Tyskerbrakka, med blanke ark & lakkstift tell...

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Hm. Glemt å si ifra til verkstedet at de bare kan starte på snekringa på kjølesystemet, får ringe dem imårra.

Skulle til Telemark denna helga med bilen & en haug stash som jeg ikke har plass til i Oslo (men hadde god plass til på Vinterbro) men siden bilen står på Møller og jeg er dømt kjøre Tyttebæret ser det mørkt ut for langhelg i fjellet, gitt :?

Sisteuka av mai er jeg forhåpentligvis på kurs i Bart City, vfp kaffekoppmøte !

Da er intensjonen min, såfremt bilen er skrudd sammen igjen, å ratte oppom Kuhaugen med Tyskerbrakka. Men det gjenstår å se om de får den ferdig. Det står ikke i deletilgangen, for de er på plass som det er. -Kanskje jeg skulle dytte det bakre varmeapparatet i venene deres og si "bytt denne også" i samma slengen ?
Nuvel, de mente det kom koste bøtter og spann med pææng - nesten til det punkt hvor de uten å si det overtalte meg til å kvitte meg med Tyskerbrakka :roll:

I.l.a sommeren er bilen inne i loopen mht mobilitetsgaranti, og den er forlengst EU ok til landstreffet.

Ingen nye bilder, jeg er delvis på reise, kurs eller øvelser for tiden så bilen står bra på verkstedet imens.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Steike så godt det er å ha bilen tilbake !

Henta den 1600 idag, og Møller kutta i prisene på både deler & jobb - skulle vel bare mangle i og med at de har hatt bilen stående der siden midten av april :roll:

Eneste snag er at de droppa å legge igjen den bakre vindusspylerdysa som jeg selv skulle montere, men i stedet droppa de like greit å fikse hornet som jeg ba om. Får ta meg av den biten selv, når jeg tar av frontfangeren for å flikke rust om noen uker.

Ja, og så er det noe irriterende ved kjølevifte nr. 1 - den hyler når den går, er vel noe som tar borti som jeg får fjerne ved første høve.

Ingen bilder, venter til jeg har fått rødda opp i lakken først, tenkte jeg 8)

Det blir vel om etpar ukers tid, når ferie og avspas slår inn. Skal bli godt å få skrudd bil igjen !

mvh,
Yngve S
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Rudeboy wrote: Ja, og så er det noe irriterende ved kjølevifte nr. 1 - den hyler når den går, er vel noe som tar borti som jeg får fjerne ved første høve.

mvh,
Yngve S
Det er lurt å passe på at kjøleviftene på T4 er i orden. Det kan nok være lageret i vifta di som begynner å bli slitent, det er ikke nødvendigvis lurt å kjøre med. Det er vel også vanlig på T4 med et sånt rundt sjalusi foran hver vifte, disse åpnes og stenges av en termostat mellom viftene, i overkant. Dette systemet kan sette seg fast sånn at sjalusiene stenger for luftstrømmen. Jeg husker at vi hadde en kunde innom på jobben for noen år siden, Caravellen hans sto på utsida, og det brant i begge viftene. Han hadde det forholdsvis travelt...
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Da tror jeg jaggu at jeg må sjekke nettopp for slike feil, kan jo ikke ha noe av bilbrann få mnd før jeg skal selge vidunderet..

Takk for head's up - gratis å sjekke, ikke fullt så gratis å la være å gjøre noe med, om dette er hva jeg har i vente...

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Den vifte-greia slutta etter denne ene gangen som jeg skreiv om - sjekka også disse "flaps"ene som ligger bakom viftene, og de ser da ut for å åpnes iht spec.

Så da er alt okay, da - godt å vite.

Skal småflikke lakkflekker nå i uka som kommer, x antall småstein/nylagte saltkorn har slått vekk lakk slik at bilen på panseret ser ut som om den er spettet. Andre steder har det også skjedd, så jeg regner med sprayflaska jeg skal hente lakken fra, går tom i.l.a kanskje halve jobben.

Men det blir gøy, da ! Å få flikka på Tyskerbrakka igjen, er jaggu lenge sia sist.

Nesten synd vi skal selge til høsten, men det er vel for felles beste.

mvh,
Yngve S
tar med IXUS og mobil på flikkejobben.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Da var fem glødeplugger bestillt fra Mekonomen sammen med luftfilteret.

