Hei...da skal mi vogn begynnes med....98 mod transporter.

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Freejack

Hei...da skal mi vogn begynnes med....98 mod transporter.

Post by Freejack »

Hei Folkens

Tommy her...eg e en heldig eier av en transporter 98mod syn..lang model.fikk den 13 sep i 35års gave av min kjære.

sånn den står nå e det kun 5 seter med ett stoort laste rom bak, det skal krympes også gis bedre plass tel ongan..og lyd bilde div..

Eg e helt ny og helt førelska i dette med stoor bil...føles bare helt utrolig deilig...eg virkelig elske bilen vogna mi :-)) eneste eg veit at eg aldri kjem tel å gå tilbke tel liten bil...hehe

skulle egentlig bare presentere meg selv.utdannet pc teknikker og nettverks admin.

Og har stooore planer med vogna...første som står på lista er lys isolering osv...men men eg kjem telbake..skulle bare sei hei tel alle med samme interesse.NB eg bor i trondheim.

eg helpe dem eg kan med det eg kan og håpe andre e like trivelg telbake
og ja eg e orblind...sorry skrivefeil.
:D :D :D :D
Jo større bil jo bedre :-)
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Hei og velkommen på forumet Tommy!
Og vi på forumet liker bilder i prosjekt-trådene... :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

velkommen skal du være.

Har du planer om multimedia-bil eller skal du smelle på litt fangere og skjørter på gliset også?
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Arild
-
-
Car: 02 151hk tdi
Phone: 90936497

Post by Arild »

Heisan å grattis me ny konge bil :wink: .håper du får mye glede av den.kjøpte caravelle sjøl for 5mnd sia å er strålandes fornøgd med denne type bil.heilt enig med deg,blir ALDRI liten bil her hos oss helder :)
Arild
T4 02mod 151hk tdi
Freejack

Post by Freejack »

VWegard wrote:Hei og velkommen på forumet Tommy!
Og vi på forumet liker bilder i prosjekt-trådene... :wink:
Ingen problem...bilder kommer i løpet av helga...har noen liggende allerede.

go helg da folkens :D
Mi'doka
-
-

Post by Mi'doka »

VWelkommen i "gjengen"
Ser fram til bilder og prosjekt :wink:
Jøran Solhoff & Siv Wangen
T4 2,4 gl-94 kort
T4 2,4GL -92 Lang
T3 1,9 -87 Halvpanel
T3 112i aut, -89 skrotes?
T3 CL 112i aut,-86 skrotes?
Freejack

Post by Freejack »

caravelleman wrote:velkommen skal du være.

Har du planer om multimedia-bil eller skal du smelle på litt fangere og skjørter på gliset også?
Hei

Nei egentlig ikke....tenker å holde den "ren" hvit man kan kalle det det...senking...40-60mm nye felger...hel lakere bil og støtfangere...lys bøy/ku fanger typen og stepside type eller hva det heter i stål....kansje...har mye planer...men får se ka som skjer...hehe er ikke sikker enda...men det med lyd og bilde blir det ja...skal ha inn en 22tommer skjerm ungene vil ha play stasjon inn i den så dem har noe å gjøre....men driver å ser på høytalere nå....front bak og subber...skal bli mye lyd ja :D

men først ribbe bilen innvendig...lyd isolering fra gulv til tak...så eg begynner med det.

mere bilder og planer kommer :D
toaake
-
-
Car: T4 1995
Phone: 92498323

Post by toaake »

velkommen i gjengen :) jeg skal heller ikke bytte til noen liten bil igjen :D jeg har hatt MYE biler eller har :p men caravelle er den beste bilen jeg har vært borti :)
Torgeir Aaker
1958 T2 Split buss (Gml militærbil)
1958 Boble
1966 Taksenket boble
1972 Jubileums Boble
1974 innkortet golf 1.5D
1995 Caravelle
Freejack

