'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Sunshine
-
-
Car: SOLGT
Phone: 47886669

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Sunshine »

Blir nok bra dette:)
Kjør på med mere trykk! Her lades det ca 1 bar...
Skal prøve å bytte LDA'n da jeg tror det er en liten lekkasje der...:) Må prøve å få til kaffe i løpet av høsten:)
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
OddN
-
-

Post by OddN »

Sunshine wrote:Blir nok bra dette:)
Kjør på med mere trykk! Her lades det ca 1 bar...
Skal prøve å bytte LDA'n da jeg tror det er en liten lekkasje der...:) Må prøve å få til kaffe i løpet av høsten:)
Tror ladekjøleren må på plass hvis jeg skal lade såpass... Men det kommer.

Og de tettingene i pumpa var greie å bytte så det er ikke noe å nøle med. Litt plunder å få på fjærer og stag inni pumpa når lokket skulle på igjen, mest fordi jeg aldri hadde gjort det før.

Kaffetreff høres fristende ut :D
HC
-
-
Car: VW T2b Westfalia

Post by HC »

OddN wrote:Da er dagens Trailmaster-økt over. Har montert fjærer og dempere bak. ...... Målt fra hjulsenter til hjulbue er det nå 52cm mot før 47 :D
Håper det kommer noen bilder her etterhvert også, slik at vi får sett framgangen. :D
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
OddN
-
-

Post by OddN »

Bilder kommer... Må bare få på framfjærene og :-)
OddN
-
-

Post by OddN »

Ble bare ferdig med ene hjørnet foran i dag. Ny øvre kule ble også montert.

Hadde kjøpt spacere til kulene og, men disse hadde litt dårlig passform, så jeg prøver uten. Får se hvordan det går med hjulvinklene før jeg eventuellt tar frem Dremelen og tilpasser de spacerne.

Lurer også på om det er noen krav i Norge til hengerfestehøyde... Foreløpig måling antyder en avstand fra bakken til senter kule på 57 cm :shock: Langt over det angitte målet i Trailmasterpapirene... Tror ikke jeg skal prøve å trekke hverken Hacienda eller Landhaus med denne :-) Men en egen dedikert "offroadhenger" kunne kanskje vært noe...
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Blir bra dette, Odd! :)

Du får skrive noen ord om hvordan du synes blir å kjøre med.

Kan du lure med et bilde av Electra'en i bakgrunnen av ett av bildene av T3'en? :mrgreen:
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Bugman wrote:Blir bra dette, Odd! :)

Du får skrive noen ord om hvordan du synes blir å kjøre med.

Kan du lure med et bilde av Electra'en i bakgrunnen av ett av bildene av T3'en? :mrgreen:
Takker. Rapport kommer.

Hva om jeg kaller bildet "utsikt ifra min Multivan syncro" Tro om det får passere:

Image

Min er den røde...
Last edited by OddN on 22 Aug 2012, 22:43, edited 1 time in total.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

OddN wrote:

Lurer også på om det er noen krav i Norge til hengerfestehøyde... Foreløpig måling antyder en avstand fra bakken til senter kule på 57 cm :shock: Langt over det angitte målet i Trailmasterpapirene... Tror ikke jeg skal prøve å trekke hverken Hacienda eller Landhaus med denne :-) Men en egen dedikert "offroadhenger" kunne kanskje vært noe...
Ja, det er det. Det var en eller annen som fikk trøbbel hos biltilsynet med godkjenning pga. det . Var det rundt 43cm som var kravet ? Jeg har kjøpt meg et firkantrør som skal tilpasses et orginal hengerfestesånn at jeg kan bruke amerikansk, demonterbar drop kule.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Tur-Bo wrote:Jeg har kjøpt meg et firkantrør som skal tilpasses et orginal hengerfestesånn at jeg kan bruke amerikansk, demonterbar drop kule.
Har den amerikanske samme kuledimmensjon, eller er den større?
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Viljar wrote:
Tur-Bo wrote:Jeg har kjøpt meg et firkantrør som skal tilpasses et orginal hengerfestesånn at jeg kan bruke amerikansk, demonterbar drop kule.
Har den amerikanske samme kuledimmensjon, eller er den større?
Kommer til å kjøpe den hos Artic truck i Drammen, så regner med at det har Norsk standar .
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Godt i gang med siste hjørnet...

