'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Needforspace wrote:Det stemmer, de kunne sikkert vert byttet ut med 16" men det har ikke jeg gjort.
Tja, nå er det ikke bare bare å montere 16 tommers bremser foran heller. Hele spindelen/lagerhuset er forskjellig. Det er faktisk samme calipper på 14 og 16 tommer, men festehullene i spindelen står lenger ut på 16 tommeren sånn at den når rundt den større skiva:

Image

Jeg kunne fått kjøpt de og ifra den samme bilen jeg kjøpte bakhjulsopphenget ifra, men slo det ifra meg.
Last edited by OddN on 08 Nov 2018, 16:25, edited 2 times in total.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Ikke rart jeg ikke har gjort noe med det nei. :roll:
Heller ikke på dette området stoler jeg på Statens Vegvesen sine svar og avgjørelser. Da er det bedre/enklere å holde seg nært opp til original.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Tromlene fra Syncro16 er samme størelse som LT35 med 2280kg akseltrykk. Tromlene på Syncro14/2wd T3 er like store som Lt 28 og Lt 31 med inntil 1900kg aksellast på LT 31. Kunne det da være mulig å sette på større stempler i tromlene dersom LT har det? LT har også større rulleomkrets pga høyere profil.
GoWesty har kommet med noen nye, tykkere tromler med tagger for bedre kjøling. Kan de kombineres med større stempel. Større pumpe, bedre bremseslanger og ev Black Diamond skivene fra Brickwerks på forhjulene? Bussmiede skriver at deres rifflede bremseskiver øker bremseefekten med ca 25% da bør ikke Black Diamond skivene øke med noe mindre.
På meg virker dette som en mulig oppgradering som kan taes litt etter litt.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Brickwerks vil ikke gi noen antydning om prosentvis bedre bremseeffekt. Jeg har spurt dem.

Hi Jan,

I'd say 25% is a little optimistic.
They do feel a little better mainly down to the grooves cleaning the pads I guess.
II couldn’t put a figure on it though.

Regards

Michael
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Buss Marius wrote:Tromlene fra Syncro16 er samme størelse som LT35 med 2280kg akseltrykk. Tromlene på Syncro14/2wd T3 er like store som Lt 28 og Lt 31 med inntil 1900kg aksellast på LT 31. Kunne det da være mulig å sette på større stempler i tromlene dersom LT har det? LT har også større rulleomkrets pga høyere profil.
GoWesty har kommet med noen nye, tykkere tromler med tagger for bedre kjøling. Kan de kombineres med større stempel. Større pumpe, bedre bremseslanger og ev Black Diamond skivene fra Brickwerks på forhjulene? Bussmiede skriver at deres rifflede bremseskiver øker bremseefekten med ca 25% da bør ikke Black Diamond skivene øke med noe mindre.
På meg virker dette som en mulig oppgradering som kan taes litt etter litt.
Tromlene har samme dimensjon, ja, men de er dessverre ikke like. LT har større boltsirkel. De eneste delene som faktisk er identiske er bakplata og bremsebåndene (og så bolter og fjærer og smådelene inni) De har da også 291*** delenr (LT-nummer). Bremsesylindrene har forskjellig diameter, 23,81mm på 16 tommeren, og 25,4mm på LT35. Så der er en mulighet til å finjustere bremsefordelingen.
OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Brickwerks vil ikke gi noen antydning om prosentvis bedre bremseeffekt. Jeg har spurt dem.

Hi Jan,

I'd say 25% is a little optimistic.
They do feel a little better mainly down to the grooves cleaning the pads I guess.
II couldn’t put a figure on it though.

Regards

Michael

Tror egentlig ikke de gir noen vesentlig bedre bremseeffekt i forhold til nye standarddeler. I allefall ikke på første nedbremsingen. Men at de kan ha bedre varmeledningsevne, og dermed tåler flere nedbremsinger før de fader, det har jeg tro på. Men for å forbedre bremseeffekten noe vesentlig, så er det nok større skivediameter, og skikkelige ventilerte skiver som gjelder.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

T5en min har ventilerte skiver. Den oppleves som mer enn andre biler jeg har hatt, utsatt for vann/is/skitt på skivene ved første oppbremsing etter vask eller på slaps. Ikke dramatisk for effekten kommer fort, men litt skremmende av og til. Der vil nok Black Diamond skivene ha en fordel pga slisser og hull. Og ikke minst ved kjøring i skitt og søle som jo er mer vanlig på en Syncro T3 med utvidet bruk. Klossene som fulgte med kan jo også ha større friksjon enn standard så at det blir bedre bremseeffekt er all grunn til å håpe på.
Uansett må jo den større diameteren på bremseservoen gi noen prosent, husker ikke akkurat hvor mye større arealet er, men en del skal det være.
Men når det fader, da er det andre problemer uansett.
Skifter selvfølgelig bremsevæsken nå samtidig da.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Det er kanskje på sin plass å ramse opp de ulike bremsealternativene man har foran på en syncro:

Standard 14 tommer: Massive skiver (258x16mm), flytende calipper med ett stempel.

