2000 mod 2.5 TDI 102 Hk, registerreima er røket

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Helgeo
Car: T4 TDI 102 Syncro Lang - 2000

2000 mod 2.5 TDI 102 Hk, registerreima er røket

Post by Helgeo »

Registerreima på Transporteren min røk på tirsdag. Trodde først det var bare reima til dieselpumpa. Men i dag kom dommen fra verkstedet, registerreima var også røket :(

Møller Bil Stavanger antydet mellom 30.000 og 40.000 kr for hele jobben. Det har jeg absolutt ikke lyst til å betale.

Nå vurderer jeg å taue bilen hjem og begynne å mekke selv. Tenkte å ta ut toppen og levere den inn til overhaling. Deretter monterere jeg den på, skifter vannpumpe og monterer nye reimer, ruller etc.

Hvor mye arbeid snakker vi om her? Er det spesielle ting jeg bør passe på når toppen skal ut? Andre ting som bør skiftes i samme slengen?

Noen som har formening om pris på overhaling av topp?
Anbefaling av motorverksted i Stavangerområdet tas også imot.

Helge
Helgeo

Post by Helgeo »

Tilleggsspørsmål:
Bilen står nå utenfor verkstedet ca 2 mil hjemmefra. Er det kurant å taue en Transporter med vanlig slepetau? Lurer på om det blir fryktelig tungt både å styre og bremse? Bilen er en lang utgave, syncro. Egenvekten er over 2 tonn med litt hjemmelaget campinginnredning.

Jeg er NAF medlem og de fraktet meg gratis til verkstedet, men kan jeg få de til å frakte bilen hjem også?

Helge
gudleik

Post by gudleik »

Om NAF vil kjøre den hjem er det nok lettest å spørre dem om!
T4 Caravelle 1995 Syncro, 2.4D
SCar
-
-
Car: 2000 VR6

Post by SCar »

Hvis ikke NAF frakter den gratis så ville jeg leid meg bilhenger og fraktet den hjem på den. Skal jo helst ha tilgang på stor bil til å dra det hele, men jeg tauet en gang en havarert Hiace oppå en stooor bilhenger med en Golf 2 :D Så veldig dumt ut, men gikk bra...(og ingen sa noe)
Sean
--------------------
2000 VR6
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Haha. Var nok ikke så veldig lovelig SCar. Men må jo ha sett kjempe komisk ut. :p
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

NAF frakter bilen hjem....
Helgeo

Post by Helgeo »

Indian wrote:NAF frakter bilen hjem....
Det stemmer :) Har snakket med de nå, og de henter bilen hos Møller Bil nå snart.

Så da er det bare å brette opp ermene og gyve løs på oppgaven.
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Jeg vet ikke om det er noe å ta hensyn til med en Syncro.
En bil med automatkasse skal ikke taues utn å koble ut drivakslingen pga smurning til girkassen. Hva med an syncro? Finnes det noen smurnigs pumpe in viscose delen??
Helgeo

Post by Helgeo »

Indian wrote:Jeg vet ikke om det er noe å ta hensyn til med en Syncro.
En bil med automatkasse skal ikke taues utn å koble ut drivakslingen pga smurning til girkassen. Hva med an syncro? Finnes det noen smurnigs pumpe in viscose delen??
Fikk bilen hjem med NAF uten å måtte betale noe. Har nå begynt på den nokså omfattende jobben med å få ut toppen. Bestilte reparasjonshåndbok fra USA på fredag ettermiddag, fikk den i dag! Ganskje kjekt med ekspressfrakt 8)

Det er i hvertfall én ulempe med Syncro: Gearkasse og drivaksling gjør det nesten helt umulig å komme til skruene på undersiden av eksosmanifolden. Lurer litt på om jeg skal prøve å la manifolden bli igjen på toppen og heller prøve å hekte av den fremre eksospotta. Noen synspunkter på det?

Air conditioning gjør det heller ikke enklere å få ut toppen, er en feit diger slange som går tvers over toppen. Denne kommer nok i konflikt med manifolden dersom jeg tar ut toppen med den på.

Bør jeg løsne injektor-rørene fra dysene eller fra pumpa, eller kanskje ta de helt vekk?

Blir en tur til Biltema i morgen for å kjøpe kraftig muttertrekker og 27 mm kraftpipe, det må nok til for å løsne bolten som holder tannreimshjulet på veivakslingen.

Har håp om å få ut toppen i løpet av kvelden i morgen, i såfall så er jo ikke dette så ille. Men det blir nok en del kløing i hodet og fundering når det hele skal sammen igjen og lines opp.

