Hmm, lenge siden jeg har skrevet noe her... Vel, bilen virker godt, og brukes nesten daglig. Venter imidlertid på litt snø, har vært lite av den sorten i det siste. Ikke at jeg klager, er i grunn mest glad i motorsykkelføre, men grønn plen på julaften og nyttårsaften var litt uvant, for å si det mildt.
Jeg har imidlertid gjort noen innkjøp siden sist...
Jeg var jo så heldig å få tak i et sett med orginale 16 tommers hjulbuer her i høst, og siden da har jeg fundert på hvor langt jeg skulle dra denne ombyggingen. Det er imidlertid sånn at disse hjulbuene kun utvider hjulbuene bakover.
Foran er det helt greit, da det er døra som begrenser forover, og problemene med klaring er i all hovedsak i bakkant.
Bak, derimot, ser det litt snodig ut med 16 toms hjulbuer og 14 toms broarmer. Hjulet blir ikke i nærheten av senter på hjulbuen. Og når det i tillegg er broarmen som begrenser dekkdimensjonen, er det klart at det hadde vært en fordel med lengre broarmer. Disse fins å få kjøpt nye fra flere plasser, og det fins også modifiserte armer å få kjøpt. Dette koster imidlertid skjorta og litt til, så det har igrunn ikke vært noe alternativ så langt.
Når det imidlertid dukket opp brukte orginale 16 toms broarmer til en litt mer overkommelig pris, var jeg ikke sen om å slå kloa i disse.
Så når dette bare er montert, har jeg hjulene i senter av hjulbuen og god plass til større dekk... Biltilsynet har imidlertid skjerpet inn reglene, sånn at det er ikke så enkelt å få godkjent noe annet enn akkurat det man faktisk har papirer på, så enn så lenge er jeg begrenset til 205R-16
Driver imidlertid å sjekker ut Bernd Jaeger sine alternativer, han kan ifølge hjemmesiden besørge TÜV godkjenning på for eksempel 245/70R-16. Time will show