Standard 16 tommer: massive skiver (280x16mm), identisk calipper som 14 tommer, annen spindel som flytter calipperen lengre ut.

Sørafrikabremser: Samme diameter som 16tommer (280mm) men ventilert. Flytende calipper, 57mm stempel, passer rett på 14 tommers spindel.

Audi "DIY": Audi 288x25mm skiver, modifisert (bore nye festehull offset) Audi calipper 57mm stempel (alt tostempens Girling G60 calipper)

Go Westy "Big brake kit": 284mm ventilerte skiver, flytende calipper, passer rett på 14 tommers spindel.

Epytec: Adapter for Audi 57mm calipper på 14 tommers spindel, og 312x15mm Audi skive.

Det er sikkert flere alternativer og...

Når det gjelder Sørafrikabremser og Go Westy bremser, så er dette "spesialdeler" på den måten at man må handle reservedeler (klosser og skiver) samme plass som man kjøper settene. Det er altså ikke hyllevare hos nærmeste delepusher, og usikkert hvor lenge delene kan skaffes. SA-skiver som reservedel har vært mangelvare noen ganger, Winkler har de visstnok på lager nå. Hadde jeg gått for en slik løsning hadde jeg i allefall bestilt ett ekstra sett klosser for å ha liggende. (Go Westy bruker visstnok Toyota Highlander klosser, sies det på the Samba)

Det ligger flere beskrivelser på the Samba på Audi "DIY" bremser. Ulempen med disse er at de krever modifisering av calipper (eller rettere sagt av holderen) og krever at man fester denne med skruer og muttere. Det er altså ikke gjenger hverken i spindel eller calipper. En noe tvilsom løsning i godkjenningssammenheng.

Epytec leverer flere forskjellige adaptere, noen for Audi calippere og noen for Porsche calippere. Fordelen er at det er bolt on, du får riktignok ett "ekstra" festepunkt med de svakhetene det medfører. Og skivediameteren gjør at du kan glemme 15 tomshjul. Selv ikke alle 16 tomshjul går på.

Konklusjon: Tjaa, da jeg i sin tid bestilte mine Epytec adapter, var SA-bremsene mangelvare (Winkler hadde vært fri en stund) og Go Westy hadde ikke utviklet sitt sett. I dag hadde jeg nok gått for en av disse, og sikret meg reservedeler samtidig. Men siden jeg allerede har disse adapterne og Audicalipperne som hører til, så tester jeg den varianten. Håper bare at det er plass inni Ronalfelgene, men det kan jeg faktisk teste før jeg bestiller skiver og klosser :-)
Last edited by OddN on 14 Dec 2015, 14:38, edited 1 time in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:T5en min har ventilerte skiver. Den oppleves som mer enn andre biler jeg har hatt, utsatt for vann/is/skitt på skivene ved første oppbremsing etter vask eller på slaps. Ikke dramatisk for effekten kommer fort, men litt skremmende av og til. Der vil nok Black Diamond skivene ha en fordel pga slisser og hull. Og ikke minst ved kjøring i skitt og søle som jo er mer vanlig på en Syncro T3 med utvidet bruk. Klossene som fulgte med kan jo også ha større friksjon enn standard så at det blir bedre bremseeffekt er all grunn til å håpe på.
Uansett må jo den større diameteren på bremseservoen gi noen prosent, husker ikke akkurat hvor mye større arealet er, men en del skal det være.
Men når det fader, da er det andre problemer uansett.
Skifter selvfølgelig bremsevæsken nå samtidig da.
Interessant. Tror du det skyldes at skivene er ventilerte, eller er det andre forhold med bilen det kan skyldes?

Men at slisser og hull kan hjelpe på dette tror jeg nok.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Jeg tror det er at de er fysisk utsatt for sprut, kanskje det faktum at de nå er modne for utskifting fører til oppsamling av vann langs slitekanten muligens? Slaps er uansett ekkelt ved første oppbremsing typisk i en sving ca 1700m hjemmefra, har bodd på samme sted i mange år, men denne bilen skiller seg ut. :(
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Da er status på denne at den må gjøres flyttbar (over litt lengre distanse) i løpet av våren. Må se over bremser, og gi motor og gir ett oljeskift. Egentlig skulle girkassa ha vært byttet, men det spørs om tiden og helsa strekker til.