Sistnevnte mener jeg å huske å ha sett noe rimeligere andre steder hen, men når man verken husker eller har tia til å leite opp "andre steder" så er det greit nok for meg.

Får tjafset før helga, om jeg ikke finner på å ratte bortom Hamar og hente sjøl - i så fall kunne jeg nok montere tjafset torsdagen og ta ferie freddan med særdeles god samvittighet 8) (Har bestillt det i postgangen hit, kan jo hende det forkludrer tidsaspektet noe)

mvh,
Yngve S

EDIT - sjekket btw ledningsnettet som går til det bakre varmeapparatet, og det funker så fint, atte !
Nå gjenstår det å finne tilstrekkelig med tom-kanner for å fange opp kjølevæska når jeg skal bytte det bakre varmeapparatet og så er vi igang 8)
Kan kanskje ta det i samma prosessen som bytting av glødepluggene / rens av gammalt luftfilter (som skal være reservefilteret i bakhånd, her kastes vel ikke noe !).
Rudeboy
-
-

ØY BILDE, JO !

Post by Rudeboy »

Forsøkte bytte glødeplugger denna uka, veit hvor dem bor hen i blokka men kom ikke i havn med oppgaven :roll:

Image

Denne rustbrune skinna som går over alle pluggene gjorde at ejg stoppa arbeidet - fan, jeg tok ikke batteripolen laus :D
Da ble det til at arbeidet ble avsluttet, deksel under bilen ble skrudd på plass og man gikk i messa en sein onsdags aften for etpar krukker mjød istedet.

Luftfilter er bytta og både dem og plugga handla jeg på Mekonomen men vær advart ! De oppgir ikke korrekt pris på forespørsel, endte opp med tusenlappen over avtalt pris. Fordi jeg var seint ute og smågrinete fra før av dreit jeg i det hele, betalte og handler ikke hos dem igjen.

Ettersom jeg heller ikke vil anvende Møller/Elverum mere ser det ut for at bilen får kos hos sine gamle kjente her i Oslo når PKK nærmer seg. Ser i grunnen fram til det, må jeg si.

Og nærmere høsten blir det å leite opp greie alu-felger samt vinterdekk siden jeg har to delvis brukbare vinterdekk på slitne stålfelger nå.

-Selv om sommerhjula holder minst etpar sesonger til kan det fort hende det blir alufelger på Tyskerbrakka neste vår også. Ikke det at jeg driter penger men for å holde bilen på veien må man jo legge ut der det trengs, right 8)

Plan framover i sommer blir å få bytta de glødeplugga, samt anskaffe et drivstoffilter og deretter bytte olje (som aldri foretas uten å bytte oljefilter) før den begynner bli klar for de forberedende / innledende runder for EU-kontrollen.

Husk at jeg skal nordover med Tyskerbrakka i år og jeg skal på landstreffet med den så hun får sine kilometre på meteret i sommer. Rett under 430.000 som det er idag, da 8)
Om jeg gjør meg ekstra flid tipper jeg vel over 450' før jul og ved 500.000 byr jeg på fest :D

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

To ting idag :

-Syns Tyskerbrakka bruker noe mye fuel, og selv har jeg rota neddi der så jeg skal kryssjekke om den lekker fuel i motorrommet om en liten times tid... :?

-og tradisjonen tro, er det mer enn ett år siden man kjøpte nytt speil må man selvsagt thrashe et og kjøpe nytt...
Kom borti et beskyttelsesdeksel for en kortleser på jobben, som går til en port. Well, idet jeg svinger bortom kortleseren smeller det og speilet som aldri har sittet særlig godt fast etter at jeg fikk det i fjor vår, ramla i bakken. :roll:

Tviler på at jeg runder 450.000 km på km.standen til Landstreffet, det er mere sannsynlig jeg når dit foran neste års treff - dette baserer jeg på månedtlig kjøredistanse på ukependlinga samt etpar langturer jeg skal på framover.