Tiltross for iherdig preparering med wd40 er status nå:

Muttern på øvre kule gikk så tregt at konen løsnet før muttera var av... Måtte bruke vinkelkutter på kula. Ny kule ligger klar, så egentlig ikke noe problem, bare litt ekstraarbeid.

Droplinken på stabstaget knakk... Og det uten at jeg syns jeg tok i. Blir med andre ord prøvekjøring uten stabstag, da jeg ikke har noen ekstra for hånden.

Bolten til nedre demperfeste gikk så tregt at jeg en stund var redd den skulle knekke... Etter å ha overbevist meg selv om at det ikke var gjengene, men konen i bruarmen som var treg, tredde jeg jekkhåndtaket over latmannsarmen og dro til... Etterfulgt av mer wd40. Sakte men sikkert kom bolten. En meter arm var tingen :-)

Oppdaget en sprukket mansjett på styrestaget, og en litt tvilsom bremseslange, så det blir nok en aldri så liten delebestilling snart. Regner med brickwerks er plassen nå og?

Nåvel, fjær og demper er demontert, kaffepausen snart over og bare monteringsarbeidet igjen.
Sunshine
-
-

Post by Sunshine »

Da jeg var innom BT for godkjenning av Trailmaster, var hengerfestet aldri noe tema...
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
OddN
-
-

Post by OddN »

Satser på at det går greit her og... Har forsåvidt liggende braketter for å montere fangeren uten hengerfeste og.

Nå er forresten siste hjørnet ferdig, og en foreløpig høydemåling på en ikke helt slett parkeringsplass antyder 53 cm i alle hjørner. Målt fra senter hjul og til underkant av skjerm. Alt i alt fornøyd med siste dagers arbeidsinnsats :-)

Nå en aldri så liten bilvask, og så prøvekjøring. Kanskje det blir bilder og...
OddN
-
-

Post by OddN »

Tilbake etter dagens prøvetur. Etter noen mil langs landeveien, merkes det at dette er noe stivere enn orginal syncro. Ikke plagsomt mye men en del fastere. Og selv uten stabstaget montert er det ikke veldig mye krenging å snakke om. Hadde igrunn forventet mer båtfølelse. For å prøve egenskapene på dårlig vei svingte jeg like godt opp til Sundsfjord. Dette skiltet antyder jo syncro-føre:

Image

Opplevelsen på dårlig grusvei er hardt. Når jeg prøver å øke farta har jeg en følelse av at den fjærer helt ut i humpene og at noe (muligens øvre broarm) stopper opp. Her må det prøves med spacere på øvre kule... Så lenge farta er lav fungerer det imidlertid helt suverent. Noen bilder ifra turen:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by OddN on 14 Jun 2018, 17:30, edited 2 times in total.
Sunshine
-
-

Post by Sunshine »

Good :D
Støtter meg til forklaringen din...
Regner med det blir spacere her i gården også...

Hadde du holdt ræva i ro der du tidligere bodde, så hadde jeg kommet på kaffe i dag...:)
Har vært en aldri så kjapp tur i Bodø...
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
OddN
-
-

Post by OddN »

Sunshine wrote:Good :D
Hadde du holdt ræva i ro der du tidligere bodde, så hadde jeg kommet på kaffe i dag...:)
Har vært en aldri så kjapp tur i Bodø...

Og det sier du nå... Etter Sundsfjordturen kjørte jeg en aldri så liten tur til Bodø selv. Måtte riktignok tigge kaffe hos kjentfolk på Mørkved.
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Er i ferd med å få en riktig stilig syncroattitude denne nå, den er kjempetøff :D
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Du e flenk Odd :D
Tage Vedal

T3-fan
OddN
-
-

Post by OddN »

Takker :D

Har jo en viss idè inne i hodet om hvordan jeg vil ha det...

Bremseslanger og mansjett er bestilt fra Brickwerks i dag. Må vel drøye forstillingskontrollen til dette er kommet, så jeg får begrense kjøringa litt eller så risikerer jeg vel skeivslitte dekk. Har montert spacerne i ettermiddag. Måtte utvide bolthullene en anelse så gjengene traff.