Har også bestilt VAG COM fra USA, håper den gjør at jeg får til riktig timing.
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Tviler på at du klarer og få opp bolten på veiven med muttertrekker...orginalt vag låseverktøy settes inn i reimhjul. Og rå kraft(lang latmansarm).
Har hørt at "garasjemetoden" er og sette en 1/2" forlenger opp i hullet/utsparringen i svinghjulet for løsing av skruene til bunnpanna...klipsene på eksospotta(katten) kommer greit av med et brekk-jern men for og montere må en ha spesial verktøy, her fins flere forskjellige. Turboen er skrudd med 15mm muttrer/skruer disse kan en løse fra undersiden med lange forlengere og "slengledd"(VAG har en spesialutformet fastnøkkel) Du har noen timer skruing fremfor deg.
Diselrørene må skrues av, vær ops på at bøyer du disse og det blir spenn ved montering så vil de sprekke.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Torle wrote:Tviler på at du klarer og få opp bolten på veiven med muttertrekker...orginalt vag låseverktøy settes inn i reimhjul. Og rå kraft(lang latmansarm).
Dette har jeg gjort selv, og det går utmerket. Men det nytter neppe med en muttertrekker fra "Ikke-tema". :wink:
Det må i så fall være den største, som har 3/4" feste og 649 Nm. http://www.biltema.no/products/product. ... mId=124732
Men pass på at du får med en kopp som passer inni svingningsdemperen.
Jeg fant en som var konisk i tuppen, og den passet perfekt.

Selv lånte jeg en 1" trekker som brukes til lastebilhjul, og den rev snerken av grøten, for å si det sånn. 8)
Image
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Helgeo

Post by Helgeo »

Takk for gode tips begge to. Var akkurat den muttertrekkeren jeg tenkte å kjøpe. Kan uansett være greit å ha en muttertrekker. Men metoden med å låse svinghjulet vil uansett behøves når det skal sammen igjen.

Jeg må også kjøpe 12-kant nøkler (XZN) til å ta ut toppboltene. Biltema har et sett med slike opp til 12 mm. Vil dette duge til formålet?

Post by Helgeo »

Helgeo wrote:Takk for gode tips begge to. Var akkurat den muttertrekkeren jeg tenkte å kjøpe. Kan uansett være greit å ha en muttertrekker. Men metoden med å låse svinghjulet vil uansett behøves når det skal sammen igjen.

Jeg må også kjøpe 12-kant nøkler (XZN) til å ta ut toppboltene. Biltema har et sett med slike opp til 12 mm. Vil dette duge til formålet?
Muttertrekkeren var ikke sterk nok, eller kanskje kompressoren hadde for liten kapasitet? Men fikk da løsnet bolten med latmannsarm og et jernrør. Muttertrekkeren var likevel god å ha til å skru bolten helt ut etter at den var løsnet og til å løsne de 4 skruene som fester reimhjulet til registerreimsdrevet samt 3 skruer på reimhjul til servostyringspumpa.

XZN settet var bra, 12 mm var rett dim og jeg har kommet så langt at jeg har begynt å løsne på toppboltene.

Koblet fremre eksosrør fra turboen ved å hekte av de fjærene, håper jeg klarer å få de på igjen senere? Vil prøve å løfte ut toppen med både manifold og turbo på plass.

Et par spørsmål til ekspertene her på forumet:

Er det bare å nappe ut "plugghettene" til glødepluggene eller må jeg ty til noe slags triks for å få de av?

Det går en svart ledning fra en av injektorene, hva er denne til og hvor finner jeg andre enden slik at jeg kan koble den fra?

Bør jeg ta av manifolder og vakuumpumpe før jeg lever toppen til motorverkstedet? Eller kan de gjøre sin jobb like godt med alt dette på?

-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

den ledningen som går fra den ene injektoren er en såkalt "needlelifter". den sender signal til styreenheten om løftet som er på dysene.. altså hver eneste åpning dysen foretar..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Plugghettene er bare å dra av. Det hender de sitter noe inst og pga vinkelen på hetta kan du lett dra de skjevt og da låser de seg egentlig bedre til pluggen...

Du finner alle elektriske koblinger under pumpa.

Og du bør nok pelle av alle manifolder hvis du skal planere den, men ellers skal det ikke være nødvendig. MEn selvfølgelig; du får vel ei stjerne i boka hvis du gjør. Bytt alle pakninger og muttere etc.

De halvmånene på eksosen er et h.. å få på hvis du ikke har verktøy til å spenne de ut med eller finner deg en løsning på hvordan du skal gjøre det.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Helgeo

Post by Helgeo »

Da var toppen av og ribbet for manifolder, dyser og glødere. Har brukt en 7-8 timer totalt så langt. Pluggledningene kom lett av med en spesiel plugghetteavtrekker fra Biltema. Det største problemet var å få løsnet returslangen for olje fra turboen, blir nok litt utfordring å få det på igjen. Tok ut toppen med manifolder og turbo på, det var temmelig trangt å få lirket det ut, spesielt p.g.a A/C slangen som går på tvers av motorrommet. Håper jeg får det inn samme veien uten å ødelegge ny toppakning. Skal ha med en hjelper da. Får prøve å lage et verktøy til å spenne ut de fjærene for eksosrøret, noen tips?