Post by Freejack »

[quote="VWegard"]Hei og velkommen på forumet Tommy!
Og vi på forumet liker bilder i prosjekt-trådene... :wink:[/quote

Image

Image

Image

Image

her er noen bilder jeg tom ev gullet mitt :D :D :D
vw westfalia
-
-

Post by vw westfalia »

Velkommen og gratulerer så mye!! :)
Wiggo Karlsen

California
Freejack

Post by Freejack »

vw westfalia wrote:Velkommen og gratulerer så mye!! :)
Hei Hei

He He går ikke så fort enda...har nettopp solgt unna audien min, hadde den hengenende som en akillis hel som jeg måtte bli kvitt før jeg fikk begynne sa hovedkomandoen i huset..hehe men heldigvis på lørdag kom det en kan med masse penger og henta den :D

Så nå får jeg begynne...skal begynne med lyd isolering og flytte sete raden bak ca 1 meter.

men det kommer bilder fra det når jeg begynner.

har bestemt meg hva jeg skal gjøre inni bilen også...det med strøm lys osv.

mere kommer 8)
Freejack

Post by Freejack »

Eg lure på om det en nån gode sveisere her i byen?? (trøndelag)

eg skla flytte sete rekka bak og da må eg hvist eg har tenkt rett ha nytt understell da eg har en 1 seter og ei 2 seter rad og skal flytte det lenger bak....ca mitt oppå hjulbuan...da passe ikke det eg har imellom hvist dåkker skjønner...så mitt hode sei det kan da ikke være nåkka problem å sveise nytt understell og skru enkel sete og dobbelsete rada fast oppå den nye ramma....og da får eg i tilleg plass til en stor bass kasse i samme slengen under der ;-)

nånn som skjønner ka eg meine??

kom gjerne med innskudd......

mvh en røyksyk tommy som har slutta å røyke og går på veggen snart....
OddN
-
-

Post by OddN »

Når du fjerner skilleveggen og løfter på gulvteppet så ser du alle festepunktene i gulvet. Toseteren du har kan flyttes en rad bakover uten videre. blir vel ikke riktig en meter men du får se...

Så fins det to ulike innfestinger av enseteren, husker ikke helt hva som var hva, men du ser fort om hullene passer til det setet du har. Det beste er uansett å bruke orginale seter og fester, biltilsynet er ikke så glad i hjemmelagede løsninger, så hør med de før du gjør noe drastisk...

Vil du ha seter lenger bak så fins det jo en treseter som passer oppå hjulbuene bakerst, søk litt på finn etter minibusser, der er det mange forskjellige seteløsninger, så finner du sikkert en som du liker.
Freejack

Post by Freejack »

OddN wrote:Når du fjerner skilleveggen og løfter på gulvteppet så ser du alle festepunktene i gulvet. Toseteren du har kan flyttes en rad bakover uten videre. blir vel ikke riktig en meter men du får se...

Så fins det to ulike innfestinger av enseteren, husker ikke helt hva som var hva, men du ser fort om hullene passer til det setet du har. Det beste er uansett å bruke orginale seter og fester, biltilsynet er ikke så glad i hjemmelagede løsninger, så hør med de før du gjør noe drastisk...

Vil du ha seter lenger bak så fins det jo en treseter som passer oppå hjulbuene bakerst, søk litt på finn etter minibusser, der er det mange forskjellige seteløsninger, så finner du sikkert en som du liker.
Jepp er sikkert det...var i kontakt med en i dag..hehe han skulle ha 10 hødinger for en sete benk bak....hehe med understell som passer mellom hjulbuene men sete så ut som det har vært i krigen...ble litt skremt ja av prisen...men kan ikke komme hjem med ett slik sete til den prisen...da kommer fruen til å tvangsinnlegge meg på østmarka...