Status med kjente feil er

-manglende horn, irr på ledningsbrudd og for stram ledning til at jeg får strukket en sukkerbit for å skjøte ledninga...
-venstre speil

Antatt problem som må utbedres ifm PKK :

-Opphengskuler
-bærearmer
-støtdempere

dette basert på en mektig god knirking ved kjøring samt at det ikke skal mye til for å presse bilen ned da jeg satt bakom og forsøkte dytte reservehjulet oppi krybba under baken på bilen.
Koster sikkert ittno... -NOT!

Brukte noe over evne nå i ferien så jeg vil slite med å få unna alt innen langturene men jeg får ta det driftstekniske først - PKK skal jo med ettall i siste nummeret på reg.nr ikke være ferdig før senest utløpet av februar. (Offisiellt januar men man har jo fire uker å få fiksa "det siste" før de setter kjøreforbud på bilene)

OK, mere neste gang 8)

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

For tiden er dette motorparken :

Image

Og jaggu hender det kollega Zapperx er i teig også :

Image

-Nesten som om noen har klippet fjørene dine, Glenn 8)
Nei, gi meg et hevesett, syncro med minst to sperrer og fete dekk som tar seg fram så kan du "kjøre elektrikertape" på Transportern din, du :D

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Bytta luftfilteret, uten at jeg syns tom bil tar seg greit fram i 100 km/t og oppoverbakke av det byttet :

Image

Får vel bytte disse også, da.

Image

-Strengt tatt burde jeg vel også bytte fuelfilteret men da må jeg jo handle hos noen av dem jeg ikke liker :D

Nuvel, kan vel ratte innom mine venner på Kalbakken imårra mens jeg nå er i byn.

Mere siden !

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hah,begynner flaske seg nå som Tyskerbrakka er i bruk igjen :D

Dagens status er at følgende distanse er passert, på nynorsk heter det vel "milestone" :

Image

Jaja, enda noen km igjen til 250.000 km som jeg har budt på bløtkake for, men jeg skal nå se hvor langt jeg kommer innen Landstreffet. (Mangler omtrent 20.000 km nå)

Blir en langtur til Arendal t/r og en tur til Fauske - sistnevnte trur jeg jaggu jeg ratter Stamvei 3 så nært Røros jeg kan og sikter mot Vilhelmina i Sverige og kjører "østre leden" i Sverige til Arjeplog før jeg setter kursen vestover. Skal bli etpar km flere enn via stamvei 3 og E-6 på den ruta, ja 8) Fint skal det vel være, men det finner jeg fort nok ut av :D

Ser forresten ut som om atte jeg tar med brodern på Landstreffet, mulig han oppfatta det dit at vi tar guidet tur der vi sprang i 2003 opp og ned alle skråninger i hele Tinn kommune fram til Vemork :roll:

Jaja, det blir nå skøy åsså.

Mer etterhvert !

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Det bakre varmeapparatet som i mitt eie (3.5 år) aldri har virka, sånn mest fordi motor & vifte ikke var montert over en ukjent periode, ble denne uka skrudd inn under bilen.

ImageImageImage

Trodde jeg skulle lempe av stor plastkloss med dertilhørende demontering av de to kjøleslangene som leder til og fra radiatoren i varmeapparatet der bak. Men nei, så mye jobb sparte jeg meg for da jeg lå under bilen og funderte. -Legg forresten merke til meget stilfull gaffa i sølv som skulle dekke opp for noe avbrukket plast i den overgangen hvor gummimuffa som leder ut i røret som henter luft fra stigtrinnet :D
Nå har jeg satt på korrekt farget gaffa som erstatning, sort :wink:

Dekselet har sin tilkobling av strøm på venstre side av bilen, akkurat som de fem skruene også ligger på samma sia.

Fattig manns garasjejekk ble bilens originale jekk, fattigmanns garasjebukker ble to Europaller så loddrett for midten av hjulet som overhodet mulig - kan ikke se for meg bilen flytter seg så lenge man er påpasselig her. Worst case så er det jo god klaring i utgangspunktet, men jeg var spent på om første pallen skulle holde da jeg senka framhjulet på klossen, ja ! (Paller er, også i dette øyemed, kun å regne som ferskvare - gamle paller sprekker og kan ikke brukes til slikt. Underlaget må også være stødig) Måtte ha den "lauspallen" som ligger og slenger under bilen, for å få jekken hevet tilstrekkelig til at bilen kom høyt nok opp for å kunne senkes ned på pallene, da. Og der knaket det godt i treverket, kan man si.

