Det bakre varmeapparatet som i mitt eie (3.5 år) aldri har virka, sånn mest fordi motor & vifte ikke var montert over en ukjent periode, ble denne uka skrudd inn under bilen.

Trodde jeg skulle lempe av stor plastkloss med dertilhørende demontering av de to kjøleslangene som leder til og fra radiatoren i varmeapparatet der bak. Men nei, så mye jobb sparte jeg meg for da jeg lå under bilen og funderte. -Legg forresten merke til meget stilfull gaffa i sølv som skulle dekke opp for noe avbrukket plast i den overgangen hvor gummimuffa som leder ut i røret som henter luft fra stigtrinnet
Nå har jeg satt på korrekt farget gaffa som erstatning, sort
Dekselet har sin tilkobling av strøm på venstre side av bilen, akkurat som de fem skruene også ligger på samma sia.
Fattig manns garasjejekk ble bilens originale jekk, fattigmanns garasjebukker ble to Europaller så loddrett for midten av hjulet som overhodet mulig - kan ikke se for meg bilen flytter seg så lenge man er påpasselig her. Worst case så er det jo god klaring i utgangspunktet, men jeg var spent på om første pallen skulle holde da jeg senka framhjulet på klossen, ja ! (Paller er, også i dette øyemed, kun å regne som ferskvare - gamle paller sprekker og kan ikke brukes til slikt. Underlaget må også være stødig) Måtte ha den "lauspallen" som ligger og slenger under bilen, for å få jekken hevet tilstrekkelig til at bilen kom høyt nok opp for å kunne senkes ned på pallene, da. Og der knaket det godt i treverket, kan man si.

I midten av første bilde her, er dekselet som man må skru av for å få tilgang på motor & vifte - koblinga av strømmen går også til dette dekselet. Mens jeg lå og funderte på hvorfor jeg ikke fikk av kjøleslangene kom jeg til å "se etter" hva som befant seg bak disse fem skruene.

Lodåttene som fulgte med det bakre varmeapparatet jeg har ruget på i over ett år nå, fikk jeg visst gratis med på kjøpet (?) men pytt, det er da lett å "miste" dem om jeg skal anvende radiatoren ("varmeelementet" ??) senere.
Siste bilde og da til høyre viser innsia av dekselet som jeg lå og spekulerte på - det med de fem skruene, ya know
Vifta og et kon midt inni vifta - tar det for gitt at viftemotoren da ligger "inni" konet og har godt om plass her.
Så jeg kan sånn oppsummeringsvis anslå jeg brukte en time på hele prosjektet tidligere denne uka (tirsdagen). Da inkluderer det bæring av paller, jekking, synsing, spekulering, funderinger og faktisk utført arbeide
Det en trenger er 1 stk stjernetrekker - har du en uanselig mengde påvvertuls så bruker du seelvsagt den elektriske skrutrekkeren - siden det var fem enkle skruer som rusten har fart snillt med så trenger du ikke påvvertuls

Videre behøvde jeg gaffa fordi jeg (tosken) reiv vekk den gamle og noe sprukne gaffa som lå rundt overgangen fra røret som går fra den store plastgreia som skjuler alle deler i det bakre varmeapparatet, til røret som suger luft fra stigtrinnet (hey, begynner jeg gjennta meg her nå ?).
Det er slett ikke noe som helst must have, men har noen slått høl i plastrøret ved overgangen, må du forsøke tette hølet slik at varmeapparatet fritt kan konsentrere seg om å produsere varme for innsia av bilen, uten at det skal blåse varme utenfor bilens kupé eller andre oppholdsrom
Som ikke dette med å ta vekk noe som virker (gaffa'en, folkens. Hold fokus nå!) ikke var advarende nok, kan jeg fortsette med siste element av prossessen av denne operasjon :
-første gangs prøvekjøring av varmeapparatet.
Her feilet jeg stort men jeg kommer tilbake til det positive element om litt.
Som før nevnt har jeg eid bilen i 3.5 år, og verken jeg eller forrige eier har hatt varmeapparatet i midten av bilen i bruk.
Hva slags "produkt" legger seg i kriker og kroker der mennesket befinner seg ? -Støv.
Tildels
mye støv om jeg skal være ærlig, kan da rekke samle seg i.l.a den tid som jeg i min tid som T4-eier har "vunnet" på å anvende bilen til helt normale aktiviteter. Så skal dere fyre opp bilen og deretter starte det bakre varmeapparatet uten at du eller ØKH har gnikket og vasket alle deler, vil det naturlig nok blåse ut en helt imponnerende mengde av dette støvet, når vifta starter og surrer og går
Alle dører og bakluka var stengt. Dette blir feil, skal du gjøre jobben med å bytte varmeapparatet må du åpne alle dører og evt vinduer i tillegg - støvet vil jo da få muligheten til å søke oppdagelsesferd
utenfor kupéen og ikke inni som jeg da fikk til...
Så til siste moment ved støvblåsten jeg lagde meg - jeg skal ta tepperenser i bilen, og maskinen skal få jobbe med de mer eldre flekker og felt (var hundeeier i mer enn bilens eiertid og en blaut hund som oppholder seg i bilen på dagtid vinterstid, rekker sette litt fukt her og der...)(hunden er solgt, lever i beste velgående). Så ved rensejobben vil jeg jo allikevel få unna støvet, så slik sett gjorde min lille blemme her slett ingen ting fra eller til.
Nå gjenstår "søknadsrunden" ved å prøve å få tildelt motorvarmerplass på jobben slik at jeg kan få anvendt 2 x 3 timers bruk av blokkvarmeren, og en real fimbulvinter i Østerdalen, slik at jeg faktisk får anvendt varmeproduksjonen i bilens begge apparater !
Gleder meg til vinteren. Men før det ? Før det blir det tur til Arendal ifm et bryllup, det blir tur til Fauske og så blir det jaggu landstreffet på Tinnsjøen Camping i sistehelga av september.
Men nå er 20 spørsmål på NRK ferdig, så nå logger jeg av
mvh,
Yngve S