopplyste kan jeg opplyse om at et fall fra 25 meter tilsvarer ca. 80 km/h. 20 meter tilsvarer 70 km/h. Med andre ord en skikkelig smell.

Jeg kan jo kanskje dra opp igjen denne tråden: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=7779
Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

Post by Jørre »

Det måtte da for f...gå ann og finne en hiace til dette stuntet....makan til tullinger.
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Jørre wrote:Det måtte da for f...gå ann og finne en hiace til dette stuntet....makan til tullinger.
Hmm. De måtte vel finne en bil de kunne vise noe fram etterpå. :wink:
En bil der kun bakre støtfanger er gjenkjennelig, er vel ikke noe å se på? :wink:

Jeg har sett en T3 Syncro (helt standard bil uten noen form for kufanger etc.) som frontkolliderte med en Passat rundt -90, og den ble rettet opp igjen. Begge sjåførene påsto de hadde hatt rundt 80 rett før smellen, men hadde selvfølgelig bremset ned det de klarte før krasjet. Det gikk bra med alle. Den eneste "ikke-materielle" skaden var på schäferen som lå løs bak i Passaten. Den var mørbanket i noen uker før den var helt seg selv igjen, men da hadde den også knekt bakseteryggen så den så sto som en V pekende forover. :shock:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Vil bare nevne at hadde dette vært en Toyota Hiace av den typen som hadde motoren mellom setene, så hadde den ikke sett slik ut.

T3 Caravelle/ Transporter var bedre bygget, og iflg. noen var Toyota'n ikke godkjent for salg i USA pga. dette faktum.

Og sammenlikner man, er det mer blekk i japaneren...
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Bugman wrote: T3 Caravelle/ Transporter var bedre bygget, og iflg. noen var Toyota'n ikke godkjent for salg i USA pga. dette faktum.
Dette med at Hi-Ace ikke oppfyller kollisjonskravene i enkelte delstater er faktisk riktig den dag i dag.
Det samme gjelder forøvrig også div. conversion-vans (fra f.eks. Starcraft etc.) med hevet glassfibertak. Enkelte delstater godtar ikke at et originalt ståltak blir fingret det aller minste med.

Og hadde Hi-Acen kommet inn på det amerikanske markedet, hadde vel Toyota tatt seg råd til å fornye modellen. Den vi ser nå er 1995-modellen med en facelift, med andre ord et sminket lik. :lol:
Norge tok over 65 % av de solgte Hi-Acene i Europa i fjor, og så å si alle de resterende gikk til Finland og Irland. :shock:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
steinn
-
-

Post by steinn »

Bugman wrote:...Og sammenlikner man, er det mer blekk i japaneren...
Skraper man i lakken på en japse, vil man se at det står "Bjellands fiskeboller" på metallet under! :lol:
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
Solan
Car: T1 Mikrobuss 1965
Phone: 91697108

Post by Solan »

VWegard wrote:
Bugman wrote: T3 Caravelle/ Transporter var bedre bygget, og iflg. noen var Toyota'n ikke godkjent for salg i USA pga. dette faktum.
Dette med at Hi-Ace ikke oppfyller kollisjonskravene i enkelte delstater er faktisk riktig den dag i dag.
Det samme gjelder forøvrig også div. conversion-vans (fra f.eks. Starcraft etc.) med hevet glassfibertak. Enkelte delstater godtar ikke at et originalt ståltak blir fingret det aller minste med.

Og hadde Hi-Acen kommet inn på det amerikanske markedet, hadde vel Toyota tatt seg råd til å fornye modellen. Den vi ser nå er 1995-modellen med en facelift, med andre ord et sminket lik. :lol:
Norge tok over 65 % av de solgte Hi-Acene i Europa i fjor, og så å si alle de resterende gikk til Finland og Irland. :shock:
-og vi sender det livsfarlige skrammelet videre til Afrika.... Håpløst!
Svein Lysø, Bergen
- '65 Mikrobuss "Bløygen"
Solan

Re: Sluppet fra 25 meter

Post by Solan »

Er det noen som har tatt video av dette stuntet? En link hadde vært interessant...
Svein Lysø, Bergen
T3Baard
-
-

Post by T3Baard »

Solan wrote:Er det noen som har tatt video av dette stuntet? En link hadde vært interessant...
Tenker du bilen over her, så tok jeg bildene lenge etter den ble sluppet :(
Solan

Post by Solan »

Ja, jeg tenker på den bilen.

Den ble sluppet fra en mobilkran som en demonstrasjon for russ fra Notodden slik at de skulle se hva som skjedde med en bil som kolliderer i 80 km/t.

Jeg fikk et bilde som hadde stått i Dagbladet av dette, av en kollega. Han er broren til bileieren. Men jeg ville jo tru at en av russen tok opp dette på video (i det minste med en mobiltlf.)? Jeg har søkt på Youtube.com uten resultat.

Andre som har tips?
Svein Lysø, Bergen
Post Reply