ImageImageImage
I midten av første bilde her, er dekselet som man må skru av for å få tilgang på motor & vifte - koblinga av strømmen går også til dette dekselet. Mens jeg lå og funderte på hvorfor jeg ikke fikk av kjøleslangene kom jeg til å "se etter" hva som befant seg bak disse fem skruene. :lol:
Lodåttene som fulgte med det bakre varmeapparatet jeg har ruget på i over ett år nå, fikk jeg visst gratis med på kjøpet (?) men pytt, det er da lett å "miste" dem om jeg skal anvende radiatoren ("varmeelementet" ??) senere.
Siste bilde og da til høyre viser innsia av dekselet som jeg lå og spekulerte på - det med de fem skruene, ya know :wink:

Vifta og et kon midt inni vifta - tar det for gitt at viftemotoren da ligger "inni" konet og har godt om plass her.

Så jeg kan sånn oppsummeringsvis anslå jeg brukte en time på hele prosjektet tidligere denne uka (tirsdagen). Da inkluderer det bæring av paller, jekking, synsing, spekulering, funderinger og faktisk utført arbeide 8)

Det en trenger er 1 stk stjernetrekker - har du en uanselig mengde påvvertuls så bruker du seelvsagt den elektriske skrutrekkeren - siden det var fem enkle skruer som rusten har fart snillt med så trenger du ikke påvvertuls :D Videre behøvde jeg gaffa fordi jeg (tosken) reiv vekk den gamle og noe sprukne gaffa som lå rundt overgangen fra røret som går fra den store plastgreia som skjuler alle deler i det bakre varmeapparatet, til røret som suger luft fra stigtrinnet (hey, begynner jeg gjennta meg her nå ?).
Det er slett ikke noe som helst must have, men har noen slått høl i plastrøret ved overgangen, må du forsøke tette hølet slik at varmeapparatet fritt kan konsentrere seg om å produsere varme for innsia av bilen, uten at det skal blåse varme utenfor bilens kupé eller andre oppholdsrom :D

Som ikke dette med å ta vekk noe som virker (gaffa'en, folkens. Hold fokus nå!) ikke var advarende nok, kan jeg fortsette med siste element av prossessen av denne operasjon :

-første gangs prøvekjøring av varmeapparatet.

Her feilet jeg stort men jeg kommer tilbake til det positive element om litt.

Som før nevnt har jeg eid bilen i 3.5 år, og verken jeg eller forrige eier har hatt varmeapparatet i midten av bilen i bruk.
Hva slags "produkt" legger seg i kriker og kroker der mennesket befinner seg ? -Støv.

Tildels mye støv om jeg skal være ærlig, kan da rekke samle seg i.l.a den tid som jeg i min tid som T4-eier har "vunnet" på å anvende bilen til helt normale aktiviteter. Så skal dere fyre opp bilen og deretter starte det bakre varmeapparatet uten at du eller ØKH har gnikket og vasket alle deler, vil det naturlig nok blåse ut en helt imponnerende mengde av dette støvet, når vifta starter og surrer og går :roll:

Alle dører og bakluka var stengt. Dette blir feil, skal du gjøre jobben med å bytte varmeapparatet må du åpne alle dører og evt vinduer i tillegg - støvet vil jo da få muligheten til å søke oppdagelsesferd utenfor kupéen og ikke inni som jeg da fikk til...

Så til siste moment ved støvblåsten jeg lagde meg - jeg skal ta tepperenser i bilen, og maskinen skal få jobbe med de mer eldre flekker og felt (var hundeeier i mer enn bilens eiertid og en blaut hund som oppholder seg i bilen på dagtid vinterstid, rekker sette litt fukt her og der...)(hunden er solgt, lever i beste velgående). Så ved rensejobben vil jeg jo allikevel få unna støvet, så slik sett gjorde min lille blemme her slett ingen ting fra eller til.

Nå gjenstår "søknadsrunden" ved å prøve å få tildelt motorvarmerplass på jobben slik at jeg kan få anvendt 2 x 3 timers bruk av blokkvarmeren, og en real fimbulvinter i Østerdalen, slik at jeg faktisk får anvendt varmeproduksjonen i bilens begge apparater !