e vel ingen her inne som har ett liggende?? skal ttrekkes opp i nytt skunn uansett..men ikke til 10 lapper....hehe

har foresten bestil en del deler...hehe så snart må eg vel ringe en viss kar dom satte meg på sporet av deler....sentral lås pakke...hehe
og siden eg ikke har paneler bak i vogna må jeg finne på noe selv der...og det er bestilt inn skinn..så har skal det lages selv...gleder meg som en unge til å begynne...kommer bilder og spm etterhvert som eg kjøre meg fast eller oppdateringer :lol:
Freejack

Post by Freejack »

Freejack wrote:
OddN wrote:Når du fjerner skilleveggen og løfter på gulvteppet så ser du alle festepunktene i gulvet. Toseteren du har kan flyttes en rad bakover uten videre. blir vel ikke riktig en meter men du får se...

Da har eg fått ut skille veggen og setene.
har vel en muntlig avtale på kjøp av en 3 seter benk som skal inn nå.

men har begynt å lage maler til nye paneler som skal inn i bilen..
har bare ikke bestemt meg for farge inni bilen..den skal bli svart lakert utvendig over nyttår..så må vel ta igjen fargen inni...og en til...så det ikke bli å monotomt liksom...legger ut bilder av ripping...har en datter som er glad å hjelpe pappan sin så hu fikk slite litt med å skrue litt :-)

Image

Image

Image

den papprullen er til å lage nøye maler på nye paneler inni bilen.

mvh tommy
Freejack

Post by Freejack »

Hei Hei

da e det vel på tide å slenge ut noen bilder også har eg vel nånn spm...hehe

har ikke kommet så langt enda med bilen,har fått på dempe matter i veggene og 10cm ull dempe stoff som e utrolig tel å dempe støy og holde varmen i bilen....det med ulla er det att det "lever" og puster veldig bra. har kjøpt inn 7mm kryssfiner fom eg skal lage vegger til og trekke med det som bli finnishen i vogna.
Har kun konsentrert meg om bak i vogna nå,får da fremme siden når det ikke e så jææævla kaldt her oppe i trøndelag. men hadde begynt baki så der måtte eg bare gjøre meg ferdig når eg førsta var begynt. på bildene ser det litt rotete ut men har en plan på hvordan det skal bli når alt er ferdig :D :D

Fikk også tak i en 3 seter benk med 3 punkt sikkerhets seler, venter bare på att han som skal sveise om understellet får tid så får eg montert det nesten mitt over hjulbuene og den game 2 seter benken er det bare å snu så sitter dem mot hverandre som en sittegruppe.
blir vel til att jeg bruker alle 3 gamle setene og registrere bilen som 8 seter. men tat ut ener sete etter turen på biltilsynet. kun bruker den som 7 eller 5 seter....alt etter ka eg føle før der og da.

3 er benken eg fikk tak i va slitt så der bli det lagt nytt skumgummi i sete og rygg og derrete trukket med skinn som skal være på alle seter.

nå driv eg å gruble på strøm kabler signal kabler bak til forsterker og 2m/70cm radio kabel pluss hf kabel til den antenna.

Men mitt store spm e det...kor tykk strøm kabel bør eg legge bak i bilen tel det ekstra batterieg eg vil montere der som skal drifte en del radio og forsterker utstyr osv...noen som kan si meg det?? tenkete dette må finnes ut og hvor eg skal legge signal kabel til forsterkern bak i bilen FØR eg legg det nye gulvet...

vel her kjem nånn bilda...
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Som mange ser er det rust på gulvet...men heldigvis er det kun etter oppskaping...har pirka i det med stålbørste og det er blankt og fiiint under det lakk laget med rust :D :D :D :D men før det kan tas må det bli varmere i været da eg ikke har stor nokk garasje å kjøre inn. Men nå har dere sett litt ka som har blitt gjort siste dagan....

mvh tommy
MrFixit
-
-

Post by MrFixit »

Nå trenger du bare stikke innom ei båtrekvisita-sjappe og kjøpe noen meter med svart og grå skai, dra det gjennom symaskina og legge det over panelene du har lagd. Dermed får du et panel som er halve grått og halve svart...

