'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Bugman wrote:Bare et lite spørsmål, Odd?!

Hvordan gjettet du at dette var 16"-buer, og ikke Tri-Star?

Dessuten er det mere fremdrift på vei til deg! Garantert! :mrgreen:

Et sammenliknende foto på disse 16"-buene og Busman sine.. hadde vært meget kjekt, ja! :)
Nei, gjettet og gjettet... Det var bare en dialog med Patrick, og det at jeg tilfeldigvis denne gangen var først...

Kan godt rigge til noen bilder når jeg har funnet frem Busman-buene. De går forresten sørover til en forhåpentligvis fornøyd bussentusiast.
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Skjønner, Odd! :)

Ja..Post- og Tri-Star buer... var ikke noe jeg tok i på til den prisen!

16" derimot...Det er saker! :mrgreen:
(Dessuten har vel Classic Parts disse også... til en vettug pris! :roll: :) )

Når du har hentet deg inn på fremdriftssiden, så kan du gi litt tilbakemelding!?

Blir kanskje bra?
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Her er noen bilder av Busman kontra orginale 16 tommersbuer. Utseendemessig kan de ikke sammenlignes, da Busman-buene er i slett glassfiber, mens 16tommersbuene er i gummi. Passform er vanskelig å si i og med at festeskruene stikker ut på baksiden sånn at jeg får ikke holdt de helt inntil karosseriet. Men de er bra like i størrelse og bue i forhold til orginalbuene. De virker også solide både i støping, forsterkninger, og festeskruer.

Nå er det imidlertid orginalbuene jeg skal bruke på denne bilen, og de mangler som nevnt de fleste festeskruene. Godset er såpass tykt at det bør ikke by på problemer å feste nye pinneskruer i de, og så feste dette med muttrer på baksiden. Jeg har gått opp litt i dimensjon på festeskruene samt gått over til rustfritt for å unngå at de knekker igjen. Har testet passform med å holde de mot karosseriet og dette ser veldig bra ut :-). Må riktignok kutte noe i bakkant av hjulbuene, men det var jeg jo forberedt på.

Image

Image

Image

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Det er nok ikke til å legge skjul på at bussmekkingen går litt i bølgedaler. Etter et par måneder med stillstand har jeg i dag tatt meg en økt. Og da var det hevetak som sto i fokus. Taktrekket er demontert og jeg har fått studert innertaket med tanke på saging. Nye blad til stikksaga ligger klar og i morgen blir det saging.

Sånn ser det ut inni bilen nå:

Image

Image

Her vises punktsveisene i bakre hjørner, som indikerer at jeg har den ene av forsterkningene til hengslene:

Image

Image

Det er de 5 punktene helt i overkant av den langsgående bjelken det er snakk om. Det betyr at jeg har denne forsterkningen her:

Image (Bilde lånt fra thesamba)

Her er nærbilder av den midtre avstivningen. Denne beholder jeg urørt i første omgang, men jeg sager likevel ut taket helt bakover. Når jeg har fått tilpasset den tilsvarende avstivningen fra Westfaliataket, får jeg noen med sveiseferdigheter til å bytte den.

Image

Image

Deretter er det "bare" å tilpasse rammen som legges nedi rundt hele åpningen, og feste denne.

Har fått laget forsterkningsplater ala Mosaik for å feste hengslene bak.
OddN
-
-

Post by OddN »

Har fått tak i en sånn:

Image

Et stort steg nærmere større hjul :-)
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Inspirerende interiør- og syncro-prosjekt her!
Jeg istemmer som alle andre at de 16 tomsfelgene var dritkule med brede dekk. Det hadde vært noe! :)
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
OddN
-
-

Post by OddN »

BayJon wrote:Inspirerende interiør- og syncro-prosjekt her!
Jeg istemmer som alle andre at de 16 tomsfelgene var dritkule med brede dekk. Det hadde vært noe! :)
Takker. Ja store hjul blir det igjen. Syns selv at de 8x16 felgene ser en anelse for voldsomme ut, spesielt foran, men kanskje blir det bedre når jeg får montert de 16toms hjulbuene jeg har liggende. Har to 7x16 et23 som jeg tror blir bra foran, og i værste fall blir det 8x16 et11 bak... Har vinteren på meg å lete etter flere felger, men sånne 7x16 Ronal er visst sjeldne :D
OddN
-
-

Post by OddN »

I dag tok jeg meg endelig tid til å montere siste rest av motordeler, sånn at jeg kunne prøvestarte motoren. Jeg var rimelig spent da jeg kikka ned på reimhjulet for å se om ubalansen var borte. Og det var ikke antydning til ubalanse igjen :-D

Litt ulyd fra servopumpa var det imidlertid, satser på at det bare er luft i systemet.
OddN
-
-

Post by OddN »

Hmm, lenge siden jeg har skrevet noe her... Vel, bilen virker godt, og brukes nesten daglig. Venter imidlertid på litt snø, har vært lite av den sorten i det siste. Ikke at jeg klager, er i grunn mest glad i motorsykkelføre, men grønn plen på julaften og nyttårsaften var litt uvant, for å si det mildt.