Gleder meg til vinteren. Men før det ? Før det blir det tur til Arendal ifm et bryllup, det blir tur til Fauske og så blir det jaggu landstreffet på Tinnsjøen Camping i sistehelga av september.

Men nå er 20 spørsmål på NRK ferdig, så nå logger jeg av :D

mvh,
Yngve S
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Hei Yngve! :D
Takk for et langt og underholdende innlegg! I like it your way.:lol:
Keep up the good work!

Og hvordan går det med Fenris nå om dagen? :?:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Han hund har det svært godt som Særping, solgte ham ironisk nok til de som eide hans ene oldefader (stamtavlemysing sier så).

Hun i hjemmet er pensjonist, han har to år igjen - Fenris storkoser seg med storfamilien til de to som kjøpte ham. Føler kun positive vibber ved at de ble de nye eierne der, ja !

Må vel ta meg en tur bortom og hilse på, og "sjekke" om han har det bra (mest for å hilse på bikkja, skulle jeg tro) men så langt har det alltids vært noe i veien.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Én ting ved å ha fløtta tilbake til byen, er manglende parkeringsforhold.

Der jeg bor er det helling så det holder, rett uttafor bygårdens ytterdør (to skritt ut og to til venstre) går det et fotgjengerfelt og jeg pleier parkere rett nedenfor dette fordi ingen andre "får til" (de parkerer ei halv billengde nedenfor fotgjengerfeltet, eller dobbeltparkerer som det egentlig heter :evil: ). Idag som få andre helger som en stakkars ukependler er hjemme på, var det akkurat nok plass mellom en Mini og fotgjengerfeltet til at Tyskerbrakka fikk plass - noe nærme Minien men det var godt om plass til å komme seg ut med den plassen som var imellom Minien og bilen foran.

Åkkesom, jeg fikk kjørt sånn høvelig at det var tid for ØKH og gå bak og se om fotgjengerfeltet vistes bak bilen - etter ti cm til, kom det helt fram 8)

Så vrir jeg rattet helt til høyre og stanser motoren, men idet jeg drar i brekket akkurat det siste kneppet jeg føler meg trygg med så slites wiren til brekket... :shock:

Aj... Well, jeg får ringe Elverum imårra og høre om de kan ta bilen inn og fikse både kabelen til hornet (høinnet) og alt av bremsewire som tilhører håndbrekket.

Det skal jo være en Y-fasong på detta, én akse som kommer fra brekket og går bakover til en split, i et ledd og to wire som fører til hvert bakhjul fra splitten. Den venstre wiren gikk ad undas nå :D

HELDIGVIS betyr det ingenting for kjøresikkerheten så jeg kommer meg oppom jobb mandagen så kollega kan kjøre min andre bil tilbake til verkstedet og jeg får satt bilen innafor gjerdet der til de har tid til å skru på den.

Så da vet jeg at det er to stykk 2'erfeil som hadde gitt anmerkning om bilen skulle på PKK idag 8) Mener og tror jeg fint rekker få utbedra disse to feilene før bilen faktisk skal på sin første PKK i denne omgang, i september.

Alt vel som endast vel !

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Var innom på Kalbakken og tinga om EU-ok-timen min 8)

trenger i tillegg til EU-kontroll å få utbedra følgende moment de skal ta seg av før de setter igang EU-kontrolleringa si :

-ledningsnett til hornet, utvendig/motorrom - har kobla om ett kabelbrudd, det var ikke tilstrekkelig for å få lyd i høinnet.
-bytte venstre speil, får ikke EU-ok uten hel speilflate, gitt :roll:
-bytte handbrekk-wire høyre side
-erstatte avslitt handbrekkwire venstre side (brukte sterkarmen ifm parkering i august)
-olje + filterbytte
-motorvask (som de de to forrige gangene har glemt utføre men heldigvis også glemt å ta betalt for, da)

Så det jeg skal gjøre er å utbedre skiltbelysninga bak, få bilen vaska og ren til innleveringa og om jeg kommer over en tepperens-støvsuger så skal jeg jaggu gå over bilen innvendig og gjøre den rein - har gitt litt F etter at den ble stjålet ifjor sommer, så det lukter hund og innestengt nå :roll:

Mål og plan for Landstreffet er vel å få bytta glødepluggene så jeg tar med noe verktøy for å få gjort detta blant dere som har utført en slik jobb tidligere, folkens :D

Når disse tinga er unnagjort og Garvik sitter på tusenlappen sin så har jeg dekk for vinterhalvåret, (forhåpentligvis) EU-godkjent bil (eller ikke så himla mange punktene unna godkjenning, da) og hvem vet - kanskje jeg legger bilen for salg på treffet ??