Så skulle jeg hatt en trygg plass og parkert den sørpå i flytteprosessen. Vet ikke nøyaktig hvor vi blir å slå leir når vi kommer sørover, men alt sør for Mjøsa er egentlig greit for langtidsparkering. Tenker å kjøre denne nedover så snart huset her nordpå er solgt, og da vil det fort gå et par måneder før vi er etablert i nytt hus i Østfold.

Så om noen har veldig lyst til å ha en syncro stående i hagen i sommer, så er det bare å si ifra. Det er såpass mange "kjekt å ha" deler på denne, at jeg vil helst ikke ha den stående en plass den er utsatt for rov og ran, for å si det sånn...
OddN
-
-

Post by OddN »

Har begynt å planlegge girkasseskift i sommer, og driver og ser over saker og ting for å gjøre bilen såpass driftsikker at den holder turen sørover.

Og samtidig sitter jeg å ser etter ett sett Mercedesfelger ala clk, og ramlet plutselig borti ett billig sett med w211 utgaven i 7x16 et33. Kanskje det hadde vært noe å hatt vinterdekk i 205R-16 på...
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

OddN wrote:Har begynt å planlegge girkasseskift i sommer, og driver og ser over saker og ting for å gjøre bilen såpass driftsikker at den holder turen sørover.

Og samtidig sitter jeg å ser etter ett sett Mercedesfelger ala clk, og ramlet plutselig borti ett billig sett med w211 utgaven i 7x16 et33. Kanskje det hadde vært noe å hatt vinterdekk i 205R-16 på...
Jeg har også to sånne sett, desverre er vekta for dårlige for godkjenning ( 600 kg) men de er forholdsvis lette å få tak i :-)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Tur-Bo wrote:
OddN wrote:Har begynt å planlegge girkasseskift i sommer, og driver og ser over saker og ting for å gjøre bilen såpass driftsikker at den holder turen sørover.

Jeg har også to sånne sett, desverre er vekta for dårlige for godkjenning ( 600 kg) men de er forholdsvis lette å få tak i :-)
Lurte litt på det med vekta. Noen W211 Mercedeser er like tunge som T3en...
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Jeg fikk papirer fra fabrikken.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Tur-Bo wrote:Jeg fikk papirer fra fabrikken.
Akkurat.

Gjorde bare et søk på diverse w211 biler på finn, og da fant jeg at stasjonsvogn med stor motor og 4matic hadde 2570 kg totalvekt. Men kanskje ikke alle bilene kunne leveres med disse felgene...
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

OddN wrote:
Tur-Bo wrote:Jeg fikk papirer fra fabrikken.
Akkurat.

Gjorde bare et søk på diverse w211 biler på finn, og da fant jeg at stasjonsvogn med stor motor og 4matic hadde 2570 kg totalvekt. Men kanskje ikke alle bilene kunne leveres med disse felgene...
Det stemmer, jeg fikk en lang liste over hvem av felgene som kan brukes på hva slags Mercedes. Merkelig at de gidder å produsere så mange varianter.
OddN
-
-

Post by OddN »

Har lenge satt og kikket etter CLK-felger, eller rettere sagt Mercedes Toliman, både på finn og på ebay. De fleste settene har lagt på 2-400 € pluss frakt og det har jeg syntes var for dyrt. De finnes som nevnt i en annen tråd her på forumet i tre ulike utgaver:

7x16 et37: Den egentlige CLK-felgen. 12mm bolthull og egentlig litt for høyt innpress til å være direkte egnet. Men i USA er de den vanligste versjonen, og med spacere og utborrede bolthull passer de bra. Noen bruker de til og med uten spacere, men da er det trangt inn mot hjulopphenget selv med 205 dekk.

7,5x16 et46: S-klassefelg (W220). 14mm bolthull, og enda høyere innpress. Men med spacere er også disse brukbare. Litt høyere lasteevne enn CLK utgaven (husker ikke tallene i farta) og man slipper å borre ut hullene. og en halv tomme breiere gjør de godt egnet til litt større dekk.

7x16 et33: E-klassefelg (W211). 14mm bolthull og såpass lav innpress at de går rett på en syncro uten videre. De bør passe på en 2wd også, bare dekkene ikke er for breie.

Og det er altså ett sett av de sistnevnte jeg har fått tak i nå til en overkommelig sum:

Image

Tre av de er ganske så strøkne, den siste har et par små kosmetiske skader i kanten. Men alt i alt et godt kjøp.