Jeg har imidlertid gjort noen innkjøp siden sist...

Jeg var jo så heldig å få tak i et sett med orginale 16 tommers hjulbuer her i høst, og siden da har jeg fundert på hvor langt jeg skulle dra denne ombyggingen. Det er imidlertid sånn at disse hjulbuene kun utvider hjulbuene bakover.

Foran er det helt greit, da det er døra som begrenser forover, og problemene med klaring er i all hovedsak i bakkant.

Bak, derimot, ser det litt snodig ut med 16 toms hjulbuer og 14 toms broarmer. Hjulet blir ikke i nærheten av senter på hjulbuen. Og når det i tillegg er broarmen som begrenser dekkdimensjonen, er det klart at det hadde vært en fordel med lengre broarmer. Disse fins å få kjøpt nye fra flere plasser, og det fins også modifiserte armer å få kjøpt. Dette koster imidlertid skjorta og litt til, så det har igrunn ikke vært noe alternativ så langt.

Når det imidlertid dukket opp brukte orginale 16 toms broarmer til en litt mer overkommelig pris, var jeg ikke sen om å slå kloa i disse. :D

Så når dette bare er montert, har jeg hjulene i senter av hjulbuen og god plass til større dekk... Biltilsynet har imidlertid skjerpet inn reglene, sånn at det er ikke så enkelt å få godkjent noe annet enn akkurat det man faktisk har papirer på, så enn så lenge er jeg begrenset til 205R-16 :x

Driver imidlertid å sjekker ut Bernd Jaeger sine alternativer, han kan ifølge hjemmesiden besørge TÜV godkjenning på for eksempel 245/70R-16. Time will show :-)
Tistlo
-
-
Car: plenty
Phone: 97419035

Post by Tistlo »

dei 16toms berearmane, er dei forlenga ved å sveisa inn ein del, eller er dei laga i eit stykke,berre lengre?
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
OddN
-
-

Post by OddN »

Tistlo wrote:dei 16toms berearmane, er dei forlenga ved å sveisa inn ein del, eller er dei laga i eit stykke,berre lengre?
De er orginale 16 tommers armer, ikke noe forlenget 14 tommers greier.

Men de er laget av tre deler( overdel, underdel og bakdel) i motsetning til 14 tommer armene som er sveiset sammen av to (overdel og underdel)

Her er noen bilder fra ig-syncro16 som illustrerer dette:

14tommer:

Image

16 tommer:

Image

Som du ser er det ikke noe sveiseskjøt i bakkant av 16 tommers armen.
OddN
-
-

Post by OddN »

Her er mine 16 toms bruarmer:

Image

Image

Har også liggende hjulnav og bremsebakplate fra 16 tommer. Men avventer til jeg hører hva Bernd Jaeger anbefaler å gjøre.

Må ha trommel, bremseband, hjulsylinder og håndbremsewire nytt uansett, og da spørs det om det heller lønner seg med et skivebremsekit. Men alt avhenger av svaret fra BJ :D
Last edited by OddN on 14 Jun 2018, 17:05, edited 2 times in total.
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Måtte fred vær med dens minne! :wink:

Fornuftig, Odd! Ka ligg slikt på (og hvor)?

Mye mulig at ting du forsøker ut...også skal havne i mitt Caravelleprosjekt!

Kjempebra at du tenker i brede baner!
OddN
-
-

Post by OddN »

Bugman wrote:Måtte fred vær med dens minne! :wink:

Fornuftig, Odd! Ka ligg slikt på (og hvor)?

Mye mulig at ting du forsøker ut...også skal havne i mitt Caravelleprosjekt!

Kjempebra at du tenker i brede baner!
Ja, den enes brød osv... Kom ifra Oberschlachter i Finland.
OddN
-
-

Post by OddN »

Det var da som...

Fikk endelig svar ifra Bernd Jaeger, og han har visst tatt ferie til midten av mars :-( Sikkert velfortjent, men dermed må jeg bare avvente dekkoperasjonen til da.

De som administrerer webshoppen hans hadde ingen info om hvilke endringer som skal til for de ulike dekkdimensjonene. Har forespurt om både 245/70R-16 og 245/75R-16. Den siste er kanskje litt optimistisk, men man vet aldri :-) Bernd selv kjører jo på 235/85R-16 på sin ombygde 14 tommer, og det er jo enda større.

Så da monterer jeg 16" broarmene med de orginale 14" bakbremsene foreløpig.
OddN
-
-

Post by OddN »

Siden hjulplanene er utsatt på ubestemt tid, tok jeg meg endelig tid til å ta frem stikksaga. Nølte litt i starten, men etter hvert gikk det unna...