Småpønsker på å selge unna noen av de delene jeg sitter på som jeg "skal" sette på bilen, og evt selge disse på treffet. Men ettersom jeg ikke er helt lysten på å selge riktig enda, EU-kontrollen er én ting, en annen er at jeg jo nettopp fikk ordnet det bakre varmeapparatet og det ville vært bittert å hatt en bil i 3.5 år uten å kunne prøvd å skape varme i den i Østerdalens 30 blå :D

Skal flikke litt på lakken i.l.a vinteren, får leid garasje på jobben ser det ut for og da står den jo varmt'ish og tørt så da utvikler det ikke seg noe mere enn det som er idag. I tillegg kan jeg kjøre bilen få hundre meter borti en garasje jeg kan flikke litt på lakken der det trengs.

For tiden hender det seg at jeg myser på andre T4'ere, så at det står en '97 VR6 på Lillehammer som også sto til salgs før sommeren - kan jo være noe riv ruskanes galt med den men jeg ser ikke bort ifra at jeg stopper bortom neste uke og ser på den som en meget mulig erstatningebil for Tyskerbrakka.

Om dette er en god bil, og jeg handler den er det ikke umulig at Tyskerbrakka kommer for salg i.l.a vinteren - for håpe jeg slipper selge den til russen, da :? Men pris er ikke uviktig, jeg vet hva bilen som "bedre enn EU-godkjent" står for og hva den gir. Sannsynligvis kommer det bli mye vås fra både telefonselgere og ensomme som ringer for å slå av en prat (og ikke en "bilprat") men det får jeg ta når den tid kommer.

Bud ønskes i allefall når bilen er godkjent, engang i høst og framover :D

mvh,
Yngve S
passerte 432.000 idag, forresten !
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Fan, hvorfor sendte jeg igjennom bestillinga...

Skjit samma, jeg trenger delene - handla meg fire ubrukte og nye 15" VW Caravelle-hjulkapsler av samma sorten som jeg kjøpte med bilen, med den forskjell at det da sto bare 3 monterte og to av disse var påvei til å falle av :D

Det å kjøre uten hjulkapsler skal jeg slutte med for det har definitivt kommet ekstra med skjit, steinsprang og rust på felgene fordi jeg har kjørt med dem i friluft.

I samma bestilling handla jeg meg chromma gule ekstralys (Just Kampers er mine venner) som jeg skal skru på lysbøylen i grillen på Tyskerbrakka.

Får jeg detta før treffet er alt gull, det skal bli moro å kjøre til vinteren med ekstralys i front - vel har jeg sånne "30% mer lys"-pærer fra Osram i frontlysa og de er mere effektive enn det rælet som sto i bilen før. Men å kjøre Oslo - Østerdalen enten via E-6/Stamvei 3 / Stamvei 2 til Kongsvinger - Elverum eller andre steder på langturer (Fausketuren skal gjennomføres i vinter!) så er det svært greit med litt ekstra lamper i front.

Fordelen med bilen og selger er at han hadde lagt opp for montasje med krets inklusive sikringer og relé for de lampene han hadde i lysbøylen - jeg får plug and play her, altså :wink:

Og så observerte jeg i dag på min fridag at ved moderat kjøring (Ikke hver helg) så kjører jeg omtrent 1.000 km på en måned. Greit å vite, da ville jeg kommet 450.000 neste sommer med moderat bruk av Tyskerbrakka.
Nå skulle jeg kjøre både til Fauske og til Arendal før landstreffet men Arendal blir i Yarisen og Fauske rundt mars så da kommer jeg ikke så himla mye nærmere 440.000 km før treffet allikevel. Pytt !

Noen som vet hvor jeg kan få rubba og renset lakken før en skikkelig polering gjør bilen (tilnærma) nice & shiny i Oslo ? Pris ?