MrFixit
Citroën DS... If I have to explain, You would'nt understand...
Freejack

Post by Freejack »

MrFixit wrote:Nå trenger du bare stikke innom ei båtrekvisita-sjappe og kjøpe noen meter med svart og grå skai, dra det gjennom symaskina og legge det over panelene du har lagd. Dermed får du et panel som er halve grått og halve svart...

MrFixit
hehe nesten....

skal kle veggene med halvhard 1cm skomgummi......så lage mønster i den og derrete kle den i svart og hvit skinn trur eg....hehe har nånn planer i hodet.....skal lage "rammer" på stolpene også som skal kles...og tak og lister....ja veit eg har tatt på meg en mega jobb...men dææven kor artig :D :D :D
Shaky

Post by Shaky »

Tror du vil få noe problem med den "ulla" der med tiden.
Det består i oppkvernet klær som ikke er like luftig som Rockwool og Glava, tror heller ikke at den er vann/fuktavvisende.
Så fremt du ikke har luftespalte mellom den ulla og karosseriet, så vil ulla der samle på fukta og det vil bli mugg der.

Blir morro å se på hvilke løsninger du velger i bilen din og åssen den blir når den er ferdig.

Jan-Runar
Freejack

Post by Freejack »

Shaky wrote:Tror du vil få noe problem med den "ulla" der med tiden.
Det består i oppkvernet klær som ikke er like luftig som Rockwool og Glava, tror heller ikke at den er vann/fuktavvisende.
Så fremt du ikke har luftespalte mellom den ulla og karosseriet, så vil ulla der samle på fukta og det vil bli mugg der.

Blir morro å se på hvilke løsninger du velger i bilen din og åssen den blir når den er ferdig.

Jan-Runar

oki

men i følge en kjent bil oppbygger her i trondheim så er det ingen fare for det.han har selv brukt dette mange ganger og funker nydelig..trekker ikke vann i det hele tatt.og med luftig i topp og bunn er det ingen problem med mugg og fokt dannelse. men men tiden vil vise seg...får se og lære av det..hehe men takk for advarselen...artig å få tilbake meldinger...du har vel ikke noen ide om tykkelse på strøm kabel jeg bør legge bak fra motoren til det ekstra batteriet som sakl være der?? blir vel ett på 80 amp tenker jeg.

tommy
krissh
-
-
Car: T4 1999 TDI Syncro

Post by krissh »

Har lagt 25mm2 kabel til ekstrabatteri under førersetet (80Ah). Det skal være plenty. Bruker batteriet til radio, sig.uttak og kjøleskap. Skal montere en liten sub m/ forsterker under passasjersetet i morgen. Satte inn en sikring på 30A til å begynne med for å se om denne holdt, og den har ennå ikke gått, så det er ikke så mye strøm som går i kabelen, selv når ekstrabatteriet er ganske tomt. Med stor forsterker kan det bli en del mer.

Her finner du tabeller på kabeldimensjon for div. lengder:
http://www.rbeelectronics.com/wtable.htm
F.eks sier de 13mm2 kabel skal holde til 100A med 20 fot kabellengde.
Blir en vurdering av forbruket du forventer og spenningstap. Jo tykkere kabel jo mindre spenningstap. Har målt mindre enn 0,05 V tap hos meg. VW bruker vel 6mm2 kabel for originalt ekstrabatteri under førersetet.