Tok en liten runde i nabolaget, og jeg har en fornemmelse av at bilen har i meste laget toe out nå, muligens også litt vel mye negativ camber, men dette er jo ikke noe å ta på øyemål, så det får jeg få time på verksted til.

Da kan jeg egentlig konsentrere meg om interiør i mellomtiden. Har jo noen multivan-deler som skal inn. Og dette må tas i rett rekkefølge. Brakettene til bordet må festes før sideveggene, sideveggene må på plass før gulvet, gulvet må være på plass før setene kan skrus inn. Og Eberspächeren må inn før gulvet... Jeg venter med takombyggingen inntil videre, men når den tid kommer må alt interiør ut igjen :(
HC
-
-
Car: VW T2b Westfalia

Post by HC »

Dette ser veldig bra ut! Gleder meg til å se bilder når interiøret begynner å komme på plass også. :D
Det er godt å se at bilen blir tatt vare på!
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
OddN
-
-

Post by OddN »

Har begynt på interiøret.

Listene til sidepanelene er poppet fast, bagasjerollo er montert. I morgen blir det montering av festene til bordet.
Chewie
-
-
Car: '84 Transporter
Phone: +4528442904

Post by Chewie »

OddN wrote:Har begynt på interiøret.

Listene til sidepanelene er poppet fast, bagasjerollo er montert. I morgen blir det montering av festene til bordet.
Åhh...Hvis du har mulighet for at ta bilder av hvor de forskjellige lister skal sitte ville jeg være meget taknemmelig.

Mattias
Sunshine
-
-

Post by Sunshine »

Chewie wrote:

Åhh...Hvis du har mulighet for at ta bilder av hvor de forskjellige lister skal sitte ville jeg være meget taknemmelig.

Mattias
Det finnes enn pdf her en plass, som inneholder alt av mål man trenger for jobben. Skal se om jeg ikke har den filen på harddisken...
Send meg en pm med mailadressen din :)

EDIT:
Jeg misforsto nok litt her tidligere.... Trodde det var snakk om utvendige paneler og popping for coachpanelne...
Uansett, DEN filen har jeg liggende om noen skulle trenge...

Odd, håper du tar deg tid til å bruke kameraet ditt noen sekunder mens du holde på med monteringen:)
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
OddN
-
-

Post by OddN »

Chewie wrote:

Mattias
Hvis det er disse du tenker på:

Image

Image

Så skal det være tre slike lister. den lengste er på venstre side over panelet med bordet, den nest lengste er på høyre side bak skyvedøra, og den korteste er på venstre side helt bakerst. Siden jeg også monterer inn bagasjerolloen, så monterer jeg ikke den bakerste da sidepanelet der blir holdt på plass av braketten til rolloen.
Alle disse listene passer under knekken i sidepanelene, samme knekk som de vanlige Caravellepanelene passer under. Så skal Multivanpanelene presses opp i disse listene og skrues fast i bunnen.

Det er også en H-profil i plast som skal være imellom de to panelbitene på venstre side, den er ikke montert på det nederste bilde.

Hvis du er ute etter en detaljert "hvordan montere Multivaninnredning i en Caravelle" steg for med bilder av alle stegene, så er jeg dessverre ikke den rette til å lage sånnt. Når jeg først går i gang med å skru så er det sjelden i hodet mitt å stoppe underveis for å ta bilder. Men har du konkrete spørsmål om hvor ting skal være, eller lurer du på hva de ulike delene er, så kan jeg prøve å svare som best jeg kan.

Dette er den andre Multivaninnredningen jeg monterer, den første kjøpte jeg ferdig demontert, og monterte inn i den blå syncroen som nå går hos en forumkollega på Mo. Det var mye hodebry, og flittig studering av bildene på vagcat, for å finne ut hvor ting skulle stå, så om du har en innredning som noen andre har demontert, så skjønner jeg godt at det kan virke forvirrende. Denne innredningen demonterte jeg selv, og det hjalp godt på at jeg hadde studert dette fra før. :D

Kan se om jeg finner bildene ifra delekatalogen på vagcat som viser dette...
Last edited by OddN on 14 Jun 2018, 17:31, edited 2 times in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Her er noen skisser ifra delekatalogen:

Image

Image

Image

Image

Image
Post Reply