De var lagt ut som "MAM-felger" hva nå det enn er, antageligvis basert på senterkoppene:

Image

Men dette er helt klart ekte Toliman, produsert av ingen ringere enn Fuchs. Se reven i merkingen på baksiden:

Image

Dette er lette, smidde saker, og jeg tror de vil bli godt egnet som vinterhjul på syncroen. Må bare finne noen som leverer piggdekk i 205R-16, eller kanskje jeg skulle vurdere piggfritt, nå når vi planlegger flytting sørover... Et annet fristende alternativ er de regummierte All Terrain dekkene jeg linket til i en annen tråd her:

viewtopic.php?f=4&t=44614

Image

Original syncro 16 tommer hadde 5,5x16 et 34, jeg har 6x16 et30 i vognkortet, så dette må være "nært nok" til å skli igjennom på eu-kontrollen.
Last edited by OddN on 08 Nov 2018, 16:27, edited 2 times in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Tror jeg går i gang med operasjon girkassebytte her om ikke så lenge. Men det er aldri feil med litt planlegging først (som om jeg ikke har hatt to år på nettopp planleggingen av dette :-) )

Har tatt en nærmere titt på den nye girkassa, og foruten at sperremekanismen gikk littegrann tregt og litt overflaterust på inngående aksel så ser den bra ut. En kjapp runde med 400-papir og wd40 så ser også det ut til å være ok. Tappet av gamle olja, og den var ikke så ille. Litt mørk, men ikke full av vann i alle fall. Og litt fin metallspon var det selvsagt på magneten. Men ingenting som uroer. Må ha nye mansjetter til giroverføringen, da den som satt på girkassa var morken. Her tror jeg rett og slett jeg bestiller alle, så vet jeg at også det er på stell. Var det ikke en av delepusherne som hadde et sett med alle delene... Günzl kanskje?

Men det er sikkert lurt å montere ny clutch når girkassa først er nede, men her vet jeg faktisk ikke hva som står på bilen, og da venter jeg til den gamle girkassa er nede. Sannsynligvis er det JX-deler, da jeg fant noe som lignet på originale tdc-merker på svinghjulet sist jeg byttet regreim. Men for sikkerhets skyld venter jeg til jeg har sjekket. Dette er ulempen med å ikke ha gjort konverteringen selv.

Andre ting det er lurt å ha anskaffet før jeg begynner...?
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Decoupler.. :D Men det har du vel allerede? Hva er historikken til den nye kassa da?
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Decoupler.. :D Men det har du vel allerede? Hva er historikken til den nye kassa da?
Skulle ønske det var rom for decoupler i budsjettet, for nå hadde vært rette tida til å montere den, det er sikkert.

Har ikke annen historikk enn at jeg har kjørt bilen den kom fra og der virket den ok. Lett å gire, holdt seg i gir og ingen ulyder.

Tar selvsagt vare på gammelgirkassa med tanke på evt overhaling... Kanskje det blir den som får decoupler en gang :-)
OddN
-
-

Post by OddN »

Det ble en solid økt i garasjen i dag, men nå er gamlegirkassa ute:

Image

Og den nye ligger klar (nesten klar i alle fall):

Image

Må flytte over girkassefester, sperrebetjening samt få kjøpt clutchdeler. Noe som minner meg på at jeg glemte å sjekke hvilken clutch som faktisk sitter på motoren... Jaja, må vel ta en tur til under bilen da :-)
Last edited by OddN on 08 Nov 2018, 16:28, edited 2 times in total.
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Der er du igang ja! Najs! Det der blir et stort steg for syncroen din!
Hans Sæle
OddN
-
-

Post by OddN »

Har tatt ut clutchen i dag og kikket på den. Og det er originale JX deler etter delenummerne å dømme:

Image

Image

Men det er forskjellig fabrikat på trykkplate og disk, så det betyr vel at disken er byttet en gang uten at trykkplata er byttet. Både trykkplata og svinghjulet bærer forresten preg av å ha vært varme:

Image

Image

Så hva gjør jeg videre? Bestiller nytt alt sammen? Selv om disken har bra med gods igjen, så har jeg ikke mye lyst til å sette det sammen igjen med gamle deler...

Og svinghjulet? Pusser av det verste med smergel, evt Dremel? Eller må jeg gå grundigere til verks?
Last edited by OddN on 08 Nov 2018, 16:28, edited 2 times in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Nålelageret i veiva ser forresten ut til å være i orden, så det får bare litt ny grease. Tror jeg har liggende ny tetning til girkassa, så den byttes.
Post Reply