Her er hvordan jeg gjorde det ihvertfall
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?p=86328#86328
Litt midlertidig løsning men, har planer om å lage til fester i metall med plass for sikringsboks og kanskje 220V-uttak også.
Freejack

Post by Freejack »

krissh wrote:Har lagt 25mm2 kabel til ekstrabatteri under førersetet (80Ah). Det skal være plenty. Bruker batteriet til radio, sig.uttak og kjøleskap. Skal montere en liten sub m/ forsterker under passasjersetet i morgen. Satte inn en sikring på 30A til å begynne med for å se om denne holdt, og den har ennå ikke gått, så det er ikke så mye strøm som går i kabelen, selv når ekstrabatteriet er ganske tomt. Med stor forsterker kan det bli en del mer.

Her finner du tabeller på kabeldimensjon for div. lengder:
http://www.rbeelectronics.com/wtable.htm
F.eks sier de 13mm2 kabel skal holde til 100A med 20 fot kabellengde.
Blir en vurdering av forbruket du forventer og spenningstap. Jo tykkere kabel jo mindre spenningstap. Har målt mindre enn 0,05 V tap hos meg. VW bruker vel 6mm2 kabel for originalt ekstrabatteri under førersetet.

Her er hvordan jeg gjorde det ihvertfall
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?p=86328#86328
Litt midlertidig løsning men, har planer om å lage til fester i metall med plass for sikringsboks og kanskje 220V-uttak også.
Heeei

der kom det svar ja...takker og bukker :D :D

skal ha en grei forsterker,12 sig utak i veggen bak til kompressor typen pumpe opp bildekk osv... og til kansje en 2m/70cm radio bak der...

hehe men når den tiden med strøm kommer tru eg må betale andre tel å koble det opp...hehe legger kabel bak nå i kraftig nok dim som dem som skal gjøre det kan bruke. men som sakt takker og bukker for hjelpen.

tommy
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Er lurt å gjøre mye jobb nå når allt er utav bilen.Blir ikke gjort etterpå.Er iallefall mye mer arbeid.Vil ikke det ullgreiene suge mye vann visst det blir liggende innpå metallet??Bør absolutt ha luft mellom ulla og metallplatenen som er på utsiden av bilen.Ser det er kommentert før og...Var med og monterte enkle glass i en glassfasade.Bak fasadeglassa stappa vi i 15 eller 20 cm rockwool.Etter et halvt år måtte vi ta ut alle fasadeglassa og sette inn plater som ga lufting mellom glass og isolasjon.Isolasjonen som var i var søkkvåt.Er redd du vil få samme problem i bilen din.Men for all del,time will sjow!Ser forresten bra ut dette.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Freejack

Post by Freejack »

Even wrote:Er lurt å gjøre mye jobb nå når allt er utav bilen.Blir ikke gjort etterpå.Er iallefall mye mer arbeid.Vil ikke det ullgreiene suge mye vann visst det blir liggende innpå metallet??Bør absolutt ha luft mellom ulla og metallplatenen som er på utsiden av bilen.Ser det er kommentert før og...Var med og monterte enkle glass i en glassfasade.Bak fasadeglassa stappa vi i 15 eller 20 cm rockwool.Etter et halvt år måtte vi ta ut alle fasadeglassa og sette inn plater som ga lufting mellom glass og isolasjon.Isolasjonen som var i var søkkvåt.Er redd du vil få samme problem i bilen din.Men for all del,time will sjow!Ser forresten bra ut dette.
hehe javel....eg får ringe å klage tel han som sa dette skulle funke bra...f¨år høre på dokker dom har peiling da..hehe nå må eg bare finne ut kossen eg skal lage lufting bak der...hmmm tenke tenke......
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

Post by chr18 »

dette problemet er vell noe jeg også komemr til å støte på, spurte her inen for en stund siden, jeg mener jeg fikk til svar at man ikke behøvde dette med luft, har lagt inn isolasjonsmatter i sommer, skal demonteres i vinter, så får vi se åssen det har gått, trur nok de er fulle av vann, si i fra om du kommer på en god ide om å løse dette før meg, finner jeg en løsning, skal jeg si i fra med engang
christian
Post Reply