Toppen leveres inn til overhaling i morgen, har fått antydet pris på ca 3-4' for den jobben. Ikke så ille. Ser ut til at hele herligheten med deler og mye nytt verktøy vil komme på litt over 12', omtrent det samme som registerreimsbytte på merkeverkstedet.

-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Her er et verktøy for eksos klemmer...

http://www.dieselkontor.de/product_info ... ts_id=2899

Regner med at forhandlere i norge også har dette(tror det står i Bosal sin eksos katalog), ved bruk så må en sette inn klemmen rette veien samt at verktøyet må snues for hver side. Jeg har gode erfaringer med denne men har hørt andre lempe det i veggen!
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Veiv, råder o.l., overlever det et registerras på disse motorene? Eller bør det også sjekkes for skjevheter/ sprekker?
Helgeo

Post by Helgeo »

Torle wrote:Her er et verktøy for eksos klemmer...

http://www.dieselkontor.de/product_info ... ts_id=2899

Regner med at forhandlere i norge også har dette(tror det står i Bosal sin eksos katalog), ved bruk så må en sette inn klemmen rette veien samt at verktøyet må snues for hver side. Jeg har gode erfaringer med denne men har hørt andre lempe det i veggen!
Tusen takk for den linken Tor-Ole :D
Nå har jeg bestilt både eksosverktøyet og spesialverktøy for å låse kammen i riktig posisjon under påsetting av reimer.

Fikk nettop telefon fra motorverkstedet, de ville skifte alle ventilløfterne, frese ut nye seter til noen ventiler samt skifte noen ventiler. Dette + nye pakninger kommer på ca 6600,- + mva. Litt dyrere enn først forespeilt, men ikke så helt ille.

Post by Helgeo »

Livar wrote:Veiv, råder o.l., overlever det et registerras på disse motorene? Eller bør det også sjekkes for skjevheter/ sprekker?
Har forstått det slik at det kun er toppen som får gjennomgå. Var relativt beskjedne merker i stemplene etter sammenstøtet med ventilene. Men kan se for meg at hvis man er riktig uheldig så kan en ventil komme i klem mellom topp og stempel, da kan nok utfallet bli verre.

_________
Helge
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Aldri opplevd annet enn at kun toppen har fått smellen.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Der Postmeister wrote:Aldri opplevd annet enn at kun toppen har fått smellen.
Jeg har nesten samme erfaring fra alt av VW-motorer opp gjennom årene, og unntakene er der motoren har fått dødsstøtet på godt turtall. Dette har jeg sett på både 4, 5 og 6 sylindrede motorer.
Er det mer enn rene "kyssemerker" i soten oppå stemplene der ventilene har truffet, er det stort sett så markante andre skader at det ikke er tvil. Jeg har sett knuste stempler fra tilfeller der ventiler har knekt, og rester av ventiltallerkenen har skadet både topp og sylindervegger så ille at det bare har vært å bytte alt. Shortblokk og byttetopp er da eneste kur. :roll:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Helgeo

Post by Helgeo »

Fikk den nyoverhalte toppen tilbake i går og har startet arbeidet med å sette den inn igjen. Oppdaget at innsugsmanifolden var veldig sotete. Opp mot 1 cm tykt lag med seig oljete guffe enkelte steder. Er dette normalt? Jeg spylte den godt med høytrykkspyler, deretter fylte jeg litt bensin inni og satte fyr på det :shock: Det brant lenge og vel og til slutt kunne jeg riste ut store mengder med tørre forkullede sotklumper. Fikk det nesten helt rent. Dette må da virke positivt inn på ytelse og frobruk?

Jeg fant også et par små hakk i tannreimshjulet som sitter på veivakslingen, har mistanke om at noen løse metallbiter har havnet nedi der og også forårsaket reimbruddet. Får nok kjøpe nytt reimhjul.

Finnes det noen merker på dieselpumpa for timing? Trenger bare å få den noenlunde riktig slik at motoren starter, så kan jeg forhåpentligvis finjustere ved hjelp av VAG-COM. Er det fare for å ødelegge noe dersom jeg starter med helt feil timing på pumpa?

Post by huldra66 »

Masse guffe i innsugningen er nok desverre normalt ja.
Sperr EGR ventilen. Det ca 10mm tykke røret som kommer opp fra eksos/turbo og går inn mellom innsugs manifoil og Intercooler.
Den skal hjelpe til og få ned NOX tror jeg ved og forbrenne noe av eksosen en gang til, men hvem vil vel ha all den guffen inn i motoren igjen??

Jeg klippet ut en pakning ( uten hull ) og la imellom på rør tilkoblingen, vet noen har koblet ut vakumventil også men er ikke sikker på om du får feilmeldinger i systemet da.

Hilsen
Terje
Caravelle coach 87 112i
Caravelle GL tdi 97 grønn
Caravelle GL tdi 97 blå med (Ekte) klima
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Hva f..n, hva dere kan. Er dere bilmekanikere med fagbrev hele gjengen?
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Post Reply