Image

Image

Må finjusteres en del før jeg kan si meg helt ferdig, men alt i alt fornøyd med dagens økt :-)
PORSVW
-
-
Car: T3 DOKA SYNCRO Subarupowered /T3 1.9tdk SYNCRO

Post by PORSVW »

Liker, god følelse av det der :-)
-91 T3 Doka 4x4 2.0-87 T3 4x4 1.9tdk-87 T3 Doka 3.6-91 T3 Sika 1.6Td-68/78 T2 Bay Westfalia-72 Porsche 911T-88 Porsche 924s 3.0-93 Porsche 968cs-84 Porsche 944 16v-67 VW Notch 3.2-63 VW Notch-56/60/67 VW Type1-73/74 VW 1303s-71 VW Variant/Fastback
OddN
-
-

Post by OddN »

PORSVW wrote:Liker, god følelse av det der :-)
Takker. Ja, jeg begynner å se at det blir sånn som jeg har tenkt.

Men jeg har mye finarbeid innvendig for å få alt til å se bra ut. Ramma fra Westfaliataket må renskjæres og felles ned i hullet, sånn at jeg får feste for feste hevebøylen.

Når ramma er på plass kan jeg også begynne å tenke på taktrekk. Har tatt vare på alle bitene ifra Multivanen, samt ifra en GL delebil i rette grå/beige fargen. Men en del av de var stygge, og jeg har rett og slett lurt på å bestille noen meter med alcantara eller lignende i matchende beige farge i stedet. Men siden vinduene må ut for dette, og siden taktrekket må limes, så blir ikke det før til våren. Det hadde også vært fristende å trekt opp takplata til førerhytta med for eksempel alcantara siden jeg likevel må kutte hull for takluka i denne. Er det noen som har tips om egnet materiale til taktrekk? Må være omtrent samme farge som orginale Multivan/GL taktrekk. Trenger ikke å være samme mønster dog.
OddN
-
-

Post by OddN »

Når jeg først hadde stikksaga fremme, begynte jeg likegodt å se på de 16toms hjulbuene jeg har liggende. De fremste bitene gikk lett å feste på framdørene. Brukte popnagler med ekstra stort hode, regner med det sitter mer enn godt nok. Skal nå sage ut litt til de andre delene, godt jeg har bilder fra interwebben å se etter.

Image

Bak får jeg en liten utfordring.

16 tommerne ble av forståelige grunner aldri levert med Coach/Carat-støtfangere. Det vil jeg ha, selv om det kanskje ikke er det ideelle for terrengkjøring. De er imidlertid for lange og kommer til å overlappe hjulbuene. Så her må jeg nok enten kappe hjulbuene sånn at de stopper over støtfangeren (ikke noen god løsning hvis jeg noen gang skulle finne på å montere stålfangere eller selge hjulbuene videre) eller jeg må korte inn støtfangerhjørnene (krever bare litt kreativt glassfiberarbeid) Har også sett på muligheten for å flytte støtfangeren de få cm bakover som trengs, men dette går da enda mer ut over bakre overhenget, som egentlig er stort nok allerede.

Tror jeg flytter støtfangeren i første omgang, og så ser meg om etter to ekstra støtfangerhjørner som jeg kan modifisere... Noen som har slikt liggende?
Last edited by OddN on 14 Jun 2018, 17:05, edited 4 times in total.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Har noen defekte hjørner som du kan leke, skal finne dem neste gang jeg er i garasjen og sende bilder

Sent from my C6903 using Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
OddN
-
-

Post by OddN »

ducce999s wrote:Har noen defekte hjørner som du kan leke, skal finne dem neste gang jeg er i garasjen og sende bilder

Sent from my C6903 using Tapatalk
Ja, gjerne :D
OddN
-
-

Post by OddN »

Har montert nye festeskruer på de to bitene av fremre hjulbue som skal festes i karosseriet. Brukte rustfrie unbrako pinneskruer som jeg limte fast i gummien. Gikk litt opp i dimensjon i forhold til orginalen. Så blir det skiver og muttere på innsiden. Håper det blir solid nok. Skal gjøre det samme bak.

Image
Last edited by OddN on 14 Jun 2018, 17:06, edited 2 times in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Ferdig foran:

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Ferdig bak og. Det vil si jeg har flyttet støtfangeren 7cm bakover for å få plass. Men jeg ser at sånn kan jeg ikke ha det hvis jeg skal ut i terrenget. I tillegg ser det litt rart ut at hjulet ikke lenger står midt i hjulbuen bak. Men det bedrer seg med nye bruarmer.

Image
Tistlo
-
-
Car: plenty
Phone: 97419035

Post by Tistlo »

NICE!
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5