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Bilen står på verksted og blir "klødd under balla" - kosa med, med andre ord 8)

Må bytte brekkwire siden den ene av de to der bak slet seg ved pådrag under parkering.
"OK, da bytter jeg begge" tenkte jeg.

Oljeskift + filter fordi jeg ikke har tid til å gjennomføre det selv, motorvask etterpå fordi bilen er skjitat der etter omtrent to år siden sist sånt ble gjort.

Ny kabling til hornet siden å skjøte gammelt brudd i en leder slett ikke var tilstrekkelig :roll:

Venstre speil, denne gang ikke grunnet Oslo Taxis uvørne sjåfører men heller en kortleser som hoppet ut i veibanen og angrep bilen :D

OK, leverte bilen i morges og da var tentativ pris på mellom 3 og 4 laken.

Så kommer jeg hit og verkstedet ringer :

passert kr. 10.000,- da grunnet diverse :

-det at jeg har syntes bremsepedalen har vært noe "treg" å få ned, at jeg må presse hardt ved hurtig oppbremsing har jeg tatt som FYFO - fysisk fostring.

Well, det er fordi en sylinder i hver av bremsekraftforsterkerne der bak ikke funka lengre :shock: Så jeg har hatt elendige bremser sia ifjor...

"Ouuups..." var min første tanke...

Men det var selvsagt ikke nok, bremseklosser bak og noe bremseslanger i front måtte vekk og erstattes av nytt.

Tippa mot 17 laken da de modererte seg og kutta litt siden jeg er en hyggelig kranglefant så det ser ut til å ende på ca. 15.000,-.

Men da er Tyskerbrakka EU-godkjent fra i mårra av og ut januar 2011.

Fy for en prisøkning ift hva jeg visste om men fy f! så fett å ha bilen godkjent og med bremser som faktisk også virker.

-I skrivende stund har jeg reagert på det med bremsene før - da ved at ting ble bortforklart bl.a her på forumet som at det kunne være noe form for belegg som legger seg på bremseskivene.

Well det er slett ikke sikkert jeg bare har hatt belegg på bremseskiver, gitt :roll:

ØKH - øverstkommanderende i Heimen som også er ØKH - økonomiansvarlig i Heimen, hun derimot ble slett ikke glad.
Vi har da nok av regninger å ta oss av fra før av, så nå må jeg jobbe litt og få ut reiseregninger for omtrent 20 laken jeg har utestående hos firmaet.

De penga skulle inn og la Mastercardet gå i null, men det kan jeg visst ta rennafart og hoppe & drite i nå :wink:

Får minimalt med lommepenger for reiseregningene, når de har dekket bilkostnadene ved dette verkstedbesøket.

Men selv om ØKH er interessert i å selge bilen trur jeg at den beholdes til sommerdekksesongen er her. Jeg skal kjøre trygt, sikkert og med komfort i vinter, jeg :D

mvh,
Yngve S
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

HATER telefoner i fra verksteder. Jeg får dem selvføleglig hver gang. Og ender alltid opp med et horribelt sluttebeløp....

Men, men da blir det i orden iallefall.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

solrikioo wrote:HATER telefoner i fra verksteder. Jeg får dem selvføleglig hver gang. Og ender alltid opp med et horribelt sluttebeløp....

Men, men da blir det i orden iallefall.
verksted??? hva er det? :roll: :twisted:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Et sted de lopper deg for penger.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Da var bilen EU-ok i 2.5 år til.

Eneste endringa fra igår var at kontaktene på skiltbelysninga hadde irra vekk, men to nye lamper baki der fikk jeg med på kjøpet.

Gode ting.

mvh,
Yngve S
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Og så har jeg to baklykter liggende her til du kjører nordover! Husk det!

Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Her glemmes intet 8)

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Selv om avgasskontrollen viste det høyeste nivået på denne siden av årtusenskiftet, sitter på alle dokumenter vedrørende Tyskerbrakka, må jeg jo si meg fornøyd med de resterende punktene.

Dette er den første bilen jeg har hatt som går igjennom uten så mye som én enerfeil 8)

Image

1.87 står det under avgassmålingen. Gammal katalysator og noe møkk i eksosrøret gjør vel sitt, tenker jeg.

Nå er det bare to uker til Telemark, er i høgget tidlig. (Og ja, jeg vet det er to uker og en dag til Treffet)

mvh,
Yngve S
Locked